Gå til innhold

Nå ligger Bittorent-klienter tynt an

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Limewire er klientprogramvare for P2P protokoller.

uTorrent er klientprogramvare for P2P protokollen Bittorrent.

Saksøking av klientprogramvare fører ikke til saksøking av protokoller.

Lurt å gjøre litt research før dere skriver artikler.

En tilsvarende overskrift ville vært:

""Nå ligger det spanske språk tynt an etter at en spanjol ble dømt for tyveri""

Lenke til kommentar

Hei

Takk for tilbakemeldinger.

Må få presisere at det ikke står et eneste sted sted i artikkelen at protokollen BitTorrent er under angrep. Vi er naturligvis fullt kjent med at denne protokollen brukes til lovlige distribusjonsformål, av bl.a NRK.

BitTorrent er, som det står i ingressen, et av flere fildelingsverktøy:

http://en.wikipedia.org/wiki/BitTorrent_(software)

Jeg ser imidlertid at dette kan mistolkes, og har nå skrevet om på tittelen nå så dette går enda tydeligere frem.

Endret av Øystein W. Høie
Lenke til kommentar

Hei

Takk for tilbakemeldinger.

Må få presisere at det ikke står et eneste sted sted i artikkelen at protokollen BitTorrent er under angrep. Vi er naturligvis fullt kjent med at denne protokollen brukes til lovlige distribusjonsformål, av bl.a NRK.

BitTorrent er, som det står i ingressen, et av flere fildelingsverktøy:

http://en.wikipedia.org/wiki/BitTorrent_(software)

Jeg ser imidlertid at dette kan mistolkes, og har nå skrevet om på tittelen nå så dette går enda tydeligere frem.

Jeg har aldri til dags dato sett at en artikkelskribent som faktisk leser artikkelkommentarene, og i tillegg retter/forbedrer artikkelen.

All ære til deg Øystein, nå fikk jeg virkelig respekt for Teknofil, her har de fleste andre norske ITnyhetsnettsteder noe å lære.

Å stoppe Bittorrent? Hva med de som laster ned Ubuntu? Det går an å stoppe ulovlige sider, men å gjøre Bittorrent ulovlig ville vært veldig plagsomt for Linux-brukere. (HTTP < Bittorrent)

Det er snakk om programvare Bittorrent, ikke protokollen Bittorrent.

Endret av SlimG
Lenke til kommentar

I beg to differ...

Klientene kan jo heller ikke ligge tynt ann ettersom klientene er nødvendig for også å laste ned det lovlige materialet som benytter BitTorrent-teknologien.

Opera har jo en integrert torrent-klient, så skal Opera slite?

Jeg vil heller si at det er servere som hoster torrent-filer med suspekt innhold som sliter, eventuelt sider som bl.a Pirate Bay..

Lenke til kommentar

En ekstrakommentar til min forrige post "I beg to differ"...

Ettersom det her er snakk om klienter som er problemet så kan vi jo dra dette lenger:

Internet Explorer er en klient som ofte benyttes for å oppsøke sider som The Pirate Bay, ergo bør denne programvaren forbys.

mIRC er en klient som kan benyttes for å koble til fservere med ulovlig innhold, ergo, denne chatte-klienten bør forbys.

FileZilla er en FTP-klient som i mange sammenhenger benyttes til å koble opp mot FTP-servere med illegalt innhold, igjen, denne bør også forbys.

Og på toppen av dette sitter det faktisk operativsystemer på PC'er hvor hele PC'n faktisk er en klient som ofte bruker til å laste ned piratvare og bør derfor forbys.

Også har vi eiere av disse edb-maskinene som i mange tilfeller laster ned piratinnhold og bør dermed forbys.. Får RIAA det som de vil så dør menneskeheten ut rimelig kjapt.

Om det er en dum idé kan jo diskuteres, men...

Lenke til kommentar

Selve klientprogrammer som Utorrent vil ikke kunne rammes av en slik domm, siden de ikke lagrer eller deler selve Torrent filen noen steder, å det er tredjeparts sider som for eksempel Isohunt.com å Piratebay som deler de ulovlige torrent filene.

De kan selvsakt saksøke, men vil ikke kunne komme noen vei med det. Det vil være som å saksøke en våpenprodusent fordi noen brukte et av deres våpen til et drap, ran eller lignende.

Torrent programmer er noe helt annet en Limewire. De eneste de kan gå etter er sidene som deler ulovlige torrent filer (Torrent filer er en fil du trenger for å laste ned programmer, filmer, musikk etc, en adresse kan du kalle det)

At de ligger tynt an noe mer nå en før denne dommer er også bare tull. Det eneste vendepunktet imot disse var Piratebay saken, men piratebay er ennå oppe å går.

Mange sider vil legge ned om de blir saksøkt slik som piratebay ble, alle er ikke like hardføre, men nye vil komme fram,eller gamle vil flytte slik som piratebay. Og avhengig av hvilket land serverne til disse sidene ligger i, så er det ikke noe RIAA kan gjøre med det.

Litt mer gjennomtanke å research før en artikkel basert på spekulasjon skrives ;)

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...