lubb Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Jeg har kjøpt meg ny prossesor (AMD Athlon XP2400+ 2,00GHz, Socket A 266Mhz Bus, 384kb). Jeg satte det på hovedkortet mitt, startet maskinen, konfigurerte på Biosen til 2000Mhz. Da jeg lagret og gikk ut av Biosen ville ikke skjermen reagere lenger. Jeg prøvde å sette i den gammle prossesoren, konfigurerte, men så skjedde det samme igjen. Hva kan jeg ha gjort feil? Er det noe spesielt viktig jeg må konfigurere inn på biosen? Hva kan feilen være? Lenke til kommentar
panikk! Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Sjekk i hk boka hvor du finner jumperen som restarter bios... Så bruker du den og stiller fsb til 133 og multiplier til 14 tror jeg det skal være. Lenke til kommentar
roolf Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Ok, sorry da kan jeg ikke hjelpe. Kjenner ikke kortet. Lenke til kommentar
AboKevin Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Jeg har hatt samme problem som deg (utallige ganger under forsøk på å klokke :o ), og det som er som skribenten over sier - reset bios (cmos). På mitt hovedkort innebærer det følgende fire steg; 1. Ta ut CMOS batteri 2. Sett jumper for reset av bios til reset stilling - behold den der et lite øyeblikk 3. Sett jumper tilbake til normal 4. Sett i CMOS batteri Deretter kan du igjen starte opp. Se i manualen til hovedkortet for å finne settingene du skal bruke, men i og med XP 2400+ regner jeg med en FSB på 133 (noe som betyr FSB på 266Mhz i praksis (dual channel)) og da blir vel korresponderende multiplier 15 (15*133= 1995) Lykke til :smile: Lenke til kommentar
lubb Skrevet 23. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2003 jeg er ikke noen data ekspert så cmos batteri er cmos discharger jumper. Eller? Lenke til kommentar
formann Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 jeg er ikke noen data ekspert så cmos batteri er cmos discharger jumper.Eller? Stemmer Du kan også prøve å holde insert inne mens du slår på datan.. det er ikke sikkert din bios har den funksjonen, men det er verdt et forsøk. Lenke til kommentar
lubb Skrevet 23. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2003 AboKevin Kan du forklare enda tydliger, jeg tror jeg gjør noe feil. Jeg er veldig takknemlig for alle svarene jeg har fått til nå. Jeg er ganske dum når det gjelder hardware. Hvorfor reagerer skjermen på at jeg har skiftet cpu? Lenke til kommentar
lubb Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 Hva er det jeg gjør galt. Først tar jeg ut CMOS batteriet og så setter jeg jumperen på discharge Cmos en liten stund, så satte jeg den tilbake til normal. Og til slutt satte jeg i Cmos batteriet. Men enda så finner ikke skjermen dataen min, jeg har prøvd med flere skjermer. Jeg har ikke vært borti grafikk kortet så det er i god stand. Hjelp. Lenke til kommentar
formann Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Hva er det jeg gjør galt.Først tar jeg ut CMOS batteriet og så setter jeg jumperen på discharge Cmos en liten stund, så satte jeg den tilbake til normal. Og til slutt satte jeg i Cmos batteriet. Men enda så finner ikke skjermen dataen min, jeg har prøvd med flere skjermer. Jeg har ikke vært borti grafikk kortet så det er i god stand. Hjelp. Du har resatt bios.. måten du har gjort det på er helt riktig. Jeg tror problemet ligger et annet sted. Prøv å ta ut skjermkort, rambrikker ol. og sett alt i på nytt. sjekk at alt står riktig i sporene sine. BTW: har du prøvd å starte maskinen mens du holder Insert knappen inne? Lenke til kommentar
lubb Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 Nå hat jeg prøvd å ta ut og inn grafikkkort og ram brikkene. Skjermen finner på en måte datamaskinen, for når jeg kobler ut skjermen fra dataen står det disconnected, men når jeg kobler den i står det bare override. Og ja jeg har prøvd å holde inne insert knappen. Lenke til kommentar
lubb Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 Okay, nå satte jeg i den gammle prossesoren og restarta biosen. Og dataen fungerte, skjermen også. Har jeg bestilt for stor prossesor? På manualen til hovedkortet mitt står det. *supports AMD Athlon XP 1500+ ~2200+ or future socket A processors based on 200Mhz/266MHz (100MHz/133 MHz Double Data Rate) Skal ikke den nye prossesoren fungere da? Vifta tar opp til 2.1GHz. når jeg bytta til den nye prossesoren igjen, hørte jeg ikke et bip som det pleier å gjøre i oppstarten, den jobber liksom ikke. Lenke til kommentar
formann Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Okay, nå satte jeg i den gammle prossesoren og restarta biosen. Og dataen fungerte, skjermen også.Har jeg bestilt for stor prossesor? På manualen til hovedkortet mitt står det. *supports AMD Athlon XP 1500+ ~2200+ or future socket A processors based on 200Mhz/266MHz (100MHz/133 MHz Double Data Rate) Skal ikke den nye prossesoren fungere da? Vifta tar opp til 2.1GHz. når jeg bytta til den nye prossesoren igjen, hørte jeg ikke et bip som det pleier å gjøre i oppstarten, den jobber liksom ikke. Last ned siste bios opptatering.. mulig siste bios støtter XP2400+. Jeg synes uansett den burde ha fungert men.. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 du må kanskje flashe bios for at det skal støtte raskere CPU'er... Lenke til kommentar
CB87-Bergen Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Det betyr å oppgradere Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Du "oppgraderer/oppdaterer" biosen til en nyere version. Har du sjekka at CPUen får nok Vcore? (strøm til CPU) Lenke til kommentar
lubb Skrevet 26. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2003 Okay her er hva jeg gjorde. Lasta ned drivere http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/engl...pMODEL_NAME=AT7 Lastet bare ned at7an.exe, instalerte den filen på rett måte via dos. Fikk instalation succseful. Skrudde av pc'en satte i den nye prossesoren, men det skjedde akuratt det samme som før. Pc'en skrur seg bare på og ingenting annet skjer. Det som irriterer meg er at jeg må skifte prossesor for hver gang jeg skal gjøre noe i bios, eller se om noen har svart i forumet her. Vil ikke det skade den gammle prossesoren min om jeg gjør om på Vcore? Lenke til kommentar
formann Skrevet 26. juli 2003 Del Skrevet 26. juli 2003 Okay her er hva jeg gjorde. Lasta ned drivere http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/engl...pMODEL_NAME=AT7 Lastet bare ned at7an.exe, instalerte den filen på rett måte via dos. Fikk instalation succseful. Skrudde av pc'en satte i den nye prossesoren, men det skjedde akuratt det samme som før. Pc'en skrur seg bare på og ingenting annet skjer. Det som irriterer meg er at jeg må skifte prossesor for hver gang jeg skal gjøre noe i bios, eller se om noen har svart i forumet her. Vil ikke det skade den gammle prossesoren min om jeg gjør om på Vcore? Det høres veldig ut som CPU er død. Når kortet fungerer med en annen prosessor så ser jeg ingen andre muligheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå