vegeto Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Takker formann! Kjøpte den mosfet's kjøler pakka fra 3dfxcool, der tror jeg det var noen "klistremerker" under, bør de fjernes å limes på med termisk lim istedet? Jeg har hørt om noen som har falt av når de har brukt den dobbeltsidige tepipen.. og faller en sånn ned på skjermkortet så kan det bli krøll. Jeg har limet mine på, men da blir det så som så med garantien. Om du blander inn litt vanlig goop i limet så blir det lettere å få av igjen om du skulle behøve det. jeg har slik artic alumina lim. kan jeg blande det med vanlig artic silver 3. eller må jeg ha alumina kjølepasta Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Tror ikke det er så lurt å blande silver med alumina nei.. Må nok ha av samme type hvis man skal blande. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 jeg har et nf7 hk men jeg får ikke skjermbilde. hakke vert borti det du? alle andre komponenter virker. har også prøvd å flashe biosen. nf7-s ati radeon 9600 pro 512 mb ram xp 2600 barton. Lenke til kommentar
vegeto Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Tror ikke det er så lurt å blande silver med alumina nei..Må nok ha av samme type hvis man skal blande. ok :smile: Lenke til kommentar
Josten Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Tror ikke det er så lurt å blande silver med alumina nei..Må nok ha av samme type hvis man skal blande. Hvorfro skulle det være noe galt å blande silver å alumina. Sølv og aluminium lager vel ikke så mye krøll det Lenke til kommentar
formann Skrevet 17. august 2003 Forfatter Del Skrevet 17. august 2003 Tror ikke det er så lurt å blande silver med alumina nei..Må nok ha av samme type hvis man skal blande. Hvorfro skulle det være noe galt å blande silver å alumina. Sølv og aluminium lager vel ikke så mye krøll det Jeg bruker faktisk AS3 til å blande ut Alumina limet mitt. Det funker glimmrende, og limrestene kan vaskes vekk med rødsprit etterpå. Lenke til kommentar
Dally Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Heeyzann alle sammen har oxo selv men 1,2 AMD Xp 2100 jeg har overklokking først gang til 2000HMz sener prøve mer 2060HMz bra prøve mer 2450HMz start ikke til Windows Hmm prøve Chipset Voltage til 1,6 bra 2450HMZ dere kan lese det om NF7 overklokking http://www.ocshoot.no/abit_nf7_v12.htm Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Tror ikke det er så lurt å blande silver med alumina nei..Må nok ha av samme type hvis man skal blande. Hvorfro skulle det være noe galt å blande silver å alumina. Sølv og aluminium lager vel ikke så mye krøll det Fordi alumina ikke inneholder aluminium? Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Mange kjører Dual Channel, men det er ikke alltid best, for mange blir såpass mye bremset når de kjører DC at fordelen forsvinner, og SC blir raskere. Om man feks klarer 230 SC men kun 200-210 DC så blir SC en del raskere. Den høyest fsb'en jeg får med mitt oppsett er 203 mhz uansett hvor høyt og lavt jeg volter og setter multiplieren. Jeg kjører dual channel, men da får jeg vel bedre ytelse ved SC? Så hvordan slår jeg av DC (uten å ta bort den ene minnebrikka)? Lenke til kommentar
formann Skrevet 19. august 2003 Forfatter Del Skrevet 19. august 2003 Mange kjører Dual Channel, men det er ikke alltid best, for mange blir såpass mye bremset når de kjører DC at fordelen forsvinner, og SC blir raskere. Om man feks klarer 230 SC men kun 200-210 DC så blir SC en del raskere. Den høyest fsb'en jeg får med mitt oppsett er 203 mhz uansett hvor høyt og lavt jeg volter og setter multiplieren. Jeg kjører dual channel, men da får jeg vel bedre ytelse ved SC? Så hvordan slår jeg av DC (uten å ta bort den ene minnebrikka)? Slot 1-2 = Single Slot 2-3 og 1-3 er Dual Synes det er veldig rart at du ikke kommer høyere enn 203. De fleste v2.0 kortene klarer 220 DC uten problemer. Har du prøvd andre timings og litt høyere vdimm ? Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Slot 1-2 = Single Slot 2-3 og 1-3 er Dual Synes det er veldig rart at du ikke kommer høyere enn 203. De fleste v2.0 kortene klarer 220 DC uten problemer. Har du prøvd andre timings og litt høyere vdimm ? Jeg kjører på standard timings (2,5-3-3-8), og jeg har prøvd både å sette opp volten til ram'en og chipset. Ingen ting virker. Multiplieren står på 9. Under POST så uler maskina og den kommer ingen vei. Forresten så er det Kingston Value Ram jeg har, den står det winbond på. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Tror ikke det er så lurt å blande silver med alumina nei..Må nok ha av samme type hvis man skal blande. Hvorfro skulle det være noe galt å blande silver å alumina. Sølv og aluminium lager vel ikke så mye krøll det Fordi alumina ikke inneholder aluminium? Hva er det alumina inneholder da? Lenke til kommentar
