kitbay2000 Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 heisann.. lurer bare på hvordan dere polerer blokkene deres ??? Ser flere som bruker sandpapir her... hvor "fint" bruker dere ?? Hvor mye kjølepasta bruker dere ?? Skal det smøres på skikkelig eller bare et lite tynt lag. Lenke til kommentar
mariusnp Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Har aldri gjort det selv, men tipper det holder med 1200 sandpapir. Har lest at det er mye brukt. Når det kommer til kjølepasta skal du kun ha en vanndråpe som smøres ut til et veldig tynt lag med en skalpell (som selvfølgelig alle har i huset, jeg har faktisk) eller et visakort eller noe... Lenke til kommentar
e_rik Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Du må ha en plan overflate og legge sandpapiret på feks. et speil og du må ha vannfast sandpapir begynn med 400,800 også 1200 eller finere husk og ha rikelig med vann på papiret når du sliper. Lenke til kommentar
Bach Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Den forige blokka tok jeg med vannslipepapir type 600. Teipa det fast på et speil og brukte tynn olje som "smøring". Tørka blokka med rent papir og gjorde skikkelig rent med isopropanol. Etterpå gnidde jeg inn bunnen med ørlite pasta og gummihanske for å jevne ut de siste "gropene". Om man legger pasta på begge flatene trenger man egentlig forferdelig lite. Mulig det hadde blitt enda bedre med 1200-papir, men jeg ble fornøyd. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 1200 papir holder sikkert bre rent teknisk sett. (800 også om du er lett på hånda og tolmodig) Men om du skal ha det speilblankt for å ta skrytebilde av blokka kan du prøve 1800 eller 2400 om du får tak i det og er veldig tolmodig med pussinga. Uansett bør du starte mye lavere (f.eks 400) og gå stegvis oppover, gjør du ikke dette vil "grovpussinga" med 1200-papiret gå utrolig tregt. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Liten bump her. Kor får du tak i så fint papir da :o Besta eg greide å grava frem va 1200 på ein maler forretning. Lenke til kommentar
Lazynes Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 hmmm det dere beskriver her er ikke direkte Polering. selv om polering egentlig er finpussing. en bruker en tøy skive og polervoks. varmen av skiven som er montert på en drill eller no lognende smelter og sliper det speilblankt. en dremel passeer til slikt finarbeid ,det er også slike polersett til disse Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Ville ikkje polere, ville bara ha veldig fint sandpapir :/ Lenke til kommentar
Flaffy Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Hva funker best av olje eller vann på sandpapiret ? Hvilken olje trengs? Planlegger og slipe min GlacialTech Igloo2320. Trenger den sliping(kan ikke speile noe som helst i den ) ? Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Jeg tror faktisk jeg kanskje ville prøvd isopropanol som slipestoff. Da har du fordelen med at det fordamper etter hvert. Greit nok at det kanskje er en fordel å gjøre det ute i friluft (eller i en bod med lufting). Olje er helt klart best til sliping, men ulempen er at porene i kjøleribba kan bli fylt med olje.. Olje er en dårlig varmeleder, så det bør kanskje ungås? Sist jeg planslipte brukte jeg dog rent vann og det fungerer utmerket. Ellers så har du fått ganske mange tips i postene over. Vil spesielt nevne på nytt det om å gni goop inn i kjøleribba med en engangshanske etter at du har renset den godt med isopropanol. Når man først skal gjøre noe, så bør man gjøre det ordentlig! Polering forstår jeg simpelthen ikke poenget med. 1200 papir eller kanskje 2000 (har kjøpt 2000 papir fra globalcool i sin tid) tror jeg holder. Under polering bruker man jo glansmiddel og ting og tang. Det viktigste når du er ferdig med ribba er jo at flaten er renest mulig, og at det eneste som ligger i de mikroskopiske porene i overflaten er partikler fra artic silver3 