Gå til innhold

Påvirker reklame dine spillrelaterte kjøpevaner?


Anbefalte innlegg

Jeg ser på både pressfire.no og her at Fable 3 blir satset på av utgiverne, og en helsides annonse er hva som ønsker oss velkommen til sidene.

 

Jeg er personlig veldig interessert i spill, og naturlig nok leser jeg mye om hobbyen. Jeg vet ikke med dere, men jeg har mest sannsynlig gitt opp en mening om jeg skal kjøpe et spill eller ikke ganske lenge før det kommer ut. Er jeg usikker ser jeg på anmeldelser, og jeg spør både kjente og ukjente om hva de synes. Og som et videre resultat av at jeg leser mye på nettsider som det her, så har jeg hørt om de aller fleste spill som kommer ut. Ikke for å nevne storspill, som inkluderer Fable 3.

 

Jeg føler at det er folk som meg som leser her. Og at folk som meg ikke lar seg påvirke av reklame når det kommer av spill. Og folk som meg har hørt om Fable 3. Burde de ikke heller annonsert på steder hvor det finnes spillere som ikke aktivt søker spillinformasjon? Eksempler kan være spillavdelingen på Coop Obs! eller Platekompaniet.no

 

Eller har det hendt at du ser en reklame, og bestemmer deg for å kjøpe det spillet som er i reklamen? Eller har en reklame gjort deg oppmerksom på et spill som du ikke har hørt om?

 

Hva mener du?:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder mine spillvalg er det to ting jeg har lært meg å styre unna:

 

Utviklers egne tanker om spillet (spesielt de som hevder å vite hva du vil tenke og føle mens du spiller deres spill) og reklame som kommer uavhengig form og medie.

 

Det første er som regel bare svada av noen som er i sin egne lille gledeståke over å lage noe nytt at de mangler totalt gangsyn for hva de faktisk presterer, og dessuten er det enkelte som synes sine funksjoner er kjempebanebrytende mens det det i virkeligheten er er noe vi har sett før bare med en annen knapp på kontrollen. At alle tenker "salg" og "nyskapning" er greit, problemet er at de ikke nyanserer synet sitt litt og heller satser på å fremstå som supermenn når det de har gjort fremstår mest av alt som arbeid utført en fyr hvis kledning består av et teppe knytt rundt halsen. En dårlig etterligning altså.

 

Sistnevnte er bare for å skape hype og interesse, da gjerne med noen sitater fra spillanmeldelser fra "spillsider" som ga spillet en 5'er og et par sitater fra utviklerne som igjen mangler rot i virkeligheten.

Lenke til kommentar

Jeg har god nok kontroll på hvilke spill som kommer og hvilke som evt. interesserer meg til å la en reklame påvirke hva jeg kjøper, men når jeg virkelig gleder meg til et spill (f.eks. GoldenEye 007) så er jeg alltid på forhånd veldig spent på om spillet får en god og fengende reklame slik at andre også kan få øynene opp for spillet. Men det er altså mer som en slags fanservice enn at jeg lar reklamen påvirke meg. Det er alltid kult å se at det blir mye reklamert for et spill man selv gleder seg til - særlig hvis spillet kanskje ikke er av de mest kommersielle stortitlene ala COD og FIFA.

Lenke til kommentar

Hvis du mener reklame som den vi ser på gamer og andre anmelder sider så nei, de er mer til irritasjon enn noe annet. Men reklame snutter på hjemmesider, på anmelder sider og slikt er gjerne med på å få meg interessert i spillet.

Er fable reklamen til irritasjon når den bare er et stillbilde i bakgrunnen?
Lenke til kommentar

Hvis du mener reklame som den vi ser på gamer og andre anmelder sider så nei, de er mer til irritasjon enn noe annet. Men reklame snutter på hjemmesider, på anmelder sider og slikt er gjerne med på å få meg interessert i spillet.

Er fable reklamen til irritasjon når den bare er et stillbilde i bakgrunnen?

 

Ja den er faktisk det fordi den er stor. Og det faktum at hvis man klikker utenfor teksten trykker man på den hælvetes reklamen og blir tatt vekk uten å ville det er ikke bra.

Lenke til kommentar

Ja den er faktisk det fordi den er stor. Og det faktum at hvis man klikker utenfor teksten trykker man på den hælvetes reklamen og blir tatt vekk uten å ville det er ikke bra.

Men da foreslår jeg at du selv avtaler en månedssum med de som drever siden, for å slippe å se reklame mens du leser innholdet :) Så blir vi alle fornøyde? Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Ja den er faktisk det fordi den er stor. Og det faktum at hvis man klikker utenfor teksten trykker man på den hælvetes reklamen og blir tatt vekk uten å ville det er ikke bra.

Men da foreslår jeg at du selv avtaler en månedssum med de som drever siden, for å slippe å se reklame mens du leser innholdet :) Så blir vi alle fornøyde?

 

Reklame er kommet for å bli. Måten det er gjort på Gamer.no er derimot ikke bra. Det er det jeg vil frem til.

 

Før det blir altfor langt bort fra emnet her så trpr jeg at reklame påvirker meg til å kjøpe spill. Jeg husker jeg kjøpte Republic: the Revolution etter en del reklamer jeg så og det var mildt sagt en skuffelse for meg.

Endret av oOF
Lenke til kommentar

Ok, selv synes jeg det ikke kan gjøres stort bedre enn sånn det er nå, så da får vi ha forskjellige meninger.

 

Angående relevant reklame som flest folk kan bli påvirka av, kan vel kanskje være faktiske spilltilbud av nettbutikker.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Spill som får reklamer på de "store" spillsidene jeg er på, har jeg som oftest hørt om fra før, og har en viss mening om. Er det derimot et stort, ukjent spill som jeg av grunner ikke vet om, kan det hende jeg sjekker det ut. Da er det avhengig av hvordan reklamen utspiller seg; om det er til glede eller irritasjon. Om den vekker interessen rett og slett. Jeg synes ikke den nevnte Fable 3 reklamen er irriterende, selvom jeg et par ganger har trykket på "utsiden" av nyhetene, og åpnet en ny fane.

 

Også enig med Gormers, angående spill og tilbud. :)

Lenke til kommentar

Blir nok ikke påvirket av direkte reklame, heller den som er indirekte, hvis det går å si det slik.

 

For å eksemplifisere: Når vi leser slike dagbok-brev fra spillmesser, kan det være vi hører at en utviklers konferanserom er som en oase i den ørkenen som er utenfor. Dette er mekelig nok bedre reklame for meg enn alle fargerike og sprakende banners man ser på internet. At den skiller seg ut på en slik hyggelig måte, å høre at den tar hånd om folk, gjør at jeg på en måte får mer respekt, og blir mer interessert. Dette har dog lite å si på slutten av dagen tror jeg, for jeg bryr meg mer om hva jeg hører om spillet enn hvordan de tok hånd av anmelderne.

 

Vet ikke om det helt kan kalles reklame, men det er nå i allefall i nærheten. ;)

Ellers så føler jeg ikke banner reklamene har noen innflytelse på valgene jeg tar.

Lenke til kommentar

Reklame påviker ikke meg noe særlig, ettersom jeg vil si jeg vet om de spillene som kommer ut (de jeg er interessert i, that is), før reklamene kommer.

Reklamen her på gamer.no er ikke til plage, da jeg forstår at det er nødvendig for at siden skal overleve ;). Mest 'aktiv' reklame som blir slitsom. Reklame som 'popper' opp på skjermen, eller beveger på seg.

Lenke til kommentar

Jeg vet stort sett hvilke spill jeg vil ha allerede før de kommer ut. Å glede seg til et spill, er en stor del av opplevelsen ved å være gamer - å alltid glede seg til noe.

 

Når det er sagt, så kan jeg gjerne innrømme at reklame påvirker meg. Feks reklame i form av tilbudsavis/tilbudsmail/o.l. påvirker meg i stor grad. Å påstå noe annet vil, for meg iallefall, være en stor løgn. Har kjøpt ganske mange spill på grunn av de er billig. Selv om jeg bare har hatt PS3 i drøye to år nå, så har jeg ganske mange spill. Ganske mange flere enn jeg hadde på tilsvarende tid i forrige generasjon.

 

Og grunnen til dette?

 

Oppdagelsen av Play.com og billige spill derifra. Har kjøpt mange spill der pga de har kostet en drøy hundrelapp, som jeg aldri hadde kjøpt til en annen pris.

 

Så ja, reklame påvirker meg. Men ikke sånn pappfigurer i butikker og pop-ups på spillsider - de er bare irriterende!

Lenke til kommentar

Absolutt, reklame kan funke på meg. Men sjelden enkeltannonser/reklamefilmer. Mer slue saker som mer eller mindre selvstendige/objektive journalister og sleipe PR-folk, derimot (giganter som EA har f.eks. åpenbart en gjeng slimåler i stallen, med sine innøvde budskap)...

 

Så reklame påvirker, men sjelden så mye at jeg bare MÅ ha et spill NÅ!

 

 

Samt, de siste par spillkjøpene skyldtes word-of-mouth.

Lenke til kommentar

Spill som får reklamer på de "store" spillsidene jeg er på, har jeg som oftest hørt om fra før, og har en viss mening om. Er det derimot et stort, ukjent spill som jeg av grunner ikke vet om, kan det hende jeg sjekker det ut. Da er det avhengig av hvordan reklamen utspiller seg; om det er til glede eller irritasjon. Om den vekker interessen rett og slett. Jeg synes ikke den nevnte Fable 3 reklamen er irriterende, selvom jeg et par ganger har trykket på "utsiden" av nyhetene, og åpnet en ny fane.

 

Også enig med Gormers, angående spill og tilbud. :)

Men de aller fleste vet om Fable 3. Kanskje utgiverne ikke er klar over hvor kjent spillet er da? De aller fleste vet om spillet, og å forsøke å øke bevisstheten om det på en gamer-side føler jeg er et resultat av manglende kunnskap om sitt eget produkt. Pengene kunne blitt brukt mer effektivt, har jeg en følelse av.

 

Men det er jo fullt mulig at de vet noe jeg ikke vet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...