Bjornar_InnleggNO Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Jeg regner med at du tenker på EA DICE, men Sverige har jo også store studio som Starbreeze, Paradox' utviklergren, Avalanche Studios og Frictional Games. Da i tillegg til en veldig livlig indie-scene. GRIN var jo også svenske, selv om de er historie nå. Veldig morsomt at folk er så engasjert i Norsk spillutvikling, det trenger vi! Jeg må si med litt enig med Daymare om at det som deles ut er i minste laget, men for de aller minste utviklerne er faktisk 100.000 en del penger. Uten støtte ville vi for eksempel aldri se noe til en ferdig versjon av D-pad studios Owlboy eller sykkelspillet til TurboTabe Games (De fikk vel ca 500.000). Det er viktig at Indie Scenen i Norge støttes, både fra NFI og media. Angående svensk Indie-scenen så er nok den litt større en den norske, men den største forskjellen her er at i Sverige får inde-utviklere mer oppmerksomhet i nasjonale medier! I Norge for folk aldri hvite om hva som foregår på det området selv om Gamer.no har vært ganske flinke og skrive om studenter og indies, men de dekker på langt nær alt sammen som foregår. Det finnes for eksempel Norske indie/student prosjekter som har vært ”store” nok til at de har fått oppmerksomhet på Britisk TV, mens ikke et eneste fra Norge viste interesse på det tidspunktet Er det ikke interesse for indie utvikling blant nordmenn? Personlig hadde jeg syntes at en Indie-seksjon på gamer hadde vært utrolig kult. (Men nå driver jeg med Indie-utvikling selv så er kanskje farget av det) Jeg sporet litt av der, det her dreide seg vel i utgangspunktet om pengestøtte, summene fra NFI er som sagt i minste laget, MEN alle spillene må vel ikke være AAA og/eller MMO? Owlboy er etter min mening et av de mest spennende spillprosjektene i Norge akkurat nå av ALLE prosjektene og de hadde fortjent mye mer en 100.000! Er litt enig med @Duden at 14 personer er et veldig stort team og at man kommer langt med 4-5 personer, (Selv om han glemte spilldesignerne) men er det NFI sitt ansvar og støtte så store produksjoner som 14-mans team over et år og prosjekter som konkurrerer i AAA- sjiktet? Lenke til kommentar
OlavHelland Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Det er en del ting man må være klar over når vi diskuter tildelinger fra filmfondet. Det første og viktigste å ha i bakhodet er at denne støtteordningen er ment for å støtte produksjon av Norsk kultur for barn og unge. Filmfondet gir ikke støtte, og kan ikke gi støtte, til tradisjonelle AAA actionspill og andre spill som ville fått aldersgrensen T eller R (15/18 år). Jeg synes dette er en tåpelig regel(og jeg vet det er folk som jobber i filmfondet som synes det samme), men slik er det altså. En annen ting det er viktig å huske på er at selv om 3 millioner høres lite ut, så deles det ut penger 4 ganger i året. Det reelle tallet som er verdt å diskutere er 13 millioner i året, og det er en økning fra 10 millioner i 2009. Det hadde vert supert med mer penger, men med en økning på 30% så går ting definitivt i riktig retning. Det er heller ikke meningen at Filmfondet skal fullfinasiere spillene. Alle spill som får støtte fra NFI er kommersielle prosjekter som på et eller annet tidspunkt skal legges ut for distribusjon. Dessverre kommer alt for få av spillene så langt, dette er ikke NFI sin feil, men heller utviklerne sine. Det er heller ikke sånn at dette er den eneste støtteordningen tilgengelig til norske utviklere. Det er for eksempel en nordisk spillstøtte ordning som deler ut 6 millioner i året, dessverre er det svært få norske prosjekter som har nådd opp og fått støtte derfra. Til gjengjeld fikk Funcom tidligere i år hele 5 millioner av forskningsrådet til utvikling av en browser basert versjon av spillmotoren sin. Forskningsrådet har også gitt 1,6 millioner til Joingame nettverket som har gjort en flott jobb med å skape en møteplass for norsk spillbransje. Norsk spillbransje har fortsatt en lang vei å gå, men etter gårsdagens Joingame workshopp er jeg mer positiv for fremtiden en noen gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå