LoS Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Hei! I går satt jeg og anet fred og ingen fare, jeg hadde fått meg en ny s-ata disk, men fikk ikke den gamle til å gå sammen med den og cd/dvd romen. Etter flere mislykkede forsøk på å få til dette ga jeg opp og lot hard disken stå mens jeg surfa internett og hadde det gøy, den ble ikke funnet i windows, ei heller bios. Så skulle jeg sette hard disken i en annen maskin for å kopiere over alt som lå der fra før over til den nye hard disken. Jeg satte den gamle hard disken inn i den andre pc'n og starta opp. Det sto en anne hard disk i den fra før så alt funka greit. Bios fant hard diskene og alt så ut til å være greit. Men så kom jeg inn i Windows 2000 og skulle begynne å dele mapper. Til min store fortvilse så hadde hard disk nr2 (altså den som jeg brukte før) gjort seg om fra 5 middels partisjoner til en svær og uformatert partisjon! I hel**te har skjedd nå! sa jeg og ble veldig bekymret iom at det var en stappfull 120GB med masse snadder på. Jeg prøvde så og starte opp med bare min hard disk, men da skjedde det ingenting, maskin sto å blinket med en strek oppe i venstre hjørne i 2-3 timer mens jeg søkte på google etter hard disk recover og masse rart, problemet var at jeg ikke fant noen av disse som var til mitt formål, jeg fant sånn som kunne finne slettede filer osv, men ikke som kunne gjenopprette filsystemet på hard disken eller hva som må gjøres. Jeg har prøvd ganske lenge nå søkefuskjonen på forumet her gav meg enten 0 eller 20000 resultater så den droppa jeg. Det eneste jeg klarte å finne som kanskje kunne hjelpe var et firma som fiksa hard disker til en prislapp på 10000kr og oppover, nei det var ingen skrive feil, 10000kr Noe som jeg syns var litt dyrt. Så til spørsmålet: Hva kan jeg gjøre for at hard disken skal fungere? Er det noen som har hatt samme problemet? Kan noen hjelpe meg i det hele tatt? Jeg vet det ble langt men liker helst å gi så mye informasjon som mye slik at man kan utelukke flest mulig feil fra førsten av PS: begge maskinene kjørte windows 2000 og hard disken var av filsystemet fat32 Lenke til kommentar
eXonite Team Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Harddisken som du ville sikkerhetskopiere filer av er trolig ikke brukbar med den andre pc'en. Det må være BIOS'en i den andre pc'en som ikke gjenkjenner harddisken din. Dette skal likevel i teorien ikke skje men dette kan altså skje av og til. Det eneste du kan gjøre er å falle ned på kne og grine en hel dag og deretter forstå at du må kaste alle filene som du ville sikkerhets kopiere. Lenke til kommentar
bentose Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Dersom filsystemet er øydelagt så må du nok rekne med å finne att ein del filer som er sletta også. Du må kanskje ha ein 200GB harddisk for å lagre alt eit recovery-program finn på ein 120GB disk. Getdataback, PC Inspector og EasyRecovery er nokre program som kan finne att forskjellig sjølv etter at ein har formatert ein harddisk. For nokre år sidan kopierte eg bootsectoren på ein floppydisk over på harddisken min og mista partisjonsinformasjonen. I linux partisjonerte eg på nytt utan å slette innhaldet, og fann att det eg skulle. (Hugsa 50MB feil på nest siste partisjonen, så litt av starten på den tredje vart litt øydelagt før eg oppdaga det.) Ellers forsvann min 80GB WD totalt frå WinXP, men eg kunne lese den frå WIN98 maskina mi. (Brukar FAT32, ALDRI NTFS) Bent Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Akkurat det samme skjedde med meg også. Jeg kjørte S-ATA disker på mitt ABIT IC7-G, og gjorde deretter et forsøk på å koble opp min gamle P-ATA disk (WD120GB) uten at dette fungerte. Gjentatte forsøk gav ingen resultater. Satte så disken i en annen maskin, og dermed var innholdet "gått i svart". Jeg orket ikke å prøve å finne ut av det, og reformaterte disken. Jeg ser jo nå i etterkant at jeg selvfølgelig skulle gjort noen forsøk på recovery eller lignende. Brukte du IDE kontaktene på HK, eller koblet du på S-ATA adapteret? Jeg forsøkte med adapteret. Kanskje det skjer ett eller annet med det? Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Bruk f.eks Getdataback eller Restore2000PRO, jeg har berget både vanlige disker og RAID0 disker med det. Krasja en armada med disker i på TG - fikk igjen det meste (ikke RAID5 desverre). Begge programmene finnes i litt krøplede utgaver som trial/shareware. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 Akkurat det samme skjedde med meg også. Jeg kjørte S-ATA disker på mitt ABIT IC7-G, og gjorde deretter et forsøk på å koble opp min gamle P-ATA disk (WD120GB) uten at dette fungerte. Gjentatte forsøk gav ingen resultater. Satte så disken i en annen maskin, og dermed var innholdet "gått i svart". Jeg orket ikke å prøve å finne ut av det, og reformaterte disken. Jeg ser jo nå i etterkant at jeg selvfølgelig skulle gjort noen forsøk på recovery eller lignende. Brukte du IDE kontaktene på HK, eller koblet du på S-ATA adapteret? Jeg forsøkte med adapteret. Kanskje det skjer ett eller annet med det? Jeg brukte IDE på hk ja, en overgang fra s-ata til p-ata fikk jeg ikke med, ei heller kjøpte ved siden av. Jeg har sett noen steder her på forumet at folk sier at med abit ic7-g kan man ha 6 hard disker og 2 cd-romer på en gang.pga s-ata og p-ata blandet kontrollere satt sammen, og tenkte at det kan jo ikke skade hard disken å se om jeg og kan få det til, det gikk heller dårlig. Har abit ic7 som bare har 2 s-ata porter, men det burde jo gå uansett? altså støtte for 4 hard disker og 2 cd-romer? Takk for alle svar som har kommet hittil, håper på flere muligheter hvis noen veit om flere da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå