Jurge92 Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) Hei. Jeg går VG3 påbygg nå, jeg har tenkt å gå førstegangstjenesten til neste år, for å så gå videre på NITH. Jeg har som ønske å bli en spillutvikler. Enten det er spilldesigner eller spillprogrammerer. Det som på en måte er bremseklossen i å på spillprogrammerer er at jeg mangler R-matte. Jeg vet ikke om jeg kan ta det i militæret eller om jeg må ta det som privatist. Uansett! Jeg lurer hovedsakelig på hva som er det "smarteste" å velge av de to. Jeg trenger råd, fordi jeg kjenner ingen som går, eller som har gått noen av linjene. På forhånd takk! Endret 24. november 2010 av Jurge92 Lenke til kommentar
Crouching Potato Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Ved valg av linje kommer det an på hva du har mest lyst til. Er du mest fascinert av å utvikle historier, designe levler og hva som gjør spillet morsomt for brukeren er spilldesign et veldig godt valg. Er du mer fascinert av selve mekanismene i spill, det tekniske, hvordan spillet faktisk funker og liker programmering er spillprogrammering kanskje mer din greie. Selv går jeg spillprogrammering her på NITH, men prøvde å gjøre den forklaringen så upartisk som mulig Når det kommer til matten, er R1 kun et krav dersom du velger en programmeringslinje, og er ikke et krav før du skal begynne på 2. året på bacheloren. Får du ikke mulighet til å ta R1 i militæret, arrangeres undervisning og eksamen på vårsemesteret i 1. klasse, så du får mulighet til å ta det i tide uansett. Mer informasjon her: http://nith.no/kurs/andre-kurs/matematikk-r1. Hva det "smarteste" valget er mellom de to linjene tror jeg går helt an på hva dine interesser er. Som spillprogrammerer får du kanskje mer sikkerhet i form av at selv om du har lagd spill gjennom hele studietiden, kan du fortsett bli ansatt i en "vanlig" programmeringsstilling, mens spilldesignere er mer låst til få en jobb innen spillbransjen. Men selvsagt jobber du bedre om du driver med noe du liker, og er du motivert, jobber bra og blir faglig sterk i løpet av studiet er det alltid en bedrift som er ute etter akkurat deg Håper det hjalp litt? Mvh, NITH Steffen Lenke til kommentar
Jurge92 Skrevet 25. november 2010 Forfatter Del Skrevet 25. november 2010 Ja, tusen takk for innlegg. Jeg trodde spilldesignere også hadde muligheten til å jobbe i reklame- og filmbransjen dersom spillindustrien ikke var et alternativ. Sånn lønnsmessig og jobbmessig, hvem har det best/lettest? Lenke til kommentar
Materie Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Jeg går spilldesign på NITH. Spilldesign har nom ikke noe særlig med reklame/filmbransjen å gjøre, nei. Går mest i å lære seg ting direkte knyttet til design av spill, så du lærer ikke så mye som er interessant for andre bransjer. Vet ikke med lønn, men det har blitt meg fortalt at spillbransjen ikke er stedet for deg som vil bli rik (med mindre du starter eget selskap og har store porsjoner flaks). Hva gjelder å få jobb er det betydelig lettere med spillprogrammering, ettersom du jo kan gå inn i andre bransjer etterpå. Spilldesign forutsetter egentlig at du får en jobb i spillbransjen, og jobbene er følgelig mer begrenset. Du må også huske på at det er relativt få signifikante spillselskaper i Norge, og det er derfor vanskelig å få en jobb i landet. Skal du ha jobb i spillbransjen må du være forberedt på å flytte til utlandet eller starte egen bedrift om du har lyst på jobb. Håper det hjelper. Lenke til kommentar
Jurge92 Skrevet 26. november 2010 Forfatter Del Skrevet 26. november 2010 Takk for videre hjelp! Hvordan er det med kamp om plassene? Er det mange søkere? Må man ha høye karakterer for å få plass? Da tenker jeg hovedsakelig på Spillprogrammerer og Spilldesign. Og er det mer enn kun èn klasse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå