Desdichado Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 I forbindelse med et bredbåndsprosjekt i kommunen så skal jeg "teste" en SDSL linje for de, men nå har det tydeligvis oppstått komplikasjoner... I huset der jeg bor (bygd i 2001) så er det ikke mulig å få bredbånd da telenettet ligger på noe som heter utgjevningskabel, hva er dette og er det komplett umulig å få bredbånd? Jeg har fra før av ISDN, men skal si opp denne da jeg kun bruker den til internett og ikke vanlig telefoni. På forhånd takk... des,OUT! Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 23. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2003 Snakket akkurat med Bravida og det viser seg at Telenor har valgt en billig løsning. Istedenfor å legge opp nye kabler helt fra sentralen så har de lappet meg sammen med en nabo (da en annen kanal). Denne linja blir da for svak for bredbånd. Med andre ord, skal jeg ha bredbånd så må de grave og legge opp nye kabler. des,OUT! Lenke til kommentar
Danko Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Det er fult mulig å få bredbånd/adsl via utjevningskabel da Telenor åpnet for dette i februar/mars i år. Telefonsentraler som er tilkoblet utbygde sentraler via en såkalt tverrkabel eller utjevningskabel kan som regel tilby ADSL/SDSL tiknytting. Kravet er at avstanden fra hovedsentralen til abonnenten ikke er mer enn 4 - 5 km. Er mange som ikke er klar over dette (gjelder ca 25.000 husstander i Norge) da det på en xdsl sjekk bare kommer opp 'nei'.. Lenke til kommentar
patman81 Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Jeg er også tilknyttet et nett med utjevningskabler. Tror nok ikke jeg får noe ADSL her nei! Har gitt opp Telenor! Må nok slite med min analoge linje til det uendelige! Lenke til kommentar
walestr Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Hei Alle Jeg har bredbånd på utjevningskabel. Sentralen der jeg bor kan ikke gi bredbånd, men nabosentralen kan. Nextgentel ordnet den saken greit. kjører 1160/1160 ...måler 986 -- greit nok! Roger :smile: Lenke til kommentar
smen Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Hei Jeg fikk i fjor beskjed om at jeg kunne få ADSL og alt var greit intill den dagen det skulle kobles, da viste det seg at jeg var videreført fra en sentral som ikke hadde ADSL til en som hadde det. Men Telenor hadde da ikke lov til å legge ADSL i en utgjevningskabel. Etter det jeg skjønner så er det flere av dere som har det, hvordan har dere gått frem for å få det. Alle tester gir meg beskjed om at jeg ikke kan få det. Han som gir meg løsningen på hvordan jeg kan få ADSL kommer til å være helten min i mange år fremmover. Tusen tusen takk til han som svarer. MvH Roger :wink: Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Jeg har også adsl , linje var på utjevningskabel, måtte betale ca 1000kr for å bli koblet om..... Jeg batalte gladelig Lenke til kommentar
smen Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Hvem leverer ADSL til deg, og hvordan fikk du det? MvH Roger Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Hei Jeg fikk i fjor beskjed om at jeg kunne få ADSL og alt var greit intill den dagen det skulle kobles, da viste det seg at jeg var videreført fra en sentral som ikke hadde ADSL til en som hadde det. Men Telenor hadde da ikke lov til å legge ADSL i en utgjevningskabel. Etter det jeg skjønner så er det flere av dere som har det, hvordan har dere gått frem for å få det. Alle tester gir meg beskjed om at jeg ikke kan få det. Det var i løpet av våren 2003 at de tillot dette, dette må sjekkes manuelt og derfor får du ikke godkjent på nummersøk. Det beste er og finne en forhandler som følger opp slike bestillinger i og med det ofte blir surr og rot i forhold til Telenor Networks, samt at selgerne hos leverandørene ikke gidder og stresse seg opp med ei enkel linje hvis det krever noe arbeid. Jeg har drevet og jobbet endel med "vanskelige" saker angående levering av ADSL, det er rimelig frustrerende i og med ingen hos leverandørene eller Telenor Networks er spesielt interesert i slike saker. Jeg har greid og fikse linje til noen få, men suksessraten er svært dårlig. Man vet aldri før man har fått sjekket med kapaks og snakket med Telenor. Lenke til kommentar
