Gå til innhold

Blizzard saksøker StarCraft II-brukere (PC)


Anbefalte innlegg

Det jeg syntes er latterlig med EULA er at om det står noe latterlig der (som du må innfinne deg i om du vil spille spillet) så har du to valg. Gi faen og akseptere, som regel uten å lese. Eller faktisk returnere spillet (lykke til om du kjøper det digitalt).

 

Deadhound: Er nok du og en til i Norge som leser EULAene ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kayu, enten er det du som er jævla dum eller jeg som er jævla smart, jeg pleier og lese gjennom EULA'en, pga i tilfelle det er noe det som jeg er helt uenig med.

Haha, det kan hende du er smart, men eg trur du har litt å ta att på visdom dersom dette er dei einaste to alternativa du vurderar. :D

 

Kay

Lenke til kommentar

Kayu, enten er det du som er jævla dum eller jeg som er jævla smart, jeg pleier og lese gjennom EULA'en, pga i tilfelle det er noe det som jeg er helt uenig med.

Haha, det kan hende du er smart, men eg trur du har litt å ta att på visdom dersom dette er dei einaste to alternativa du vurderar. :D

 

Kay

... håper dere er klar over at i følge norsk lov kan ikke en forbruker avtale seg vekk fra rettigheter som loven gir han/henne.

 

Du kan skrive under på en avtale om at det er kun 1 års garanti på mobiltelefonen du kjøper for eksempel - men det er ikke gyldig, fordi lovverket sikrer deg lenger garanti.

 

Å lese en EULA kan sikkert være interessant hvis du har interesse i det som står der, men det har null betydning for deg så hvorfor kaste bort tida? Det forhindrer ikke at det har betydning i USA etter amerikansk lovgivning.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som finner det litt uspiselig at de største aktørene i spillbransjen (mis)bruker det amerikanske rettssystemet til å saksøke noen ganske patetiske og irrelevante programmerere på bekostning av rettsaker som faktisk er viktige for fremtiden. Økonomisk kriminalitet i form av svindel og underslag er et langt større problem. Spesielt det siste krever enorme summer å etterforske og i mange tilfeller dreier det seg om beløp på flere millioner dollar og oppover. Permaphrost, Cranix og Linuxawesome som det her dreier seg om er ubetydelige for økonomien i spillbransjen. Starcraft 2 solgte over en million enheter på de tjuefire første timene det var i salg. Dersom noen kan vise til tall der jukseprogrammererne gjør et skikkelig innhogg i denne potten blir jeg imponert.

 

P.S Jeg forsvarer ikke det de tre har gjort på noen som helst måte. De er parasitter.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som finner det litt uspiselig at de største aktørene i spillbransjen (mis)bruker det amerikanske rettssystemet til å saksøke noen ganske patetiske og irrelevante programmerere på bekostning av rettsaker som faktisk er viktige for fremtiden.

Det handler om penger... blir som patentrettssaker og slikt. Men de eier jo merkenavnet, og har rett til å forsvare det. Er ikke fritt fram for andre å bruke merkevaren Starcraft for å tjene penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8791234978

Er det bare jeg som finner det litt uspiselig at de største aktørene i spillbransjen (mis)bruker det amerikanske rettssystemet til å saksøke noen ganske patetiske og irrelevante programmerere på bekostning av rettsaker som faktisk er viktige for fremtiden. Økonomisk kriminalitet i form av svindel og underslag er et langt større problem. Spesielt det siste krever enorme summer å etterforske og i mange tilfeller dreier det seg om beløp på flere millioner dollar og oppover. Permaphrost, Cranix og Linuxawesome som det her dreier seg om er ubetydelige for økonomien i spillbransjen. Starcraft 2 solgte over en million enheter på de tjuefire første timene det var i salg. Dersom noen kan vise til tall der jukseprogrammererne gjør et skikkelig innhogg i denne potten blir jeg imponert.

 

P.S Jeg forsvarer ikke det de tre har gjort på noen som helst måte. De er parasitter.

 

Det er bare deg.

 

Nå kjenner jeg ikke amerikanske domstoler så veldig godt, men hvis det ligner nogenlunde på det norske går sakene inn i en litt annen kø etc etc etc.

 

Dessuten: Det morrogutta gjør er farlig nære økonmisk kriminalitet. Det er riktignok en form som er overlatt til rettighetshaverne å forfølge, men skulle det være noe

illegitimt med å gjøre dette kunne vi nesten likesågodt droppa å ha et sivilt rettsystem.

 

Jukseprogrammererne er snyltere. De tjener penger ved å snylte på arbeidet blizzard har gjort, og gjøre små små mennesker i stand til å ødelegge spillopplevlsen for andre. Jeg skulle ønske det var straffebestemmelser man kunne bruke mot dem, men det får holde at Blizzard bruker sivil rettsforfølgelse. Jeg ser ikke helt for meg at Blizzard taper av en eller annen grunn.

 

ELUA-er er generelt et ganske tricky område, men her tror jeg ikke det hadde vært noen forskjell etter norsk rett. Om et vilkår i en ELUA kan håndheves er i stor grad avhengig av om det er et rimelig vilkår eller ikke. "Du forplikter deg til å ikke herpe spillet for alle andre med å lage tredjepartsprogrammer og generelt være en drittsekk" er ikke et urimelig vilkår.

Lenke til kommentar

jeg er enig i at det ikke er bra å jukse i multiplayer, men det at de stenger ute folk som jukser i singelplayer uten, uten at Blizzard engang varsler dem, syns jeg er litt drøyt...

 

og, et lite spørsmål, hvor mye penger kommer Blizzard til å kreve? eller vil de bare ha en slutt på det?

Lenke til kommentar

jeg er enig i at det ikke er bra å jukse i multiplayer, men det at de stenger ute folk som jukser i singelplayer uten, uten at Blizzard engang varsler dem, syns jeg er litt drøyt...

 

og, et lite spørsmål, hvor mye penger kommer Blizzard til å kreve? eller vil de bare ha en slutt på det?

 

Les HELE artikkelen.

Lenke til kommentar

Anyway Redstar, hadde de lest EULAen så hadde de fått en advarsel!! Og som Bjørnen sa, dem handler stort sett om at du ikke skal bruke/lage 3. parts programmer, være en drittsekk, kødde med spillkoden, distribuere den videre, er vel kort sagt det som er de viktigste punktene.

Så de burde ha fått en fin advarsel der.

 

Kay, et alterntativ er at utviklerne blir så pissed of at du må ha en spesiell maskin/chip berre for å kunne spille spilla dems, i tillegg til all DRM, og gjerne som går gjennomm HDDen for å se hva du har gjort!! + at en del av disse tilltakka er pga folk som ikke gidder å betale for spillet/spille det lovlig, fordtår godt at de gjør det slik, det er pirratenes skyld!!

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som finner det litt uspiselig at de største aktørene i spillbransjen (mis)bruker det amerikanske rettssystemet til å saksøke noen ganske patetiske og irrelevante programmerere på bekostning av rettsaker som faktisk er viktige for fremtiden.

Det handler om penger... blir som patentrettssaker og slikt. Men de eier jo merkenavnet, og har rett til å forsvare det. Er ikke fritt fram for andre å bruke merkevaren Starcraft for å tjene penger.

 

Jeg tror du misforstår det jeg prøver å formidle. Her bruker Activision-Blizzard det amerikanske rettsystemet for å fremme en, for USA som fellesskap, ubetydelig rettssak og dermed stjeler de tid fra andre viktigere saker for fellesskapet. Dette gjelder ikke bare Activision-Blizzard eller spillindustrien, men en mengde store aktører i USA.

 

Det jeg stiller spørsmål ved her er altså det moralske i handlingen til Activision-Blizzard.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som finner det litt uspiselig at de største aktørene i spillbransjen (mis)bruker det amerikanske rettssystemet til å saksøke noen ganske patetiske og irrelevante programmerere på bekostning av rettsaker som faktisk er viktige for fremtiden. Økonomisk kriminalitet i form av svindel og underslag er et langt større problem. Spesielt det siste krever enorme summer å etterforske og i mange tilfeller dreier det seg om beløp på flere millioner dollar og oppover. Permaphrost, Cranix og Linuxawesome som det her dreier seg om er ubetydelige for økonomien i spillbransjen. Starcraft 2 solgte over en million enheter på de tjuefire første timene det var i salg. Dersom noen kan vise til tall der jukseprogrammererne gjør et skikkelig innhogg i denne potten blir jeg imponert.

 

P.S Jeg forsvarer ikke det de tre har gjort på noen som helst måte. De er parasitter.

 

Det er bare deg.

 

Nå kjenner jeg ikke amerikanske domstoler så veldig godt, men hvis det ligner nogenlunde på det norske går sakene inn i en litt annen kø etc etc etc.

 

Dessuten: Det morrogutta gjør er farlig nære økonmisk kriminalitet. Det er riktignok en form som er overlatt til rettighetshaverne å forfølge, men skulle det være noe

illegitimt med å gjøre dette kunne vi nesten likesågodt droppa å ha et sivilt rettsystem.

 

Jukseprogrammererne er snyltere. De tjener penger ved å snylte på arbeidet blizzard har gjort, og gjøre små små mennesker i stand til å ødelegge spillopplevlsen for andre. Jeg skulle ønske det var straffebestemmelser man kunne bruke mot dem, men det får holde at Blizzard bruker sivil rettsforfølgelse. Jeg ser ikke helt for meg at Blizzard taper av en eller annen grunn.

 

ELUA-er er generelt et ganske tricky område, men her tror jeg ikke det hadde vært noen forskjell etter norsk rett. Om et vilkår i en ELUA kan håndheves er i stor grad avhengig av om det er et rimelig vilkår eller ikke. "Du forplikter deg til å ikke herpe spillet for alle andre med å lage tredjepartsprogrammer og generelt være en drittsekk" er ikke et urimelig vilkår.

 

Det er godt å se at en person er talsmann for hele diskusjonsforumet.

 

Det amerikanske rettsystemet har forøvrig få likheter med det norske så en sammenligning er uaktuell i forhold til denne saken.

 

Du tror mye. Det er kanskje på tide å lese seg litt opp om forskjellene.

 

Forøvrig viser jeg til mitt svar til Aebriol. Innlegget mitt handler ikke om lovligheten i handlingene til de tre. De er parasitter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...