M-bite Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Opprinnelig fra denne tråden. Jeg har prøvd å finne svar og her er hva jeg kom fram til: Hvordan fungerer et sirkulært polariseringsfilter? Et sirkulært polariseringsfilter er bygd opp av et lineært polariseringsfilter og en såkalt "kvartbølge-plate" eller "skrambler". Skramblerens oppgave er å depolarisere lyset slik at den naturlige 50/50 fordelingen mellom planene gjennoppstår. Det lineære filteret slipper nemlig bare gjennom lysbølger i et plan. Hvordan påvirker polarisasjonsfilteret autofokusen? Er ikke denne ofte basert på kontraster? Det er ikke bare autofokusen som kan bli påvirket. Minst like viktig er lysmåleren. Grunnen er at det benyttes halvgjennomskinnelige speil (fungerer også som et slags polariseringsfilter) som sender litt av lyset til en sensor. Hvis lyset er polarisert kan en risikere at mengden lys som kommer til sensoren reduseres betydelig på grunn av krysspolarisasjon. Derfor: For å være på den sikre siden, kjøp et sirkulært polariseringsfilter. Gjerne et med antirefleksbelegg for å unngå unødige reflekser. Det som står i ordboka om sirkulære polariseringsfilter er vel ikke helt riktig? Det lineære filteret polariserer lyset i bare ett plan, mens det sirkulære polariserer i alle plan Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Et linært og et sirkulært polariseringsfilter fungerer på akkurat samme måte. Forskjellen er at med et sirkulært pola.filter vil man kunne vri på polariseren for å få riktig lysbrytning, mens man med et linært pola.filter må flytte kameraet (endre vinkelen til sola). Om man ikke er redd for å måtte vri litt på polariseren, gir et sirkulært pola.filter et større "arbeidsområde" enn et linært. Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 23. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2003 ...mens man med et linært pola.filter må flytte kameraet (endre vinkelen til sola) Jeg tror du har misforstått litt. Lineære polariseringsfiltre kan også roteres. Hvordan skulle en ellers f.eks få horisonten vannrett. Man endrer ikke vinkelen til sola, men roterer rundt den otiske aksen. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 ...mens man med et linært pola.filter må flytte kameraet (endre vinkelen til sola) Jeg tror du har misforstått litt. Lineære polariseringsfiltre kan også roteres. Hvordan skulle en ellers f.eks få horisonten vannrett. Man endrer ikke vinkelen til sola, men roterer rundt den otiske aksen. Når jeg kjøpte mitt polariseringsfiter prøvde jeg begge deler. Det linære polariseringsfilteret hadde samme utformingen som mitt UV-filter. Med andre ord ikke med en ytre ring å vri på. Kan hende at det bare var noe søppel av et linært pola.filter, men jeg endte ivertfall på det sirkulære og har ikke angret et sekund. Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 23. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2003 Det ble sirkulært på meg og! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå