Captain Slow Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) Hei. Jeg har et stort/lite problem med tastaturet på laptopen min. Det har seg nemlig slik at F-tastene(F1-9 ovs) funker ikke. Det vil si, de funker, men da må jeg trykke ned Fn-knappen på tastaturet. Hele greia er omvendt av det det egentlig skulle vært. Sånn som det er nå, så kan jeg endre på lysstyrke, volum, play, endre skjerm osv uten at jeg må trykke inn Fn-knappen, sånn som det normalt skal være. Er det noen som vet hvor jeg får fikset dette? Har prøvd å google litt, uten hell. En ting til. Jeg har noen irriterende knapper på siden av tastaturet, snarveier til mail, kalkulator, printer, osv. Er det mulig å få slått de av? veldig irriterende når jeg f.eks spiller. Maskinene er en HP-qompaq, så det er en jobb-maskin, derav de rare knappene. Men jeg trenger dem ikke. Håper på svar. Magnus. Endret 10. oktober 2010 av Magnus. Lenke til kommentar
Shadow_InnleggNO Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) Hei. Jeg har et stort/lite problem med tastaturet på laptopen min. Det har seg nemlig slik at F-tastene(F1-9 ovs) funker ikke. Det vil si, de funker, men da må jeg trykke ned Fn-knappen på tastaturet. Hele greia er omvendt av det det egentlig skulle vært. Sånn som det er nå, så kan jeg endre på lysstyrke, volum, play, endre skjerm osv uten at jeg må trykke inn Fn-knappen, sånn som det normalt skal være. Er det noen som vet hvor jeg får fikset dette? Har prøvd å google litt, uten hell. En ting til. Jeg har noen irriterende knapper på siden av tastaturet, snarveier til mail, kalkulator, printer, osv. Er det mulig å få slått de av? veldig irriterende når jeg f.eks spiller. Maskinene er en HP-qompaq, så det er en jobb-maskin, derav de rare knappene. Men jeg trenger dem ikke. Håper på svar. Magnus. Hei, ja man går bare inn i BIOS innstillingene BIOS er forskjellig fra pc til pc, men man går på noe som heter "change action slot keys" eller noe liknende, og setter den til "off". Så lagrer du, velger "OK" og så starter pc-en på nytt av seg selv. Nå vil alle f-tastene (F1 til F12) bli normale igjen og nå må man må holde inn Fn-stasten for å bruke lysstyrke, volum mediaknapper etc. Og det samme gjelder for tastene på siden av tastaturet, det burde være noe liknende i BIOS som for eksempel "enable function keys" og setter denne til "off" eller noe liknende. Så lagrer du, velger "OK" og så starter pc-en på nytt av seg selv. Endret 10. oktober 2010 av Shadow Lenke til kommentar
Captain Slow Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Hehe, takk, men hvor finner jeg BIOS? Lenke til kommentar
Shadow_InnleggNO Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) Hehe, takk, men hvor finner jeg BIOS? Bare hyggelig =] Når man starter opp pc-en trykker man på "Esc" tasten (eller en F-tast som leder til BIOS) med en gang skjermen med HP-logoen viser seg. I BIOS (en slags "blå meny") går man rundt/navigerer med piltastene og man trykker på Enter-tasten for å velge. Det er forskjellig fra pc til pc, og alle tastene som virker i BIOS står i den nedre delen av skjermen når man er inni BIOS. Endret 10. oktober 2010 av Shadow Lenke til kommentar
Captain Slow Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Jeg fant det. Tusen takk. De greiene der har irritert meg LENGE. Fant ikke noe for å deaktivere de andre tastene da, noen som har noen tips? Lenke til kommentar
Shadow_InnleggNO Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) Jeg fant det. Tusen takk. De greiene der har irritert meg LENGE. Fant ikke noe for å deaktivere de andre tastene da, noen som har noen tips? Bare hyggelig. Jeg søkte kjapt på google og fant følgende: Want to disable a button? Just clear out the ShellExecute or Association data. For the mail button you would double click the Association and replace "mailto" with nothing. To simply disable them, find the key you want (15 is the mail key), double click where it says Association (or ShellExecute), and change it from "mailto" to nothing at all. That should be all that you need! Kilde: http://forum.notebookreview.com/hp-compaq-voodoo-pc/479402-how-remap-disable-annoying-hp-envy-special-function-keys.html Men jeg skjønner ikke hva "ShellExecute or Association data" er, har du noe slikt om du søker på start-menyen? Endret 10. oktober 2010 av Shadow Lenke til kommentar
Shadow_InnleggNO Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) Edit: Skulle lest alt, man går først inn i registeret (man trykker og holder inn windows-tasten og trykker på R og slipper begge tastene). I boksen som kommer opp skriver du "regedit" (uten "-ene) og trykker på "ok". Så følger du bare resten av oppskriften i artikkelen. Endret 10. oktober 2010 av Shadow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå