MrL Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) Det er fullstendig logisk at man skal bekjempe piratkopiering ved å gjøre det betalte produktet mindre brukervennlig enn det piratkopierte. Mye enklere å vinne kampen om produktet både er dyrere og dårligere. Jeg antar folk tok ironien Ille når et gratis piratkopiert spill er dårligere enn et eksemplar man betaler for. Vært slik siden 80-tallet, ser ingen endring på det og det blir sikkert ny podcast i 2020. nja, det er sjeldent tilfelle at et piratkopiert spill er av dårligere "kvalitet", iallefall fra siste tiåret, før det kan jeg ikke si noe om. Morsomt nok, flere tråder om samme diskusjon foregår på de største warez forumer og en del av torrent sidene, veldig få nye argumenter der dog, men en del erkjenner at det er galt, hvis det er noen som bryr seg slik. Jeg vil også legge til, hadde det ikke vært for "piratkopiering" hadde ekstern hdd og "ipoder" vært så store "billige" og populære i dag hvis piratkopiering hadde helt mystisk forsvunnet? De som selger mp3 spillere forventer vel ikke at folk har 60gb med musikk? (lovlig) Spill er dårligere fordi de er piratkopiert? Med unntak av multiplayer, vil jeg heller oftest si det er omvendt. De som oftes får mest problemer er jo de som kjøper, pga latterlige kopisperrer osv. Penger pr spill er vell ikke relevant, man har alltid råd til et spill. Saken er vell heller at 10-20 spill utgjørt 5-10.000 kr i året, og da begynner vi å snakke. Selvom dette for noen er småpenger, og for andre mye penger, er vell saken heller om man skal gidde å kjøpe noe som kan skaffes gratis. "For å støtte utviklerne" er jo en setning som stadig ofte blir brukt, men for all del, hvis man er interesert i støtte kan man heller sende pengene til Afrika.. Endret 10. oktober 2010 av MrLG Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Det var netopp det jeg sa. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Har ikke hørt på pod casten. Piratkopier kan sees på som en form for investering i spill interesse, men problemet er at de som gjør investeringen ikke nødvendigvis er de som "høster fruktene" i fremtiden. For at dette skal være sant så betinger det at de som piratkopierer gjør det fordi de ikke har råd til å kjøpe spill, og vil begynne å kjøpe spillene når den økonomiske situasjonen endrer seg (f. eks får seg jobb). En annen utfordring er å snu en vane, har man først blitt vant med en enkel og rask løsning så vil man nok ikke legge den fra seg uten videre. Har også inntrykket av at spill bransjen på lik linje med de andre delene av underholdningsbransjen prøver å beskytte eller holde liv i en utdatert forretnings/distribusjons modell, fysiske kopier over disk. Digitale butikker som f. eks Steam ser ut til å ha kunstig høye priser slik at de ikke utkonkurrerer butikkene. Kundene burde helt klart få en del av besparelsen, i form av lavere priser, som digital distribusjon muliggjør. Som nevnt tidligere i tråden så skulle det vært ett krav om at alle spill med kopibeskyttelse eller drm er tydelig merket med dette, og god og lettfattelig dokumentasjon om hvordan dette fungerer, slik at man får nok informasjon til å vurdere verdien av produktet. En kopibeskyttelse kan ikke være så aggressiv at den kommer i veien for brukeren, er begrenset hvor lenge man gidder å slite med lovlig kjøpte produkter. Det burde nok være flere demoer tilgjengelig, men mange ser på disse som for dyre har jeg inntrykk av. Flere gode demoer burde redusere antall av de som laster ned for å teste spillet. Kanskje disse skulle vært lagt ut på ymse p2p og andre fildelingsnettverk slik at de som leter etter spillet enklere ser at det også finnes en demo. En demo må gi ett realistisk bildet av spillet, hvis ikke "kart og terreng" henger sammen så vil man nok begynne å ignorere demoene og gå tilbake til å laste ned spillet igjen. Eksempler på gode demoer er eventyr spill hvor du får spille første kapittel, eller fps hvor du kun er begrenset til ett kart, slik som f. eks Battlefield 2 og 2142 gjorde. Har liten tro på at strengere lover og andre restriksjoner vil hjelpe, vil nok være mer fruktbart om man finner en god gulerot å lokke med. Men for noen så er gratis nesten ikke billig nok, så man blir nok neppe kvitt problemet, men det er vel heller snakk om å få det ned på ett akseptabelt nivå. Lenke til kommentar
AndyLonn Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Hør gutta diskutere et av de heteste temaene i spillbransjen. Les hele saken Var stortsett uenig i alt dere hadde å si når det kom til om at PCen er den ultimate platform, se for dere Metal Gear Solid serien, Uncharted serien eller Gears of War serien på PC i forhold til sin opprinnelige konsoll, alle spill som utviklerene designer til konsollen vil alltid være bedre på konsollen, for via kontroll layouten og måten spillet er sydd sammen gir deg opplevelsen som utvikleren vil at du skal få, og det er ikke mulig med PC Skal si meg enig i at FPS og RTS er som oftes bedre på PC, men TPS og bil simulatorer og slossespill er konsoll spill Vil aldri igjen se Mortal Kombat på pc, Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Jeg skjønner ikke hva du snakker om? Man kan ha akkurat samme kontrolllayout på PC, og sy isammen spillet på akkurat samme måte? AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå