Gå til innhold

Hva laget Linus Torvalds linux kjernen i?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, Linus arbeidet mellom 1989 og 1991 med Minix ved universitetet i Helsinki. Som med de fleste operativsystemer ble kjernen her skrevet i en blanding av C og Assembler-språk for x86-plattformen - her 80386.

Hele poenget var å lage et gratis og fritt 32-bitsalternalternativ til Windows, som sammen CP/M dominerte PC-plattformen på den tiden.

Lenke til kommentar
Ble CP/M brukt så sent? Trodde DOS tok over fra CP/M før det.

Jeg er ganske sikker på det. CP/M86 gjorde det ganske stort, og noen flere alternativer ved siden av Windows og DOS er ikke jeg klar over. Du har forøvrig helt rett i at DOS på en måte "tok over for CP/M" - fordi DOS egentlig var en slags enklere utgave av CP/M, som Microsoft i sin tid kjøpte.

Linux er etter hva jeg vet laget med base i MINIX - dette systemet var aldri riktig stort - så en slags "from scratch" er nok uasnett det riktige å kalle det. Og siden UNIX da som nå er beskyttet av opphavsrett måtte han bygge det opp på nytt for å "klone" systemet.

Lenke til kommentar
Han begynte fra scratch. Linux er ikke basert på minix

Scratch og scratch...ønsken om en gratis versjon av minix fikk Torvalds til å starte på det som ble linux.

Linux 0.01(1991) var omtrent like stor som minix og hadde lignende funskjonalitet og hadde "lånt" ideer fra minix som bl.a. layouten på filsystemet og strukturen på source tree.

0.01 hadde 9300 linjer med C og 950 linjer i assembler

Lenke til kommentar

All minix kode er det copyright på, en universitets-professor (Tanenbaum) skrev minix utelukkende for undervisningsformål og beholdt alle rettighetene, det finnes ingen minix-kode i linux. Men minix og Unix kompabilitet var et mål (En fungerende GCC var første mål).

Det ligger grunnleggende forskjellige ideér bak designet av de to systemene, Tanenbaum og Torvalds hadde lenge en offentlig diskusjon gående om monolitisk vs micro kernel, Tanenbaum mente det var døfødt å bygge enda et operativsystem på en monolittisk kjerne (som var måten Unix var laget på helt siden 60 tallet), mens Torvalds mente at det faktum at minix var et undervisnings-verktøy var den beste unnskyldningen for mye av det som var gjort der.

Utbredelsen av Minix sier vel en del om hvem som fikk rett :)

Lenke til kommentar
Dessuten ville han kalle det Freax :D -- Linux var bare jobbe-tittelen :p

:D Vet det, det var en annen som kom på "Linux" namnet, husker ikke i farten hva han heter, men linus var enig i at det var et bedre namn enn freax ivertfall! :D

Lenke til kommentar
Ja, er det noen som vet hva program/os han programmerte kjernen til linux i?

Tror ihvertfall han bruker et program, lisensiert på en snål måte, kalt BitKeeper eller noe.. Kanskje jeg tar feil. Gidder ikke finne LXF'et det sto i nå...

Lenke til kommentar
Dessuten ville han kalle det Freax :D -- Linux var bare jobbe-tittelen :p

:D Vet det, det var en annen som kom på "Linux" namnet, husker ikke i farten hva han heter, men linus var enig i at det var et bedre namn enn freax ivertfall! :D

Nope, Linux var hans vanlige kallenavn, akkurat som om at jeg er AMDfan.

Han kalte prosjektet først for freax, men han med serverplass(tror jeg) likte ikke navnet, så Linus fikk ikke plass før han skifta navn.

Lenke til kommentar

I den Linux dokumentaren jeg så kalte Torvalds det for Linux, han jobbet med det og viste det fram bittelitt. Men da det var klar for en større lansering ville han kalle det Freax. Noe som en de intervjuer i dokumentaren ikke likte og han forandra navnet tilbake :D

Han overtalte også Torvalds til å bruke Linux.. Torvalds sa også i dokumentaren at det var bra at det ble kalt Linux, Freax var bare teit :p

Men torvalds hadde faktisk ikke tenkt å lage det som noen konkurrent til DOS eller Windows på noen måte. Han lagde det bare til seg selv, og pga. Minix ikke var hans eget og noen andre lisens greier.

Lenke til kommentar
Linux er etter hva jeg vet laget med base i MINIX - dette systemet var aldri riktig stort - så en slags "from scratch" er nok uasnett det riktige å kalle det. Og siden UNIX da som nå er beskyttet av opphavsrett måtte han bygge det opp på nytt for å "klone" systemet.

Linux er forsåvidt også i høyeste grad beskyttet av opphavsrett -- det er selve bærebjelken i GPL-lisensen.

Lenke til kommentar
Tror ihvertfall han bruker et program, lisensiert på en snål måte, kalt BitKeeper eller noe.. Kanskje jeg tar feil. Gidder ikke finne LXF'et det sto i nå...

BitKeeper begynte han først å ta i bruk for toppen et par år siden. Og ja, BitKeeper er ikke fri programvare.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...