Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

stemmer dette

Gjest mafister

Anbefalte innlegg

Gjest mafister

er en switch en boks det som gjør det mulig for 2 PC-er, som er koblet opp i nettverk å få lik nedlastningshasgitghet. jeg har 704/128 kbps fra telenor , men jeg skal koble meg til min brors maskin slik at begge får adsl. vil begge 2 får 704/128 kbps hvis det kobles gjennom en switch boks , ifølge min fetter så gjør det det . :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som fetteren din saier, stemmer ikke.... han blander to ord og to bokser, nemlig swich og Router. Router får dere samme hastighet uansett hvor mange brukere dere er... mes på en swith må dere dele det på så mange brukere dere er.. som han over sa... så... fetteren din tar feil.

Lenke til kommentar

at uansett router eller switch, vil linjehastigheten bli delt på antall brukere!

Det er praktisk umulig å overskride hastigeten du har betalt for. Dvs. 2 brukere på 704 kbps = 352 kbps på hver maskin, eller 44 kbyte/s om du vil :smile:

Lenke til kommentar

En switch funker omentrent slik:

Dersom du sitter alene på nett, altså at du er den eneste med trafikk ut i verden, vil du ha hele båndbredda for deg selv, altså maks hastighet på linja di.

Dersom den andre maskinen begynner å laste ned data, vil båndbredden bli delt. Delingen blir ikke 50-50, da dette kommer an på hvor stor hastighet data mottas. Om du mottar fra en treg server og den andre maskinen fra en rask, vil du ha dårligst hastighet og vice versa.

Mellom de to maskinene vil du oppleve høyeste hastighet lik det tregeste punktet. Har dere nettverkskort på 100 megabit, men bare 10 på switchen, blir maks hastighet på nettverket 10 Mbit.

Jeg bruker en 10 Mbits radiolink, og det er 3 maskiner som deler på den. Internt kjører maskinene på 100Mbit, mens ut i verden deler alle 3 på de 10 Mbit'ene.

Åssen en router funker - det vet jeg ikke (har aldri hatt fingrene borti slikt)

Lenke til kommentar

En router fungerer slik at all data deles gjennom der..... når det gjelder internettoppkobleing via det.... En router, router på en måte linjene.... slik at du får tildelt statiske adresser, (to ulike adresser) på to ulike maskiner, så de som påstår at router og swith får samme hastighet på ADSL tar grundig feil..... dessuten er faktisk router bygget til å dele lik akksess på samme linje.... ulikheten på de... er at de får automatisk IP nummer fra selve routeren... men en switch kan ikke tildele egen IPer.... for å si det slik: en swich har ikke tilgang til å sette opp en DHCP server.. slik at internetttilgangen blir lik samme hastighet.. usansett på hvilekn pc du er på.... så si til fetteren din, eller print ut dette.... for han tar feil... og det gjør de som sier at du får samme hastighet på router og swich også.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-04 21:04, Asbjørn T. skrev:

En router fungerer slik at all data deles gjennom der..... når det gjelder internettoppkobleing via det.... En router, router på en måte linjene.... slik at du får tildelt statiske adresser, (to ulike adresser) på to ulike maskiner, så de som påstår at router og swith får samme hastighet på ADSL tar grundig feil..... dessuten er faktisk router bygget til å dele lik akksess på samme linje.... ulikheten på de... er at de får automatisk IP nummer fra selve routeren... men en switch kan ikke tildele egen IPer.... for å si det slik: en swich har ikke tilgang til å sette opp en DHCP server.. slik at internetttilgangen blir lik samme hastighet.. usansett på hvilekn pc du er på.... så si til fetteren din, eller print ut dette.... for han tar feil... og det gjør de som sier at du får samme hastighet på router og swich også.

:?:

Det er ingenting i det innlegget ditt som argumenterer for at Router gir annen hastighet opp/ned enn Switch med en 704/128 ADSL-linje ifra Telenor !

Hvis du mener det vil jeg gjerne vite hvorfor.

Du kan oppnå litt høyere hastighet på nedlastinger enn det abbonnementet tilsier. Det er ved å laste ned flere filer på en gang. Da utnytter du båndbredden bedre.

Lenke til kommentar

En switch er nettverks elektronikk for å koble sammen flere pc'er. Man kan ikke koble seg på Internet med en switch for den kan ikke route. For å komme seg på Internet med flere pc'er må man ha en eller annen form for Gateway. Dette kan f.eks. være en Router. Router'n kan du koble på switch'en for å dele internet aksess til flere maskiner. Hastigheten du får kommer an på hva ISP'n din leverer.

altså :

Du kobler PC'n i switch'n.

Du kobler router'n i switch'n.

Du kobler Internet linja på egen port på router'n.

Om en pc er på Internet får den all hastighet, om to er på så deler de hastigheten. Hvor mye de får avhenger selvfølgelig av hastigheten til serveren i den andre enden kan levere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...