Gå til innhold

Juksing i online spill mm.


Anbefalte innlegg

Det er så utrolig punktering av matchen når man opplever cheating. Jeg spiller css, mw2 og medal of honor og har opplevd cheats i alle. Nå er ikke jeg en som skriker etter cheating i alle sammenhenger, har selv blitt anklaget masse i Cs:s.. Men med Cs:s som eksempel kan man fort se om det er skill eller cheat.

 

Beep, wroong :) Greit at det er kanskje lett å se de standard cheaterne, men er nesten umulig å ta folk med silent aimbot. Typ Ventrilo.exe og x22 etc. Hvis du sier du ser de her lett, starter jeg virkelig å lure. Fordi folk har brukt de på lan og ikke blitt busted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nuvel, har ikke bare vonde minner fra juks. Morrowind som eksempel, hadde 1 million liv elns som vampyr og hadde vært å gått rund i sola i mange dager og når jeg skulle regenerere liv fikk jeg et morsomt minne. For det tok tid! Eller har jeg slått av cheating mode på Mount & Blade fordi jeg blir fristet til å skaffe meg mye penger elns, og da er egentlig spillet over.

 

Forrige post skrev jeg: har alltid lyst til å teste aimbot....

Retter det til har alltid hatt lyst til å teste....

 

Jeg har ingenting imot cheats om man spiller alene. Om jeg sitter fast i et spill og ikke har peiling på hva jeg skal gjøre, er det juks å bruke en walkthrough? Om jeg sitter fast med en boss i et JRPG, er det juks å grinde en times tid for å få høyere levels og slå bossen lettere? Kanskje, kanskje ikke. Men det gjør påvirker kun meg og gjør at jeg kan fortsette med spillet jeg tross alt har betalt en god del penger for.

 

Snakker vi online-spill og spill med andre spillere vil jeg si det er BS å jukse. Husker vi jukset mye i Diablo 2,og å komme til Hell difficulty på lvl 12 sier jo en del. :p Men da hadde jeg selvsagt ikke sjanse til å overleve en kamp mot en vanlig fiende, så hva var vitsen? Men selv der gikk det kun ut over meg selv. Om det er spill der jeg faktisk må sloss mot andre spillere (CoD, for eksempel) ville jeg aldri vurdert å jukse, og er helt enig i at om du blir tatt i juksing i et sånt konkurransaebasert spill bør du bannlyses fra spillet på livstid. Om du er nødt til å konkurrere med andre ødelegger du hele moroa for alle sammen, ikke bare for deg. Av den grunnen har jeg droppet BC2 og Medal of Honor. Greit nok er jeg ikke den flinkeste, men jeg burde da ha mulighet til å overleve mer enn ti sekunder? En vanlig runde ender som regel med 20, 30 deaths og en eller to kills. Da sier det seg selv at det ikke er spesielt morsomt å spille.

 

Men det er ikke bare i dataspill. Hver eneste gang to mennesker kan kjempe mot hverandre vil en prøve å jukse. Er det en sjakkturnering vil noen prøve å jukse. Tour De France burde være en bra og rettferdig styrkeprøve, men når var sist ingen dopet seg? Jeg ville ikke blitt overrasket om noen jukset i synkronsvømming. :p Poenget er at juksing er svært utbredt og neppe kan stoppes. Det eneste man kan gjøre er å ha en nulltoleranse for det. Det vil ikke hindre juks, men vi kan kanskje få bort de verste og forhåpentligvis redusere det. Men det er som med piratkopiering. Alle vet det ikke er lov, men veldig mange gjør det uansett. "Jeg kopierer jo bare.", "Jeg vil prøvde før jeg kjøper.", "Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe spillet uansett." og så videre. Elendige unnskyldninger står i kø, men ingen tror noe på dem. Vil du jukse er det fritt frem så lenge du ikke blir tatt, og om du blir tatt er det bare å komme med en idiotisk unnskyldning du ikke tror på selv engang, så får du vel sove i natt også.

Lenke til kommentar

Selv mener jeg det er to grader av cheating. Den ene, er den skjulte, den kjipe:

Det vil da si, han som spiller veldig bra utad, har overlegen innsikt i hva motstanderen gjør, men gjør det ikke åpenbart. Så han fremstår som en god spiller, med noen få suspekte handlinger som statistisk sett kan være bare flaks. Hvorfor de gjør dette, aner jeg ikke. Kanskje følelsen av at noen sier 'wooow, u r verry guud' hjelper på selvfølelsen, kanskje de viser fram proe screens til kompisene over høy score, kanskje de rett og slett må vise seg for å være best i et spill. Det som er ille med disse, er at disse er bedre til å bruke cheats, enn å spille selve spillet.

 

Så har en den andre siden, den underholdene:

Det er de som åpenbart har cheats og ødelegger spillet og du vet de bannes innen 10-15 min uansett. Dette finner jeg bare et lett avbrekk i spillet, og jeg fryder meg av å se disse 1337-kidsa skrike og hyle over at det er urettferdig, og at de skal bli IP-banna fra the world wide web. Og trollingen cheaterne gjør, gjør det hele enda morsommere. Så for meg, stiller disse i samme kategori som underholdning langs gata. Det er ikke plagsomt i små perioder, og du kan når som helst stikke og gjøre noe tilsvarende (komme tilbake til samme server 20 min senere) og så er det over.

 

Jeg har selv prøvd cheats i CS (akk, så ung), og det var ikke særlig. Mest pga det ikke ga noen følesle av å oppnå noe, det var ikke jeg som gjorde det. Alt jeg gjorde var å holde inne mus-1 og løpe fort med kniv. Viste seg også at en stor andel av en relativt respektert server også hadde cheats (ihvertfall innstallert, eller hvordan den 'cheat detection' fungerte). Det hele ble så surrealistisk og det morsomste ble da å irritere/trolle de andre spillerne (til den grad en kid kan gjøre det). Der og da, var det festlig, men det ga meg ikke mye i senere tid.

 

Men det ligger vel i vår natur, å ta og benytte oss av mulighetene til å gi oss en fordel over motstanderen. Se for eksempel i RTS-spill. Gjør du en taktisk smart ting, så skulle det bare mangle å utnytte potensialet til dette til det fulle, selv om det ikke er respektert av communitiet i særlig grad (ta en all-in på Starcraft2 for å få et psykisk overtak for neste runde for eksempel). Dessverre er det disse som vil benytte seg av uærlige midler for å oppnå en enda større fordel. Om oddsen for å bli tatt er liten, og gevinsten er stor, frister det jo. Er da ikke uvanlig at en spiller om ekte penger, men som jeg nevnte tidligere, så ender disse opp med å bli gode til å bruke cheats og skjule det, uten å være veldig god i spillet de dedikerer tid tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...