Athelas Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Jeg har tenkt til å kjøpe nytt 9800Pro kort i USA nå, og har i den anledning en del spørsmål. 1. Er det noen kjente kompabilitetsproblemer hardwaremessig mellom ATI 9800pro og ASUS A7V8X? 2. Vil 256MB versjonen ha noe å si fra eller til når det gjelder HL2 og Doom3? (Vet at dette vil bare bli spekulering og synsing, men jeg er ute etter "qualified guesses") 3. Vil det bli stor endring fra en Palomino XP2K+ til en Barton 2600+/2700+? 4. Har også vurdert GFFX5900 Ultra, men etter å ha sett at ATI rett og slett har bedre bildekvalitet, så er jeg mer keen på ATI. I tillegg er det jo disse foruroligene ryktene om at nVidias nyeste kort kommer til å ha problemer med HL2. Men sånn "brute force"-messig er vel nvidia bedre? 5. Når har ATI planer om å lansere den nye Loki serien? Vet at det er nok av smarte folk på forumet til å svare på dette, så fire away! :smile: Athelas Lenke til kommentar
Ash Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 1. Er det noen kjente kompabilitetsproblemer hardwaremessig mellom ATI 9800pro og ASUS A7V8X? 2. Vil 256MB versjonen ha noe å si fra eller til når det gjelder HL2 og Doom3? (Vet at dette vil bare bli spekulering og synsing, men jeg er ute etter "qualified guesses") 3. Vil det bli stor endring fra en Palomino XP2K+ til en Barton 2600+/2700+? 4. Har også vurdert GFFX5900 Ultra, men etter å ha sett at ATI rett og slett har bedre bildekvalitet, så er jeg mer keen på ATI. I tillegg er det jo disse foruroligene ryktene om at nVidias nyeste kort kommer til å ha problemer med HL2. Men sånn "brute force"-messig er vel nvidia bedre? Svarer på de spørsmålene jeg føler jeg har kontroll på. 1 - Kan ikke huske å ha lest om noe problemer med de to komponentene sammen. Bare pass på at du har siste utgave av biosen installert, nyeste VIA 4-in-1 installert og de nyeste Radeon driverne. 2 - Jeg er overbevist om at HL2 og Doom 3 er blant spillene som i nærmeste framtid vil dra nytte av >128Mb videominne. UT2003 er et eksempel på et spill som i visse tilfeller allerede passerer 128Mb grensen. 3 - XP ratingen skal si alt om hva slags forskjeller du kan vente deg. En overklokket XP2500+ prosessor er mest for penga per idag. Koblet med et nytt R9800 Pro 256Mb skjermkort bør det røske skikkelig. Men så lenge du satser på en Barton så bør det bli merkbare forskjeller. 4 - Såvidt jeg skjønner så er ATi "brute force" kongen idag. NV3x kjernen er så spesialisert at den sliter så fort grafikken ikke er spesielt kodet for seg (sliter er relativt for 5900 Ultra, men allikevel). Dessuten med all driver-juksinga til Nvidia nå om dagen er det vel et heller uaktuellt alternativ for de fleste? De skal ihvertfall skjerpe seg betraktelig før jeg i det hele tatt vurderer å kjøpe et nytt skjermkort produkt fra de i nærmeste framtid. Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 !: Jeg kjører Asus A7N9X DELUXE HK med Radoen 9800 pro og det går så det suser. Ingen problem her. 2: 256 mb kommer vel bare godt med når det er snakk om å kjøre spillet i høye oppløsninger som f.eks 1600x1200, ellers vil 128 mb fungere helt supert. 3: Det vil sikkert bli litt ja :wink: 4: Geforce FX 5900 ultra er et bra kort, men Radeon 9800 pro er rett og slett bedre...Radeon 9800 pro fikk bedre terningkast her på hardware.no og har vunnet de fleste tester av disse 2 kort typene. Radeon 9800 pro har sylskaroe bilder og på en test jeg så med unreal2003 bilder fra gamet var det MYE bedre bilder (billdekvalitet) på Radeon kortet så gå for Radeon og du vil ikkee andre :wink: Det kommer flere ATI kort ut ja, men det er såpass lenge til at det er like greit å kjøpe et Radeon 9800 pro nå og nyte det sålenge det varer. Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 Glimrende! Takk for alle svar! Så dere fraråder meg altså 256 versjonen med mindre jeg skal spille på 1600*1200 og høyere? Jeg kommer vel bare til spille på ca. 1024*768 med AA og AF (slik at jeg får 100hz på skjermen, hehe)... Men et lite tilleggsspørsmål; Hvilket av underleverandørene til ATI (Sapphire, Hercules, etc...) er "best"? Da tenker jeg litt i forhold til overklokking, bundling etc... Athelas Lenke til kommentar
YpsiNine Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Jeg har selv et Sapphire 9800 Pro som jeg vil anbefale. Der får du med Return to Castle Wolfenstein og Soldier of Fortune II. Hercules sitt kort ligger noe dyrere (ca. 300), her får man et kort med fancy blå LED's og minnekjølere (som kan eller kan ikke hjelpe på ). Jeg tror uansett hvilken leverandør du velger, så får du et rått kort. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Angående Half-Life 2.. så dette på halflife2.net forumet: Just got this reply from Brian Jacobson clearing up the issue of 128mb vs 256mb graphics cards: The game will run fine on a 128 MB card. Most of the benefits of the 256 MB cards you'll see we expect will be more long-term, received via updates over Steam: 1) Something which happens immediately, we're able to store more data on the card instead of in AGP memory, which you might think would be a perf win, but so far, we're not finding ourselves to be AGP bus-bandwidth limited. 2) We expect to release a local-specular solution, perhaps at ship, perhaps over Steam at some point, which is a major texture memory consumer. In addition, we've made it easy for major HW vendors to write new shaders for us to take advantage of the extra memory. 3) A *lot* of memory is consumed by normal maps, since they can't be compressed well. We may ship uncompressed normal maps for the 256 MB cards if it turns out to be a big enough visual improvement. Future updates (not to mention mods) will contain high-end content that use ever-larger amounts of normal maps Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 25. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2003 Kult. Man må bare gi Valve stor ære for at de er så åpne ang. sine visjoner og planer. Jeg må ærlig innrømme at HL2 er en av grunnene til at jeg kjøper dette kortet. Er det noen som har hørt noe lignende referanser til minnemengde i kommende spill når det gjelder 9800pro? Takk for gode svar så langt. Athelas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå