Gå til innhold

XP2500+ Barton, Abit NF7-S og svart skjerm

LaKilla

Anbefalte innlegg

Har netopp byttet ut maskinen min, eller dvs jeg kjøpte nye komponenter og byttet ut.

Følgende nytt er:

CPU: AMD Athlon XP 2500+ (Barton)

RAM: 2 stk DDR DIMM PC2700 (333mhz) 512 MB (type NoName)

CPU Vifte: Thermaltake Volcano 7+

Motherboard: Abit NF7-S

Har puttet disse komponentene inn i mitt gamle kabinett, og koblet til alt slik det skal være, både Main Power Connector of ATX Power Connector er koblet til.

Har et Geforce 2 MX grafikkort og en ca 3-5år gammel HD på 13GB fra WesternDigital.

Når jeg starter opp virker det som alt går greit. Indikatorene foran på kabinettet lyser, både for strøm og HD. Eneste problemet er at skjermen er svart.

Har forsøkt å følge hjelpeguiden i brukermanualen til hovedkortet, har forsøkt å teste ram brikken og starte med og uten HD, men til ingen nytte. Fortsatt lyser det og ser ut som om den jobber og har det fint, men skjermen er fortsatt like svart.

Eneste punktet i hjelpeguiden jeg ikke har testet er å prøve med et annet grafikkort, kan det være at mitt Geforce 2 MX kort rett og slett er for gammelt for dette hovedkortet?

Noen som har opplevd det samme, eller som har noen løsning/forslag på hva jeg burde gjøre?

Har også forsøkt å restarte CMOS, men dette fungerte heller ikke. Eneste var at når jeg koblet til kabelen for ADSL/nettverket så blinket alle de 3 lysene øverst til høyre på tastaturet kontinuerlig (Er vel CapsLock, ScrollLock og NumLock indikatorene). Dette var merkelig...

Håper noen har et forslag, for det er alt for synd å ha brukt opp nesten 5 tusen på en maskin som ikke virker.

PS: har også bestilt en 120GB Sygate Barracuda HD (Serial ATA) som jeg regner med å få om noen dager. Dette var den første komponenten jeg kjøpte, men er også den siste jeg venter på pga lang ventetid.

Kjørte på et ABit BH6 hovedkort med en Celeron 500mhz før, men det skulle gå an å koble til HD, DVD-rom og lignende på et nytt hovedkort uten å måtte formatere først, skulle det ikke?

Alle svar/forslag tas imot med et stort takk :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke så godt til skjermkortet ditt, men på mitt Asus-kort kunne jeg ikke bruke mitt 4 år gamle Matrox G400 skjermkort fordi det krever en høyere voltstyrke på AGP-porten enn hva som følger av den nye AGP-standarden (som ditt HK sikkert følger). Symptomene var de samme som de du beskriver, så jeg vil anta at feilen er den samme. Sjekk litt rundt på nettet om disse spesifikasjonene.

Edit: dersom det er dette som er feil, har jeg et Sapphire Radeon 9500 non-pro 128 MB til salgs. Send en PM dersom du er interessert.

Lenke til kommentar

Var forsiktig når jeg satt på CPU vifta, så jeg tror ikke det skulle være problemet. Var litt surring før jeg fikk den på, men CPU'en virket i perfekt stand før siste gang jeg prøvde og fikk på vifta.

Dessuten så jobber den jo litt når jeg skrur på. Både ser og hører at harddisken jobber en liten stund.

Har et Chieftech eller Chieftain Dragon kabinett, med 340W, så strøm skulle det være nok av.

Tror selv det kan være skjermkortet, skal forsøke et annet og se.

Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Hvor mange watt har du i din strømforsyner?

Hovedkortet krever minimum 250 Watt.

Har du kobblet til ATX12v1 strømkontakten til hk?

eeeh??

Det krever 250W fordi?

Det står i manualen at det krever minimum 250w til nforce 2 for at det skal kjøres stabilt og 300w når det er litt tyngre saker som skal loades.

Lenke til kommentar
Var forsiktig når jeg satt på CPU vifta, så jeg tror ikke det skulle være problemet. Var litt surring før jeg fikk den på, men CPU'en virket i perfekt stand før siste gang jeg prøvde og fikk på vifta.

Dessuten så jobber den jo litt når jeg skrur på. Både ser og hører at harddisken jobber en liten stund.

Har et Chieftech eller Chieftain Dragon kabinett, med 340W, så strøm skulle det være nok av.

Tror selv det kan være skjermkortet, skal forsøke et annet og se.

Takk for alle svar

Har du kobblet til ATX12v1 kontakten til hk?

Lenke til kommentar

Har du kobblet til ATX12v1 kontakten til hk?

Jepp, den er koblet på :) ... men jer er litt usikker på om den kan ha hvert av første gang jeg testet hovedkortet, husker ikke om den var koblet til da. Vet jeg koblet den fra og til noen ganger for å være sikker på at den satt skikkelig:)

Det andre skjermkortet jeg testet med viste seg å være et GeForce 256, så det hjalp svært lite.

Har lurt litt på minne, men da skulle den vel pipe skulle den ikke?

Er det som er så rart, den piper ikke i det hele tatt, det virker som om det går greit bortsett fra at det ikke kommer opp noe på skjermen :(

Ingen som vet om et sted man kan få lånt et nyere skjermkort? hehe...

Skal ta av vifta å undersøke CPUen senere om jeg ikke får noe til å fungere...

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, hvis ingenting skjer, bortsett fra at viftene, hd'ene og cd-rom'ene får strøm, er det CPU som som oftest er gåen. Kan være du fikk en DOA (Dead On Arrival)... Sjekk den. Hvis små biter av kjernen er knust av er den død. Da er det din feil. hvis ikke, prøv en annen cpu. Hvis det viser seg at den er død, bytt den (det virker alltid :wink: )

Lenke til kommentar
Som nevnt tidligere, hvis ingenting skjer, bortsett fra at viftene, hd'ene og cd-rom'ene får strøm, er det CPU som som oftest er gåen. Kan være du fikk en DOA (Dead On Arrival)... Sjekk den. Hvis små biter av kjernen er knust av er den død. Da er det din feil. hvis ikke, prøv en annen cpu. Hvis det viser seg at den er død, bytt den (det virker alltid :wink: )

Har sjekket CPU'en, den er ikke knust (heldigvis) selv om den var delvis dekket av kjølepasta, så fant jeg ingen feil, hverken på undersiden eller oversiden. Så da har jeg nok muligens fått en DOA som du sier.

Har også funnet ut at skjermkortet mitt støtter AGP 1x eller 2x, og hovedkortet støtter AGP 8x så feilen kan nok fortsatt ligge der, kanskje på begge steder?...

Har ikke anledning til å teste en annen CPU da den jeg har er en Celeron 500mhz, og kjører på en helt annen socket.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt nøyaktig samme feil og da var problemet grafikkortet som var gåent, eller noe sånt.... maskinen nektet uanset å poste med det grafikkortet i, med et annet kort alt fungerte som det skulle

Hm. hvis jeg ikke husker feil så var det et MSI GeForce 2 TI kort...

Lenke til kommentar

Regner med at du har sjekket dette men..

For meg høres det ut som en kortslutting, sjekk at alle skruene som er festet til hovedkortet fra kabinettet passer, dvs at det ikke er noen som ikke "brukes". Dette var problemet hos en kamerat, med samme hovedkort hvor alle vifter gikk, men svart skjerm. Kommer en av disse skruene borti hovedkortet, er det ikke rart at pcen ikke booter.

Lenke til kommentar
Regner med at du har sjekket dette men..

For meg høres det ut som en kortslutting, sjekk at alle skruene som er festet til hovedkortet fra kabinettet passer, dvs at det ikke er noen som ikke "brukes". Dette var problemet hos en kamerat, med samme hovedkort hvor alle vifter gikk, men svart skjerm. Kommer en av disse skruene borti hovedkortet, er det ikke rart at pcen ikke booter.

Har sjekket, ingen av de skruene rører hovedkortet der de ikke skal (dvs at alle skruene er festet i de hullene med "jernkrans" rundt.

Du sier kortet ditt har 1X eller 2X AGP.

Abit NF7-S støtter bare 4X(1.5V) og 8X(0.8V).

(Se i manualen)

Du kan sette hastigheten til 2X, men bare på et 4X kort!

Fant det ut jeg også, så mest sannsynlig er det nok skjermkortet mitt som skulle vært på museum, hehe

Jeg har hatt nøyaktig samme feil og da var problemet grafikkortet som var gåent, eller noe sånt.... maskinen nektet uanset å poste med det grafikkortet i, med et annet kort alt fungerte som det skulle

Hm. hvis jeg ikke husker feil så var det et MSI GeForce 2 TI kort...

SKal kjøpe et nytt skjermkort, bare jeg kommer i kontakt med han jeg skulle kjøpe fra. Regner med at et grafikkkort som ifølge produsenten støtter både AGP 4x og 8x burde gjøre susen :D

Igjen må jeg bare takke for alle svar og råd, alt har hvert til stor hjelp:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...