formann Skrevet 19. august 2003 Forfatter Del Skrevet 19. august 2003 Slot 1-2 = Single Slot 2-3 og 1-3 er Dual Synes det er veldig rart at du ikke kommer høyere enn 203. De fleste v2.0 kortene klarer 220 DC uten problemer. Har du prøvd andre timings og litt høyere vdimm ? Jeg kjører på standard timings (2,5-3-3-8), og jeg har prøvd både å sette opp volten til ram'en og chipset. Ingen ting virker. Multiplieren står på 9. Under POST så uler maskina og den kommer ingen vei. Forresten så er det Kingston Value Ram jeg har, den står det winbond på. Siden den begynner å ule så kan det være at kortet ditt ikke liker ramen, eller at det er noe annet galt. Bruker du bios 1.6 ? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Tror ikke det er så lurt å blande silver med alumina nei..Må nok ha av samme type hvis man skal blande. Hvorfro skulle det være noe galt å blande silver å alumina. Sølv og aluminium lager vel ikke så mye krøll det Fordi alumina ikke inneholder aluminium? Hva er det alumina inneholder da? Keramikk. Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Jeg har hatt mitt Abit NF7 v1.2 kort i noen måneder nå, og tenkte jeg kunne dele mine erfaringer med andre, og lage en liten guide til hvordan å overklokke det. Den mest aktuelle prosessoren nå om dagen er AMD XP2500+, så jeg kommer til å bruke denne som exempel. Mange komponenter blir som kjent varme når man overklokker, og presser kortet. De komponentene som man burde montere kjøling på er Southbridge, mosfets og vreg ic´n rett over. Til dette så kan man bruke ramsinks til BGA brikker, eller man kan ta feks en AMD K6 kjøleribbe og dele opp i passe små sinks på ca. 1.5x1.5cm til mosfets og vreg, og selvfølgelig litt større til SB. Her er Mosfets med kjøling montert. Den øverste er vreg. Her er Southbridge med kjøling montert. Når det gjelder selve klokkingen så foretrekker jeg å begynne med å finne max stabile FSB. Da er det lurt å sette ned MP så man er sikker på at ikke cpu holder deg igjen. Deretter begynner man å øke FSB. Jeg foretrekker å kjøre Prime95 i noen minutter mellom hver økning for å sjekke om den virker stabil. For å oppnå høy FSB så må man gi chipsett litt mer spenning. Jeg pleier alltid å sette den til 1.7v og disable FSB-Spred spectrum før jeg begynner så jeg slipper å bli stoppet så tidlig. En annen god ide er å øke AGP spenningen litt, feks til 1.7v. Om man vil skikkelig langt så kan man voltmodde kortet slik at chipsett får mer enn 1.7v, men det krever bedre kjøling av NB. Ram skal kjøres synkront med FSB for best ytelse på nforce2 chipsettet, og så lave timings som mulig er best. Unntaket er "tRAS" som av en eller annen snodig årsak burde stå på 10-13 for best ytelse. 11 er ofte best. Optimale timings er i de fleste tilfeller 2-2-2-11. De fleste nye rambrikker liker dog ikke så lav tRCD, og man må da kjøre 2-3-2-11. Det er ikke i alle applikasjoner høy tRAS lønner seg. Om man feks kjører PCMark så vil lav tRAS være best. Her kan man prøve seg litt frem. Uansett så er det ikke stor forskjell det er snakk om. For å nå høye hastigheter så må man som regel øke spenningen til rambrikkene (vdimm) og det varierer hvor mye de forskjellige brikkene trenger, og tåler. Sjekk derfor spec på brikkene dine før du øker vdimm for mye. 2.8v er trygt, og innenfor de grensene produsentene setter for å beholde garanti ( garan.. hva for noe? ) Mange kjører Dual Channel, men det er ikke alltid best, for mange blir såpass mye bremset når de kjører DC at fordelen forsvinner, og SC blir raskere. Om man feks klarer 230 SC men kun 200-210 DC så blir SC en del raskere. Med en XP2500+ eller andre prosessorer som orginalt kjører 166FSB (333bus) så kan man fort raskt støte på et problem, og det er at man ikke får maskinen stabil på FSB over 190-200. Dette er pga. en "bug" i nForce2 chipsettet. Problemet har en relativt enkel løsning, men den kan være litt skummel å utføre. Man må nemlig kutte en bro på på CPU, nærmere bestemt den 3. L12 broen. Når man kutter denne så tror HK at det er en 133FSB (266bus) cpu som står i, og dermed så er det problemet ute av verden. Denne modden gjelder v1.2 utgaven av NF7, om man har et 2.0 kort så er det som regel stikk imotsatt. Om man har en 266bus cpu så lønner det seg å modde den til 333bus. Alså lapper man sammen broen istedenfor å kutte den. Når man har funnet max stabile FSB så er det på tide å gå over til å skvise litt ytelse ut av CPU også. Da øker man enkelt og greit MP litt og litt. Det som er litt viktig her er at man ikke prøver seg vedig høyt, finner ut at det ikke går, og deretter ser den hastigheten som umulig å oppnå. Jeg har ofte erfart at om man hopper fra feks 1800Mhz og rett opp til 2500Mhz så blir det krasj. Om man tar det "nice and easy" så kommer man lenger. Når man har klokket opp noen hundre Megahertz så må man ofte øke spenningen til CPU (vcore) for å få maskinen stabil. Når man øker vcore så blir cpu varmere, og man må sørge for god kjøling. Når man når 60c på cpu så burde man stoppe. Når man nærmer seg 2.1 vcore så burde man også være forsiktig, for da kan elektromigrasjon drepe eller svekke cpu selv om den ikke er så veldig varm. Det er ikke alltid man får best ytelse av å kjøre max FSB, for ofte kommer man ikke like langt med CPU da, og om man senker FSB litt så kan man ofte klokker CPU lenger. Her må man bare prøve seg frem til man finner de rette instillingene. Om man absolutt vil kjøre max fsb og cpu hastighet samtidig så finnes det en mod som tillater dette, men den tviler jeg på at så mange vil utføre, så jeg går ikke noe nærmere inn på den. Den går ut på å lodde på flere kondensatorer på hovedkortet, så mye kan jeg si. En ting man burde passe litt på er spenningene fra de forskjellige railene i PSU. Til overvåkning av disse så kan man bruke feks Hardware Doctor eller Motherboard monitor5. Når man øker spenningen til ram, chipsett, agp og spesielt cpu så trekkes det mye strøm, og om man da har et litt svakt psu så kan spenningene falle så mye at maskinen blir ustabil. Abit NF7 og Epox 8rda3 trekker mesteparten av spenningen fra 12v railen, så det er denne man burde ha et litet øye med. Om man skal invetere i nytt PSU så er det også litt viktig å sjekke hva PSU klarer på de forskjellige railene før man kjøper det. Enermax feks. er godt egnet for NF7 og 8rda3 brukere. Om man derimot har et Asus a7n8x eller et Epox 8rda så trenger man et psu som har kraftig 5v rail, siden disse trekker mesteparten av strømmen fra den. Happy OC Om det er noe som mangler, så hører jeg gjerne ifra dere. Edit: Retter på ting etterhvert som jeg kommer på ting jeg har glemt. Veldig bra forklaring, men det er litt kjipt å øke AGP spenningen da. Skjermkortet kan bli rimlig ustabilt etterhvert Lenke til kommentar
formann Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 Veldig bra forklaring, men det er litt kjipt å øke AGP spenningen da. Skjermkortet kan bli rimlig ustabilt etterhvert Aldri hørt om før.. har du noe info om saken? Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Slot 1-2 = Single Slot 2-3 og 1-3 er Dual Synes det er veldig rart at du ikke kommer høyere enn 203. De fleste v2.0 kortene klarer 220 DC uten problemer. Har du prøvd andre timings og litt høyere vdimm ? Jeg kjører på standard timings (2,5-3-3-8), og jeg har prøvd både å sette opp volten til ram'en og chipset. Ingen ting virker. Multiplieren står på 9. Under POST så uler maskina og den kommer ingen vei. Forresten så er det Kingston Value Ram jeg har, den står det winbond på. Siden den begynner å ule så kan det være at kortet ditt ikke liker ramen, eller at det er noe annet galt. Bruker du bios 1.6 ? Ja jeg bruker bios 1.6. Er det bra eller dårlig? Lenke til kommentar
formann Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 Slot 1-2 = Single Slot 2-3 og 1-3 er Dual Synes det er veldig rart at du ikke kommer høyere enn 203. De fleste v2.0 kortene klarer 220 DC uten problemer. Har du prøvd andre timings og litt høyere vdimm ? Jeg kjører på standard timings (2,5-3-3-8), og jeg har prøvd både å sette opp volten til ram'en og chipset. Ingen ting virker. Multiplieren står på 9. Under POST så uler maskina og den kommer ingen vei. Forresten så er det Kingston Value Ram jeg har, den står det winbond på. Siden den begynner å ule så kan det være at kortet ditt ikke liker ramen, eller at det er noe annet galt. Bruker du bios 1.6 ? Ja jeg bruker bios 1.6. Er det bra eller dårlig? Last ned 1.0 og 1.4 og prøv dem også. Mulig det hjelper. Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Last ned 1.0 og 1.4 og prøv dem også. Mulig det hjelper.Tør jeg spørre hva som er vitsen med å flashe til en eldre bios? Det finnes forresten ingen versjon 1.0, kun 1.1.Takk for hjelpen forresten! Lenke til kommentar
formann Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 Last ned 1.0 og 1.4 og prøv dem også. Mulig det hjelper.Tør jeg spørre hva som er vitsen med å flashe til en eldre bios? Det finnes forresten ingen versjon 1.0, kun 1.1.Takk for hjelpen forresten! Bios 1.0 til Abit NF7 v2.0 - Her 1.0 er en bedre bios å klokke med, og mange synes 1.4 er veldig bra. Biosene klokker forskjellig rett og slett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå