Gå til innhold

Ny STILLEGÅENDE maskin??

Anbefalte innlegg

Trenger ny maskin om en ukes tid. Har 2x512mb 400MHz TwinMos/Winbond ram + et Radeon 9000 AIW pro fra før, samt CD/DVD-spiller, harddisk, skjerm osv. Trenger altså kabinett, hovedkort, prosessor og evt. en ny harddisk.

Saken er at jeg vil at dette skal kunne stå på i stuen 24/7, det må altså være svært støysvakt. Vannkjøling er uaktuelt. Så, jeg trenger noen gode tips om kabinett, og spesielt strømforsyning, som er stille. Hovedkortet bør heller ikke ha chipsetvifte om det kan unngåes. Tenkte å gå for en 2,6GHz P4-800Mhz, og prosessorvifta må jo da også være stillegående. For lenge siden hadde jeg en maskin hvor jeg brukte en overgang+80mm vifte på prosessor, og det fungerte for så vidt greit, men hvis det finnes noen "ferdige" stillegående cpuvifter er jo dette å foretrekke.

Samtlige vifter bør nok generere under 20dB hvis det er mulig. Heller litt flere kabinettvifter som er stillegående, enn noen få som bråker. Det er selvsagt en fordel om de er temperatursensitive, men noen manuell viftestyring med bryter osv frister ikke.

Har en Seagate 120gb disk liggende, men tar gjerne steget til Serial-ATA, dersom det finnes noen _stillegående_ S-ATA disker som er raskere enn Seagaten. Den er litt treig i avtrekkern. :-). Tips på dette?

Overklokking er uaktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et pent, støysvakt men kanskje litt dyrt forslag:

Kabinett: 1345,- (har viftehastighetsregulering)

PC60USB: Lian Li Miditower, Aluminium, m/USB

- Leveres uten strømfors.

Strømforsyning: 645,- (en av de mest støysvake)

FSP35060PN: Fortron/Source strømforsyning, 350W, ATX

- med 12 cm. vifte

Hovedkort: 1410,- (har ikke brikkesettvifte)

Asus P4P800/DELUXE Hovedkort S478/800mhz

- I865PE,SATA,LYD,ATA133, GbLAN, Firewire

Prosessor: 2334,-

Intel Pentium 4 2.6 GHz Boxed PC800

- Socket PGA478, 512kB "Northwood"

Prosessorkjøler: 565,- (en av de bedre kjølerne, men meget stor så skjekk med forhandler om den passer på HK)

MCX4000B: Swiftech CPU-kjøler, u/vifte

- Socket478 (P4)

Prosessorvifte: 155,-

8412N2GML: Papst vifte, 45m³/time, 19 dB(A)

- m/3-pins molexkontakt

Totalt 6454,- pluss frakt fra Komplett og Microplex.

Lenke til kommentar

dette er mitt forslag:

Kabinett: NC2085:

NoiseControl Miditower, støydempet

- Leveres uten strømfors=1120 kr på microplex.no

PSU: EG365PVEFC:

Enermax strømforsyning, 350W, ATX12V/P4

- Whisper Series=695 kr på microplex.no

Vifte: 8412N2GL:

Papst vifte, 33m³/time, 12 dB(A)

- m/3-pins molexkontakt=155 på microplex.no

Drevramme: NC1254:

NoiseControl drevramme, "NoVibes"

- Leveres u/vifte=242 kr på microplex.no

cpu kjøler: NC2198:

NoiseControl CPU-kjøler

- Socket478=520 kr på microplex.no

CPU: Intel Pentium 4 - 2.4Ghz Socket PGA478

PC800, 512KB cache, Boxed inkl. vifte=1742 kr på mpx.no

Hovedkort: MSI 875P NEO-FIS2R Socket 478 800MHz

I875P, ATA100/SATA, 2xDDR,ATX, FW,GLAN=1792 kr på mpx.no

Sum tilsammen= 6266 kr dette er uten harddisken.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Kan anbefale Silent Mist fra microplex som CPU kjøler. Ikke så dyr heller. 19db 80mm vifte. Har den i selv og vil påstå den er så godt som lydløs. Ikke så diger heller. (Kjøler greit en P4 2,8-800 ~40C idle)

Asus kortet er nok safe. Ikke vifte. Men liten plass mellom AGP og NB.

Lenke til kommentar

Kabinett: AOpen H600B Det koster bare 8-900kr + frakt og er lekkert. I tillegg følger det med en veldig veldig bra PSU. Det er en Fortron/Source 350W'er "super silent" med 12cm-vifte. Dette går for å være den mest stillegående PSU'en som er å få tak i for tiden. I følge tester skal den kunne levere 420W uten å miste for mye spenning

Lenke til kommentar
Kabinett: AOpen H600B Det koster bare 8-900kr + frakt og er lekkert. I tillegg følger det med en veldig veldig bra PSU. Det er en Fortron/Source 350W'er "super silent" med 12cm-vifte. Dette går for å være den mest stillegående PSU'en som er å få tak i for tiden. I følge tester skal den kunne levere 420W uten å miste for mye spenning

Jeg sitter selv å venter på svar fra mpx angående dette kabinettet.

Ikke alle H600B kabinett leveres vel med den "stillegående" viften? Det kabinettet de testet her på hardware.no var vel ikke av den "stille" sorten ( FSP350-60BT). De er vel lurt å spørre webshopen der du evt. skal handle dette kabinettet på om det er en FSP350-60PN/FSP350-60PN(PF) PSU som sitter i det. (Puh.... lang setning). Kjøper du dette kabinettet på mpx så er kabinettet så å si gratis (med tanke på hvor mye den strømforsyneren er verdt) :smile:

Lenke til kommentar

alle H600B kabinetter leveres med denne stillegående strømforsyningen...var bare de aller første på markedet som ikke hadde det (før februar 2003).

(men noen webshop'er har kanskje igjen noe gammelt på lager da...)

Lenke til kommentar
alle H600B kabinetter leveres med denne stillegående strømforsyningen...var bare de aller første på markedet som ikke hadde det (før februar 2003).

(men noen webshop'er har kanskje igjen noe gammelt på lager da...)

Lurer på om jeg bestiller et i dag og satser på det beste. Nei, med min flaks så får jeg vel et som har ligget på lageret i 6 mnd. :x

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...