Gå til innhold

ny tlf, hvilken?

Kineeh

Anbefalte innlegg

Jeg skal få meg ny telefon, og har veldig lyst på touch.

HTC er noe jeg har ønsket meg lenge, men htc desire synes jeg er litt stor, skal jo ha den med på skolen osv i lommen, så den har jeg ikke så lyst på.

HTC wildfire er et alternativ, men etter å ha lest mange tester, vet jeg ikke. det står at den er ekstremt treig, stemmer dette ? og det står også at skjermen er uskarp, stemmer dette også?

Ellers har jeg lyst på Iphone 4, men den er jo veldig dyr, og er den bedre enn htc-mobilene?

Mange anbefaler også samsung og andre typer, men jeg vet ikke hvilke som er best.

Noen som kan hjelpe meg ? : )

Hører mye på musikk, så lydkvaliteten på være nogenlunde bra.

og har forresten sett at 2(?) nye htc-mobiler skal komme ut snart, noen som vet en eventuell pris på de?

Endret av kine hansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ Kine Hansen

Det er langt fra sikkert at jeg kan hjelpe med den riktige mobiltlf. for deg; men kanskje et stykke på veien. Den veien må du gå sjøl (og gjerne med hjelp/synspunkter fra andre).

Først må du finne ut hvilke ønsker - i bruk og funksjon - du har. Parallelt med du også du gjøre opp med deg sjøl hva du ikke vil ha, ikke trenger, er uten for din økonomiske rekkevidde osv. Samt har den nye tlf. jeg gjerne skulle ha, de funksjoner som jeg har bruk for / eller handler det i noen grad om å ha noe flott og lekkert som kan imponere mine venner.

Sjøl har jeg utelukkende hatt Nokia med fysiske knapper, inn til jeg for 1 1/2 år siden kjøpte min første trykktelefon (også Nokia) på grunn av dens allsidighet samt store skjerm. Jeg ser mye film og TV. Men at den er uten fysiske taster, kunne jeg gjerne være for uten. (har sagt forvell til et langt og trofast partnerskap med Nokia og bestilt med en Android tlf, for to dager siden), men det er dessverre også berøringskjerm. Dessverre laves der ikke mobiltlf, i den klasse efter klapptelefon konseptet. Jeg tenker nemlig som deg at mobilen min er en konstant følgesvenn som befinner seg i lommen eller veske. Og da mener jeg det ville være fornuftig om den hadde hatt lokk.

Vet du hvorfor du har veldig lyst på en trykk/berøringskjerm ? (trykkskjerm = resistive / berøringskjerm = kapasitive)

At HTC Wildfire er ekstrem treg vil jeg kategorisk avvise, uansett hvilken annen tlf. eller OS det blir sammenlignet med. Hvis noen har fortalt det noe sådan, er hans virkelige viden om mobiltelefoner svak eller er også befinner denne seg langt oppe i skyene. Og det blir i grunnen det samme:

Men okay, det er et spørsmål om hvilken mobil du har nu ? og hva du er vant med.

"og skjermen er uskarp", Sjøl om oppløsningen er 240 x 320 piksler (240 linjer med små punkter i høyden x 340 linjer med små punkter i bredde - forstått i landskaps stilling) i en 3.2" skjerm, er dette ikke i luksus enden, og det må ha være en blæret narr som påstår at dette er direkte dårlig eller uskarpt. Men igjen, hva har du inntil nu hovedsaklig brukt dine mobiltelefoner til ? Hvis du generell ikke regner med mye filmvisning er denne skjerm ikke dårlig.

På min nåværende mobil har jeg samme skjerm størrelse 3.2" men med 360 x 640 piksel. og det gir en bedre filmopplevelse. Størrelsen på denne tlf. var et sentralt punkt da jeg bestemte meg for denne tlf. (ut fra mitt allerede da formet bruksmønster)..............og da er vi tilbake til hva er det du trenger/ønsker og kommer til at bruke jevnt over.

Men bortsett fra dette, er HTC Wildfire en særdeles god og allsidig mobiltlf. http://www.gsmarena.com/htc_wildfire-3337.php og sikkert til en overkommelig penge for en skoleelev.

Men det er ikke sikkert du har behov for alle denne tlf. allsidige funksjoner. Men er ditt realistiske behov mest å ringe, SMS og høre på musikk, litt spill, vekkeklokke. Er en av de mest stabile mobiler jeg har, Nokia 6131 og den har en glimrene musikkavspiller (lyd). Og skjermen er alltid beskytte mott risser, i din lomme eller skolesekk. Brukergrensesnittet er S40: meget stabilt og funksjonelt. Men se gjerne etter andre og nyere klapptelefoner med S40 eller S60.

Til slutt: hvis du nu eller siden virkelig gjerne vil bli klokere på mobiltlf, så styr unner norske anmeldelser. Det er som oftest utført av anmeldere som stort sett sitter og klipper eller oversetter direkte fra utenlandske "pop"ulær sider. Og i sin iver for å få tilgang/lån til redaksjonen for nye anmeldelser, bestreber seg på ikke å bli uvenner med landet importører og leverandører. Jeg er sjøl ikke særlig god til engelsk, men det er der ute ( det tar kanskje noen tid før du kommer over dem) de (få) men dyktige folkene er.

Hvis det er HTC Desire HD og HTC Desire Z som ennu ikke er på marked, du mener, bliver prisene sikkert i nærheten av 5.500 kr og 4.500 kr. Men da må du også være klar over at vi - bortsett fra skjermen, en S-LCD - her har å gjøre med noe av det ypperste som finnes (funksjoner tilleggs tjenester).

Hell og lykke til, Kine ......og kom gjerne tilbake hvis du er vitebegjærlig. Her er nok flere fornuftige folk der gir en hånd - særlig om de kan se at du har gjort litt hjemmearbeide på forhånd.

P.S. Der er også en ting du må være klar over om du tenker på en smart-telefon (Windows, S60, Android, (iPhone osv). du må hele tiden følge med på programvare-, sikkerhets- & FW oppdateringer. Dette trenger du ikke hvis du velger en til eksempel S40. telefon.

Endret av Rizla
Lenke til kommentar

Jeg skal få meg ny telefon, og har veldig lyst på touch.

HTC er noe jeg har ønsket meg lenge, men htc desire synes jeg er litt stor, skal jo ha den med på skolen osv i lommen, så den har jeg ikke så lyst på.

HTC wildfire er et alternativ, men etter å ha lest mange tester, vet jeg ikke. det står at den er ekstremt treig, stemmer dette ? og det står også at skjermen er uskarp, stemmer dette også?

Ellers har jeg lyst på Iphone 4, men den er jo veldig dyr, og er den bedre enn htc-mobilene?

Mange anbefaler også samsung og andre typer, men jeg vet ikke hvilke som er best.

Noen som kan hjelpe meg ? : )

Hører mye på musikk, så lydkvaliteten på være nogenlunde bra.

og har forresten sett at 2(?) nye htc-mobiler skal komme ut snart, noen som vet en eventuell pris på de?

Først, wow - takk til Rizla for langt og supert svar, vi liker sånne lesere :-) Jeg vil anbefale deg å ta en titt på vår tjeneste Finn din mobil. Her kan du huke av for hvilke funksjoner som er viktig for deg på mange ulike områder, og tjenesten genererer sin anbefaling til deg basert på poengene fra våre tester. Du får også lenke til testen av hver telefon, og til Prissøket vårt hvor du får den til enhver tid oppdaterte prisen. Lykke til!

(P.S - Vi har testet Wildfire, og hadde ikke problemer med treighet som andre har meldt om. Men vi synes skjermen har en litt lav oppløsning, og prosessoren er litt svak. Men ifht prisen er dette en kjempetelefon ifølge vår tester Espen, som ga den en femmer. Hele testen kan du lese her. )

Lenke til kommentar

@Marte

Takk for vennlige ord.

Nu tok jeg et skudd fra hoften til hvem jeg adresserte mitt svar (. . . med på skolen).

Og jeg er ikke uenig med deg om Wildfire's skjerm og prosessor. Noe andet er at du og jeg kanskje har andre preferanser og frihet til mobiltelefoner.

Lenke til kommentar

Tusen takk Rizla for et kjempebra og langt svar, ble faktisk veldig mye klokere nå, og har funnet en del flere ting jeg må tenke over før jeg bestemmer meg, så tusen takk, det hjalp virkelig! : D Og kjempeflott at du faktisk tok deg tid til å skrive et så langt svar!

Skal se på den tjenesten, Finn din Mobil, eller hva den het, og se hvilken som passer meg der, kanskje om jeg er heldig finner jeg drømmemobilen : )

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...