Dokein Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 I forbindelse med et bredbåndsprosjekt i kommunen så skal jeg "teste" en SDSL linje for de, men nå har det tydeligvis oppstått komplikasjoner... Det må være Murphys lov. :-? Uflaks. Lenke til kommentar
hans A Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Hvordan er det når begge naboer som deler en kabel kobler seg til bredbånd. Deler de linjen/båndbredden? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Hvordan er det når begge naboer som deler en kabel kobler segtil bredbånd. Deler de linjen/båndbredden? svjv er det ikke mulig og levere xDSL på slike delte linjer. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Jeg får ADSL fra bluecom neste uke, på en såkalt RSU (er vel det du kaller utjevningskabel). Måtte bare skrive på mailen til dem, MED krysskobling, hvorpå de sendte mail tilbake "Vi har nå fortatt en sjekk av telefonnummeret ditt, og funnet ut at du ikke kan få bredbånd".... Sendte tilbake og sa at det var derfor vi bestilte med krysskobling, og så ordna de resten. Koster 100 penger ekstra i måneden, men det er verdt det... Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Hvem leverer ADSL til deg, og hvordan fikk du det? MvH Roger www.adsl.no leverer til meg...... Lenke til kommentar
Peni1 Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Jeg har også slitt med Telenor nå i ett halvt år for å få ADSL, etter ca. 50 mail (!)fram og tilbake får jeg besjed om att jeg er koblet til en utgjevningskabel og at ADSL derfor ikke er mullig. Det var faktisk mulig når jeg bestilte første gang i januar, man altså ikke nå lenger! Linjen min er lagt opp i 2005 så hvorfor i H........ bruker de utgjevningskabel da? Naboen min som er koblet til samme stolpe har ADSL, og en annen nabo som bor 200 m. borte fikk det i forrige uke..... Lenke til kommentar
StanErwing Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Jeg hadde samme problem. Jeg forsøkte å bestille ADSL fra Telenor, Mimer, NGT og Bluecom. Alle kom til samme konklusjon: "Du har utjevningskabel, så du kan bare drømme om ADSL" Etter tips fra en kollega prøvde jeg derfor å bestille SHDSL fra Mimer, uten tro på at det skulle ha noen effekt. Men jammen så sitter jeg på ei 2mb SHDSL linje nå --Erwing-- Lenke til kommentar
Ligaya Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Jeg har flere gode erfaringer med Tele2 når det gjelder denne problemstillingen med ADSL på utjevningskabel. Både min far og et par andre venner av meg har hatt samme problem, men Tele2 har visst velvilje og presset gjennom en løsning, slik at de alle sammen sitter på gode stabile Tele2 ADSL linjer i dag. Ellers kan det være en mulighet å bestille SHDSL, da dette går på separat kobberpar som ikke nødvendigivis er koblet samme vei som den normale telefonlinjen. Lenke til kommentar
Gadmin Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 tidligere har vel det vært et triks å bestille en analog linje til for de som har delt linje og da si opp en stund senere. For da å tvinge telenor til å legge kabel. For telefonlinjer er de jo pliktige å levere. Men vet ikke hvor utbredt det er p.t Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Linjen min er lagt opp i 2005 så hvorfor i H........ bruker de utgjevningskabel da? 6350422[/snapback] For liten kapasitet mellom en eller annen koblingsboks og sentralen, i steden for og legge ny kabel så gjør de dette. Selv Telenor har innsett at og grave ny kobberkabel i dag er bortkastet, man legger ikke en meter kobberkabel med mindre man er absolutt helt nødt til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå