Gå til innhold

1 HDD "krasjer" under RAID.

Anbefalte innlegg

Jeg har to stk Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA disker stående i Stripe/RAID0 oppsett på et MSI KT4 ULTRA-FISR Hovedkort Socket A. Oppsettet gikk greit, og under windows-installen sa Windowsen at den eneste disken min var på 240GB. Greit nok.

Alt gikk bra i ca 3 uker, så fikk jeg en meget pussig feilmelding mens jeg spilte WarCraft 3 - The Frozen Throne. Den gode gamle Windows 2k BSOD man får når hardware blir tatt ut under fart (Med minnedump og hele greia :o ). Pussig tenkte jeg, og rebootet. Da begynte Fast Array kontroller'n å blinke. "Off Line" sto det på Stripe-oppsettet mitt. "Hva i hel..." :grumpy: var den naturlige kommentaren da. CTRL+F og inn i oppsettet, og joda, den ene disken var ikke i drift.

*Sjekke kabel tid* Tenkte jeg, men alle samme sto pent og pyntelig på sin plass. Hhmmm... Ok! Inn i oppsettet, slette det nåværende RAID-oppsettet og sette opp det på nytt.

Til alt hell og lykke var begge disken oppe, og gikk som ingenting hadde skjedd. Intet innhold på diskene var borte så alt var ok.

Flott! Følte meg fornøyd med meg selv, og gikk glad og lykkelig ut i sommervarmen med kald pils.

Og så i dag, 8 dager senere. *Pang* samma problemet. Satt og surfa på nettet, BSOD. Igjen samma problemet, igjen var det bare å sette opp RAID-kontrollern på nytt.

Så etter alt dette phjattet kommer frågan:

Er det noen som har en fornuftig forklaring på hvordan i Härjedalen slikt kan skje? At RAID-kontrolleren "mister" en Harddisk, for å så finne den igjen.

All hjelp til å forstå problemet, og kanskje få info på hvordan bli kvitt det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo,

Aner ikke hvorfor det skjer, men jeg har hatt et par lignende tilfeller med mitt Promise IDE-Raid som jeg går ut i fra at du også har? Har i allefall et MSI kort selv, men husker ikke typen i farten. Jeg kjører imidlertid Raid1, men samme problem.

Jeg får beskjed om at en av diskene har falt ut, og om jeg da allikevel fortsetter oppstarten finner Win begge diskene som separate disker. Ved å slette/sette opp raidet på nytt funker alt greit igjen...

Skal sjekke litt rundt på dette når jeg kommer hjem. Dersom dette er et vanlig problem burde det jo ligge noe infor der ute et sted.

Terje

Lenke til kommentar

Jeg har og av og til problemer med mine WD disker. Jeg bruker ikke RAID på denne maskinen, kun en integrert Promise ATA 100 kontroller (m/ BIOS). De "forsvinner" plutselig noen ganger. Andre ganger finner ikke BIOS diskene.

Jeg har bare 2 teorier på at dette skjer.

1. At det har noe med jumper settings å gjøre (ganske usannsynlig i grunn)

2. At stømforsyningen er for liten. Det kan forklare hvorfor BIOS ikke finner diskene under oppstart, da strømlasten er større en under normal bruk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg drar i gang igjen denne diskusjonen så slipper jeg å lage ny post.

Xcomiii: Problemet ligger i at jeg mister disken under Windows, og da på påfølgende reboot, sier den at den ene disken er død.

Er det noen som har noen fornuftige svar på spørsmålet, nå har RAID-oppsettet blitt helt rabbiat, og kan gå "off-line" flere ganger i uka. Det går nesten ikke en dag uten BSOD nå.

Jeg kan da ikke forstå at det er disken heller, siden jeg aldri har noe dataloss på den.

Lenke til kommentar

Shicca:

Har hatt akkurat samme problemet, løsningen for meg som virker for øyeblikket, var å bytte spor på et NIC. Har også hatt problemer med et onboard lydkort, måtte bytte IRQ for å starte maskinen. Så løsningen ligger kanskje i IRQ konflikter. Merk at det BIOS viser under boot ikke nødvendigvis er det samme som windows bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...