Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT og sikkerhet

Anbefalte innlegg

Jeg får NGT 2Mbit lagt inn neste uke:

PC1 ---

PC2 --- HUB --- NGT router

PC3 ---/

Alle PC'ne har 100Mbit nettverkskort

HUB'en er en gammel 10Mbit 8-porter RJ45

Det står i manualen at NGT-routeren skal ha innebygd brannmur. Er det sant? funker den bra?

Er det behov for mer sikkerhet mellom hjemmenettverket vårt og internett? (Har ikke noe topphemmelige saker, men vil jo heller ikke at noen skal kunne snoke i private dokumenter)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal litt til for at noen får tilgang til lokalnettet ditt, ja.

Men det er ingen brannmur i routeren, men NAT-teknologi, som gjør at alle maskinene virker som èn maskin for omverdenen. På den måten kan ingen utenfor huset ditt se at du har flere maskiner.

Lenke til kommentar

Standard oppsettet av NAT'en hos NGT gjør at ruteren virker som en enkel fw (selv det ikke er en fw, som nevnt tidligere).

Anbefaler at du installere ZoneAlarm (fw program som installeres på hver pc), som også sjekker hvilke programmer som vil kontakte internett. Da vil du kunne oppdage om det finnes trojaner som tatt seg tilrette på maskinen din.

Lenke til kommentar

Ordet Firewall er ikke noe produkt, men en generell betegnelse på forskjellige systemer som hindrer uønsket tilgang og/eller trafikk. Derfor kan du godt si at det er en firewall i Netopia-routeren siden det er både port-filter og NAT. Men om det er en bra firewall er jo en helt annen sak... :wink:

Selv bruker jeg kun Netopia routerens firewall og det har så langt gått bra for min del ihvertfall. Man kan selvfølgelig aldri bli forsiktig nok, på den annen side så går det en grense for nytte og hensikt. Det kjipe er at vil noen som har peil inn, så kommer de nok inn likevel, uansett hvilken firewall du har. :cry:

Lenke til kommentar
Jippi! Da er jeg på nett hjemme :D Gratulerer meg selv med anskaffelsen :woot:

Skal prøve ZoneAlarm snart.

Avhengig av hva slags ruter du har fått, er det en brannmur aktivert i ruteren. Er det en Netopia er den sannsynligvis satt opp med en brannmur som sperrer innkommende port 1 - 1023 tcp/udp og ett par porter utenom det intervallet. Er det en Cisco, er ikke brannmuren aktivert. Brannmuren i er en helt grei portfiltrerende brannmur ( som i nesten alle andre bredbåndsrutere ) og vil være uavhengig av maskinoppsett. Om du trenger en brannmur som også kan filtrere utifra applikasjoner i tillegg, må du nesten se an. Har man en maskinpark bestående for det meste av windows-maskiner er det sikkert lurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...