tuben.... Ok, flisespikkeri, men skal man være nøye... DrErling Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 En speilblank og polert overflate er ingen garanti for max kjøleeffekt. Og det er vel først og fremst bedre kjøling kitbay2000 er ute etter? Da kan det være greit å være klar over følgende: Det viktigste er først og fremst at overflaten er P L A N, dvs så 100% rett som mulig, alle veier. Om den ikke er det, så hjelper det lite med en finish du kan gre håret i! Skal man i det hele tatt gi seg på en slik "forbedringsoppgave", må man først og fremst skaffe seg et underlag som man vet er absolutt plant / rett. Et speil som nevnt tidligere kan nok sikkert duge, forutsatt at dette legges på et underlag som ideelt sett også bør være så flatt / plant som mulig. For speilet / glasset er mer fleksibelt enn man kanskje er klar over, og i verste fall kan resultatet bli en blokk som kjøler dårligere enn før! "Sandpapir" som beskrevet, er bannlyst. Det man skal bruke er vannslipepapir, i kombinasjon med vann eller tynn olje. Eksempelvis WD40, CRC eller tilsvarende. Vann er kanskje det greieste, i alle fall for den som vil unngå oljesøl på kjøkkenbenken til mor. Bruk gjerne vann / olje mellom slipepapiret og underlaget også, det sørger for at selve papiret holder seg mer i ro under slipeprosessen, og vil også sørge for at dette legger seg bedre mot underlaget. Papiret bør skylles rent relativt ofte, for å fjerne partikler fra overflaten. Pass også på at det ikke legger seg "rusk og rask" mellom papiret og underlaget, etter skylling av papiret. Alt avhengig av eksisterende finish på flaten du ønsker å forbedre, bør du for sikkerhets skyld starte med 400- eller 600-korning, og fortsette med 800 til 1200-korning etterhvert. Husk å skylle / vaske av papir og blokk underveis! Selve slipingen er et kapittel for seg selv. Det ideelle er faktisk å slipe i en åttetallsbevegelse, dvs du tegner hele tiden et åttetall på papiret. Den som har sett en maskinell planing eller "lapping" som en slik prosess gjerne beskrives, vil også ha observert at denne foregår i en åttetallsbevegelse. Om du heller foretrekker en "fremogtilbake" sliping, bør du hyppig snu blokka 90grader under slipinga, for å unngå en "voggemeie"-finish. Særlig viktig: Blokka skal hele tiden ligge 100% an mot papiret! "Vipper" du denne under slipinga, så sier det seg selv at resultatet blir deretter. Har du gjort alt riktig, så skal du til slutt skal du sitte igjen med en flate som kanskje synes litt "grå og trist", helt uten synlige riper, tiltross for en "superfinish" med 1200-papir. Men som er så plan som du i det hele tatt kan oppnå, uten maskinell hjelp. Denne flaten er egentlig mer enn god nok, i kombinasjon med en varmeledende pasta. Men om du på liv og død ønsker deg et "speil" mot core, kan du avslutningsvis pusse / polere flaten med mors sølv / kobberpuss, eller Autosol som kan kjøpes i de fleste bilrekvisitaforretninger. Men husk uansett; En plan flate er å foretrekke fremfor en speilfinish! Husk at du til slutt skal rengjøre flaten grundig, helst med aceton eller isopropanol. Deretter kan du som allerede beskrevet, gni inn flaten med den varmeledende pastaen du har for hånden. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Errrm, nå ska det kanskje nevnes at eg bumpa denne 2 måneder gamle posten bare for å finne t hvor enn får tak i så fin våtsandpapir Bumpa en så gammel fordi eg sikkert ville fått slengte en: BRUK DEN FOR**NNA SØK FUNKSJONEN i trynet Men bra post anyways da, synd eg ikkje leste den før eg begynte pussingen. Fekk noen fine buer på enden av ribbene Enda bra de endene ska stikka ut fra minnebrikkene de ska stå på. Lenke til kommentar
kevral Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Lette en stund etter 2000-våtslipepapir, jeg og. Endte opp med å bomme to ark av et lakkeringsverksted. Opptil 1200 har jernvarehandelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå