Gå til innhold

Scart til HDMI konverter

Anbefalte innlegg

Hei! Min far har nettopp gått til innkjøp en en ny TV. TVen har kun 1 scart inngang og han bruker scart fra DVD spiller og fra RiksTV dekoderen så jeg trenger en scart til HDMI konverter for å kunne bruke begge to samtidig. Har søkt på google, men finner bare dyre varienter som oppskalerer bildet samtidig. Jeg vet jeg kan koble RiksTV boksen til TVen med HDMI, men da mister han flere kanaler pga for dårlige singnaler (tror jeg). Hvis noen vet om noen som selger en enkel konverter som kun er for å kunne bruke en annen inngang så hadde det vært fint.

EDIT: Ser nå det strengt tatt er en adapter og ikke konverter jeg leter etter.

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle RiksTV-dekodere er godkjent for HD og dermed HDMI. Du mister heller ikke noen kanaler på å koble med HDMI - du får flere (HD-kanaler). Har du for dårlige signaler med HDMI, har du for dårlige signaler med scart. Bruk derfor HDMI på dekoderen.

Ang DVD-spilleren så ikke bruk scart der heller. har du ikke HDMI, bruk komponent, så får du mye bedre bilde. Eller spytt en drøy tusenlapp på en Blu-ray-spiller eller en kvalitets DVD-spiller - så får du bilde som er TVen verdig.

.....

...og vil du ikke høre på disse tipsene, så finnes det scart-adapter som gjør én inngang til tre. Bare gå til nærmeste elektrobutikk. Koster x<200.

Endret av Dunedain
Lenke til kommentar

Har pratet med RiksTV og de sa også at hvis jeg får inn standard kanalene så skal jeg få inn HD kanalene også (Som har blitt pekt ut Dunedain). Ble anbefalt å gjennopprette fabrikkinnstillinger og installere alt helt fra scratch med HDMI kabel koblet i.

Status før jeg har prøvd det jeg skrev over:

Hvis jeg installerer kanalliste på nytt med HDMI kabel tilkoblet blir TV2, TVNorge, FEM og Discovery rett og slett borte fra kanallisten. (Hvis jeg brukker samme lista som jeg scannet inn med scart koblet til får jeg beskjed om at disse kanalene har for dårlig signal til å vises).

Angående det med komponent fra DVD spilleren, så tror jeg faktisk ikke TVen har RCA innganger. Sjekket det ikke mens jeg var borte hos han og prøvde å fikse, men kan ikke huske å ha lagt merke til det.

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...