Gå til innhold

– PC er en generasjon foran (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Så lenge Xbox 360 og PlayStation 3 er på markedet så tror jeg kvaliteten på spill utover Crysis 2 og andre CryEngine-spill vil være begrenset til det kreative uttrykket og innholdet.

 

Eg er einig med Happyherb, dette høyrast berre positivt ut for meg. Eg håpar eigentleg der ikkje kjem nokon ny konsollgenerasjon på ei stund. Eg trur det vil vere mykje betre å ha ei periode der utviklarane kan jobbe på stabile plattformer, og konkurrere om å få mest mogleg ut av det. Spela har det med å auke i kvalitet utover i konsollane si levetid.

 

Når det gjeld grafikk...vel, for nokre dagar sidan skulle starte på eit nytt spel, og det stod mellom to forskjellige som eg ikkje hadde spelt utover kortvarig testing tidlegare: Mass Effect 2 og Arcanum Of Steamworks and Magick Obscura. Gjett kva eg valgte. Grafikk kan vere ein viktig faktor i eit spel, og av og til ønsker eg òg å bli imponert av heftig 3D-grafikk. Men til sjuande og sist er det nettop det kreative uttrykket og innhaldet som er viktigast. Derfor vann òg Arcanum, eit spel som eg trur er veldig ambisiøst og har eit svært spennande premiss, over Bioware sitt mykje nyare storspel.

 

Kay

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men til sjuande og sist er det nettop det kreative uttrykket og innhaldet som er viktigast. Derfor vann òg Arcanum, eit spel som eg trur er veldig ambisiøst og har eit svært spennande premiss, over Bioware sitt mykje nyare storspel.

 

Kanskje litt off-topic, men Arcanum er fantastisk! Jeg spilte det riktignok da det var nytt og Troika fremdeles eksisterte, men det er et sånt spill man stadig kan finne fram igjen. Fremdeles veldig spennende i dag, om man kan leve med det klønete interfacet (som var klønete selv i sin samtid).

 

... Jeg synes dog også du bør spandere på deg å spille ME2 på et senere tidspunkt. :p Dårlig er det ikke, det er bare ikke så mye RPG over det.

Lenke til kommentar

Innkjøpspris.

Plass i stua.

Påkrevd teknisk kompetanse.

Brukskomfort.

Mindre tekniske problem.

Ikkje merkbar DRM.

 

Kay

 

Dere har nok begge rett, men rart å tenke på at man krever en slags kompetanse for å spille på en pc no til dags, tror ikke det er der skoen trykker med mindre man gir dette til sin 8 år gamle sønn, som kanskje baler på seg der fra.

 

Uansett, liten plass i stuen og koble opp mot den nye TVen er nok en av de store grunnene. Artig å benytte stuen, sofan og den lekre nye TVen sin, i motsetning til å sitte i en krok. Eg er uansett PC for life! Gi meg lyd når noen klarer lage kvalitetsspill som Starcraft 2 på konsoll

Lenke til kommentar

@Snorre: Joda, men av de spillene som "fungerer" på konsoll (noe strategispill ekstremt sjeldent gjør) er det egentlig ikke så ofte man trenger enorme mengder av avanserte AI´s.

For all del. Men det er ikke bare store mengder avanserte AI en trenger maskinvare for å få til heller da. For eksempel er ødleggbare miljøer i stor grad avhengig av god maskinvare. Ok, Dice har fått det relativt ok til med Frostbite-motoren sin selv på konsoll. Men tror ikke like avansert fysikk som i Crysis hadde vært så lett på dagens konsoller. Trær som kuttes der du skyter dem, hus som faller sammen, ikke basert på pre-definerte måter som i Battlefield: Bad Company 2, men basert på fysiske beregninger etc bidrar i stor grad til stemningen i spillet. Ikke minst det simple faktum at løvet faktisk gir etter og bøyer seg bort når du går gjennom det bidrar til å opprettholde en litt mer "virkelighetstro" følelse. Ting reagerer i større grad slik det ville gjort i virkeligheten, og det kan ofte være en god ting.

 

Tekniske muligheter handler jo ikke bare om det umiddelbare grafiske inntrykket, men også om fysikken og hva som er mulig å få til av animasjoner etc. Teknologi kan for eksempel muliggjøre mer naturtro ansiktsanimasjoner som i sin tur leder til bedre innlevelse i spillet. Tenk hva skaperne av Heavy Rain kunne fått til med dagens maskinvare ...

Lenke til kommentar

Sålenge konsoller er det generelt folk flest spiller på så gjør det lite eller ingenting at dem holder igjen grafikk og hardware racet på pc. Hardware utviklere og spill produsenter som får profitt pga stadig pushing av hardware liker selvfølgelig ikke denne nye trenden....dem taper jo masse penger! Spillene til konsoller blir bare penere og penere da utviklerne blir flinkere og flinkere til å utvikle til maskinene, bare tenk om utviklere måtte tappe all potensiell kraft ut av pc hardware istedet for å bare pushe på ny hardware hele tide? Steike da hadde vi hatt endel utrolig heftige spill idag...

Lenke til kommentar

Tenk om skaperne av Heavy Rain klarte å lage et spill som fungerte.

utdyp er du snill.

 

Spill som fungerer innebærer ikke at spillet til stadighet fryser, hakker, hopper over diverse scener og muter lyden for et tilfeldig antall minutter. Ekstrem screen tearing hjelper heller ikke mye.

Lenke til kommentar

Tenk om skaperne av Heavy Rain klarte å lage et spill som fungerte.

utdyp er du snill.

 

Spill som fungerer innebærer ikke at spillet til stadighet fryser, hakker, hopper over diverse scener og muter lyden for et tilfeldig antall minutter. Ekstrem screen tearing hjelper heller ikke mye.

 

Rimelig off topic men har spilt Heavy Rain uten problemer....samme har faren min. Synes det er så rart at noen har så voldsomt problemer med spillet....en sitter med samme hardware liksom.

Lenke til kommentar

Hvis behovet hadde vært der hadde nok fler gått over til pc. Det skjedde i forrige generasjon men ikke nå. Betyr ikke dette heller bare at folk flest er tilfreds med grafikknivået på konsollene, og ikke ser behovet i noe bedre? Isteden for å skylde på PS3 og X360 ville jeg (om jeg var han) endret fokus.

Jup, xbox 1 og ps2 ble så svake sammelignet med en pc at det var en god idee å lage pc esklusive spill selv om det innebar at du mistet konsoll salget.

Xboox 360 og ps3 er fortsatt så relativt kraftige at dette ikke er lønsomt. Har jo også den salgs fordelen at et spill som kan kjøres på PS3 kan kjøres på en pc med et ganske gammelt grafikkkort.

Regner med dette kommer til å endre seg om 2-3 år, skjermkort blir bedre og du vil ha mye ram, mye mer når 64 bit blir standard.

Lenke til kommentar

Selskapet har feil prioriteringer... nok sagt. PC`er kommer nok alltid til å ligge ett hestehode eller to foran konsollene, grunnet løse komponenter som jevnlig ruller ut kontra en maskin som er "høyt specca" når den blir lansert, men som er utdatert etter 3-4 år (ifølge grafikk geekes). Selv bryr jeg meg lite om hvor mye bedre grafikken er på PC vs konsollene, men det er alltid like spennende å se hvor langt de presser konsollene. Som flere her sier så hadde folk solgt maskinen sin og kjøpt PC`er hvis grafikk delen var så sinnsykt viktig, men det er den bare ikke. Gi meg heller en god story og ett spennende gameplay :)

Lenke til kommentar

For meg er spill underholdning. Innhold, dvs f.eks historie og spillbarhet, er derfor langt viktigere enn grafikk. God grafikk i seg selv øker ikke underholdningsverdien i ett spill, men kan sammen med en god historie og god spillbarhet gi en helhetlig opplevelse.

 

Det å kunne lage en god og engasjerende historie og integrere den i ett godt gameplay har gjennom årene vist seg langt mer utfordrende enn å lage grafikkorgier. De grafiske elementene må eksistere for å fremme historien, ikke omvendt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...