ATWindsor Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Du mener grafikken nå i dag ser ut som om den er fra forrige århundre? Hva om utviklingen av konsoller hadde stoppet i dag, men utviklingen av spillene til dem hadde fortsatt? Da hadde vi endt opp med en hel haug av spill som ser ut som Uncharted 2 - og enda bedre. Noe jeg mener er mer enn bra nok. Og da når grafikkutviklingen hadde stagnert ved, la oss for moro skyld si et Uncharted 3 nivå, hadde alle hatt nydelig grafikk uten at man ville brukt enorme menger av tid og penger på å komme dit. Rett og slett fordi alle ville kunne utnyttet de da godt kjente arkitekturene på konsollene og ville blitt nødt til å hoste opp god spillbarhet og variasjon. Jaget om grafikken ville vært over og man kunne spart flerfoldige millioner under utviklingen av spillet. Millioner som dukker opp igjen på pluss-siden av budsjettet. Arkitekturen som er på PC er godgt kjent og har vært det lenge. Er det flerfoldig millioner billigere å utvikle PC-spill av den grunn? Er det noe billigere og lettere å lage et visst nivå grafikk om hardwaren stagnererer? Erfaring tyder på det motsatte, det er stadig lettere og billigere å lage grafikk på et gitt kvalitetsnivå. Og om tøvet om at "grafikk ikke betyr noe" som så mange klarer å lire av seg va rriktig, så hadde man vel fokusert like mye pås pillbarhet og variasjon i dag? Realiteten er at grafikk selvfølgelig betyr noe. Jeg vil gå så langt som å si det er virkelighetsfornektelse å påstå noe annet. Å ha et åpent spillOS tror jeg derimot er en god ide. Per i dag virker det kanskje fjernt, men omtrent alle susksefulle teknologiplattformer av denne typen har blitt tvunget til å standarisere seg. La oss håpe det skjer med spill også. AtW Endret 22. november 2010 av ATWindsor Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Å utvikle til PC er jo "håpløst" av èn veldig enkel grunn: En milliard mulige problemsammensetninger av hardware. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Å utvikle til PC er jo "håpløst" av èn veldig enkel grunn: En milliard mulige problemsammensetninger av hardware. HArdware som er standarisert. Som utvikler er det helet unødvendig å forholde seg til alle disse sammensetningene. AtW Lenke til kommentar
Ghaundan Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Virkelig? Hørtes da merkelig ATWindsor, syns jeg hele tiden ser tråder om PC spill hvor person med skjermkort Y sliter mens person med skjermkort X kjører det helt fint. Selv om skjermkort Y er kraftigere. Også merkelig at de fleste utviklere også sender ut patcher hvor de fikser kompatibilitets problemer. Vet også at blizzard har ganske omfattende kompatibilitets testing, de gjør det bare på gøy mener du? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Virkelig? Hørtes da merkelig ATWindsor, syns jeg hele tiden ser tråder om PC spill hvor person med skjermkort Y sliter mens person med skjermkort X kjører det helt fint. Selv om skjermkort Y er kraftigere. Også merkelig at de fleste utviklere også sender ut patcher hvor de fikser kompatibilitets problemer. Vet også at blizzard har ganske omfattende kompatibilitets testing, de gjør det bare på gøy mener du? Ytesesproblemer orndes gjerne av skjermkortdrivere, men over til selve poenget, påstanden min var at det var unødvendig å forholde seg til alle disse sammensetningene, det er det. Bare å kombinere alle CPUer og GPUer på markedet ville ført til sikkert over 1000 mulig sammensetninger av maskiner, utviklere tester ikke spill på 1000 maskiner innomhus. Man trenger ikke å forholde seg til alle mulig kombinasjoner av hardware. AtW Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 For å utnytte det meste av enhver pc når man lager et spill, så må man ta høyde for f. eks antall kjerner i prosessoren, må man ikke? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 For å utnytte det meste av enhver pc når man lager et spill, så må man ta høyde for f. eks antall kjerner i prosessoren, må man ikke? Ja, det er lurt, men det er ganske langt fra dette, og til å måtte forholde seg til alle mulige kombinasjoner av hardware. AtW Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Men likevel så er det en enorm forskjell på å utvikle et spill til en fastsatt gruppe hardware og å passe på at det fungerer fint med iallefall de mest populære PC-komponentene. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Men likevel så er det en enorm forskjell på å utvikle et spill til en fastsatt gruppe hardware og å passe på at det fungerer fint med iallefall de mest populære PC-komponentene. Er det så enorm forskjell i disse dager? Jeg tror ikke forskjellen er så enorm, hadde vært litt interessant å få noe data på. Jeg tror feks det er langt enkelre å utvikle til PC enn feks krossplattform x360 og ps3, selv om det bare er to systemer. I tillegg er det mer komplisert optimalisering, og mer krøkkete arkitektur å lære seg å programere imot på de sistnevnte. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå