Gå til innhold

Krigsfilmer på DVD

RansoM

Anbefalte innlegg

Heroes of Telemark, fant den dog ikke på DVD

Platekompaniet har den med norsk tekst til kr 99,50,-

Og den kan anbefales!

..

Mange mener at den Norske versjonen "Tungtvannet" er bedre,

men den er vel oldgammel da :D

Ser forresten på denne linken at en ny Amr. film om hendelsen skal være på trappene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og den kan anbefales!

..

Ser forresten på denne linken at en ny Amr. film om hendelsen skal være på trappene

den er faktisk ikke norsk .. den er fransk .. med norske skuespillere .. og noen av hovedrollene var faktisk med på oppdraget .. og det er ikke kødd.. noen av de spiller seg selv!

Lenke til kommentar

Og den kan anbefales!

..

den er faktisk ikke norsk .. den er fransk .. med norske skuespillere .. og noen av hovedrollene var faktisk med på oppdraget .. og det er ikke kødd.. noen av de spiller seg selv!

nesten, den franske: "La bataille de l'eau lourde" er har med noen av de norske soldatene, "Heroes of Telemark" er med Kirk Douglas og er noe nyere

Lenke til kommentar

Har Das Boot, Rødt hav, U571 og The Hunt For Red October. Har også Behind Enemy Lines vist noen regner det som krigsfilm.

Ørneredet må jeg bestille. Den lengste dagen var veldig gammel, 1962. Skal tenke på det.

Noen som har sett A Bridge Too Far?

Edit: Har mest lyst på filmer av litt nyere dato.

A Bridge Too Far er meget bra. Med tanke på at filmen er såpass gammel (1977) så er effektene imponerende! Jeg hadde aldri hørt om "Operation Market Garden" (som er slaget filmen omhandler) før jeg så denne filmen. Det er litt rart siden det ble sluppet flere fallskjermjegere under M.G. enn ved selveste d-dagen! Mens d-dagen ble planlagt massevis av måneder i forveien, ble Market Garden pønsket ut på 7 dager. Resultatet ble en total slakt av de allierte... En sterk anti-krigsfilm.

Jeg så A Bridge ikke lang tid etter at jeg hadde sett igjennom hele Band of Brothers, så jeg merket visse likheter mellom de... litt av samme følelsen på en måte.

Paths of Glory (1957) av Stanley Kubrick er også en krigsfilm som ikke akkurat er ny, men jeg vil tro er bra. Har ikke sett den, men Kubrick har da laget "et par" fine filmer. :)

IMDb har en liste over de beste krigsfilmene basert på brukeravstemming (Paths of Glory ligger på femteplass ser jeg nå).

Lenke til kommentar

the longest day er genial...laget akkurat mellom "positivt syn på krigen dagene", og anti krigs tiden...sånn at det blir en liten mix av begge...men den er så absolutt et must for alle seriøse krigsfilm samlere...+ Sean Connery :)

Lenke til kommentar

Mange bra forslag her. Bestiller nok Band Of Brothers og A Bridge Too Far, så får jeg ta noen flere neste måned (tror jeg har bestilt nesten 20 DVD filmer denne mnd). Takk for tipsa så langt, vist noen kommer på noe mer så bare si i fra.

Lenke til kommentar

Idi ill smotri (elns) (Come and see) = Russisk film. Vi følger en ung partisaner som slåss mot tyskerne. Viser grusomhetene tyskerne påførte sivilbefolkningen. En usminket film. Ekstremt gode skuespiller-prestasjoner av en gutt på 14 år.

Talvisola (Winter War) = Finsk film. Handler om konflikten mellom Finland og Russland. Russerne krever en del landområder rundt Leningrad noe Finland nekter for. Krig. Er også en meeeget god film, blottet for heroisme, slik vi kjenner den fra Hollywood-filmer.

Stalingrad = Tysk film som viser retretten fra Stalingrad. Skal sees av "krigs-entusiaster"

Er først og fremst disse filmene du må se, men kan også anbefale et par andre.

Bridge Over Remagen

Cross of Iron

Helter i Telemark (vannvittig morsomt å høre Douglas nynne på "glade jul"

The Killing Fields

Sider:

dv-depot.com

dvdstrax.com

Godt utvalg når det gjelder krigs-filmer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...