XPUserz Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Hører rykter om at det er så mye å gjøre i IT markedet nå at de må ansette ekstra personell for å telle penger Hva er best av Webhotell, Designtjenester og Webportaler? tror ikke det er noe kritisk behov for en ny startside akuratt men.. Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Webhotell er det flust av regner jeg med, jeg setter min lit til designtjenester kanskje. Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 23. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2003 Webhotell er det flust av regner jeg med, jeg setter min lit til designtjenester kanskje. Kanskje det. Det som kunne være smart er å bli "spill-programmer" fra Nordens eneste kurssted for dette => http://www.powerhouse.net/ 20 Uker med 3 Animasjon 40 Uker med C++ for Spill men.. jeg tviler på det er gratis med alle crackene som flyr rundt er det vel dårlig business med dataprogrammer og. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Skjønner ikke helt hvor i verden den som har fortalt deg det befinner seg, men her er et lite klipp fra New Monday sine sider : "Aldri tidligere har det vel vært så vanskelige forhold i norsk IT-bransje. Tusenvis av høyt utdannede, ressurssterke personer befinner seg plutselig i en situasjon som var utenkelig for få år siden. Enkelte oversikter viser at det har "forsvunnet" så mye som 30.000 stillinger i Norge de siste to år innen IT-sektoren. Store konsulentmiljøer har blitt kraftig redusert, mens andre har forsvunnet helt. Mange store selskaper har stoppet sine IT-prosjekter og ikke satt i gang nye. Det vil være tragedie både for bransjen og for "A/S Norge" dersom den kompetansen som er bygget opp av deg, dine kolleger og eventuelt dine tidligere kolleger skal forvitre og til slutt gå tapt." Lenke til kommentar
handbook Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Norge har ikke noe å by på forutenom oljen. Vi er ALT for dyre. Derfor skal jeg, når jeg blir stor gutt, flytte til utlandet. Til et land med lavere skatter og avgifter OG lavere lønnder. Der har man i det minste en jobb. Ser ikke noen framtid i dette landet hvor vi bare sitter og selger olje og kun driver med tenesteyting (butikker, taxi ++). Lenke til kommentar
F4en Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Vet om folk som går arbeidsløse i designbransjen og... Tror ikke det er noe særlig lurt å satse på IT jobb nå med mindre du er ekstremt bra utdanna eller har lang erfaring. De fleste jobbanonsene er for folk med 3 år + erfaring... Lenke til kommentar
Jazzcat Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Skjønner ikke helt hvor i verden den som har fortalt deg det befinner seg, men her er et lite klipp fra New Monday sine sider : "Aldri tidligere har det vel vært så vanskelige forhold i norsk IT-bransje. Tusenvis av høyt utdannede, ressurssterke personer befinner seg plutselig i en situasjon som var utenkelig for få år siden. Enkelte oversikter viser at det har "forsvunnet" så mye som 30.000 stillinger i Norge de siste to år innen IT-sektoren. Store konsulentmiljøer har blitt kraftig redusert, mens andre har forsvunnet helt. Mange store selskaper har stoppet sine IT-prosjekter og ikke satt i gang nye. Det vil være tragedie både for bransjen og for "A/S Norge" dersom den kompetansen som er bygget opp av deg, dine kolleger og eventuelt dine tidligere kolleger skal forvitre og til slutt gå tapt." De utdannes nå færre IT folk(og som du sier kompetanse forsvinner), slik at når trenden snur vil det være STOR etterspørsel etter IT arbeidskraft igjen. De færreste tror vel det vil bli mindre behov for IT arbeidskraft i fremtiden ? Lenke til kommentar
Dings Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Vel, hvordan det kommer til å bli vet jeg ikke, men min mor er seksjonsleder i Helsevest sin IT avd. (på Haukeland sykehus) og da de hadde 5 stillinger (som jeg ble fortalt var MYE på en gang) ute fikk de en h**** masse søknader og ble nedringt av folk som gjerne ville ha de jobbene... ikke at jeg vet så veldig mye, men jeg vet at IT-bransjen sliter kraftig for tiden... For de av dere som ikke har valgt yrke enda, bli håndverker.. slike trenger man alltid Dings Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 I de aller fleste yrkeskategorier, spesielt Data/IT, er det bølgedaler i etterspørsel på arbeidsmarkedet. Som Jazzcat sier, det vil ta seg opp igjen om et par år og da er det plutselig sterkt behov for folk. Ikke vær redd for å ta en utdannelse innen IT-bransjen, den er såpass allsidig at man får alltids jobb enellerannen plass bare man er villig til å flytte på seg. En annen ting som kan være lukrativt er å spe på med litt pedagogikk og lærerutdannelse slik at man kan utdanne nye folk innen bransjen. Har hørt rykter (ubekreftet) om at det er sterkt behov for datakyndinge lærere. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Skjønner ikke helt hvor i verden den som har fortalt deg det befinner seg, men her er et lite klipp fra New Monday sine sider : "Aldri tidligere har det vel vært så vanskelige forhold i norsk IT-bransje. Tusenvis av høyt utdannede, ressurssterke personer befinner seg plutselig i en situasjon som var utenkelig for få år siden. Enkelte oversikter viser at det har "forsvunnet" så mye som 30.000 stillinger i Norge de siste to år innen IT-sektoren. Store konsulentmiljøer har blitt kraftig redusert, mens andre har forsvunnet helt. Mange store selskaper har stoppet sine IT-prosjekter og ikke satt i gang nye. Det vil være tragedie både for bransjen og for "A/S Norge" dersom den kompetansen som er bygget opp av deg, dine kolleger og eventuelt dine tidligere kolleger skal forvitre og til slutt gå tapt." De utdannes nå færre IT folk(og som du sier kompetanse forsvinner), slik at når trenden snur vil det være STOR etterspørsel etter IT arbeidskraft igjen. De færreste tror vel det vil bli mindre behov for IT arbeidskraft i fremtiden ? Det er ikke et ubestridt faktum at behovet for ansatte i IT-bransjen ikke kommer til å bli noe særlig mindre i fremtiden, men hvis en legger merke til HVEM det er som tror det, så er det mange av de samme som sa at ".com" ikke var en boble..... Jeg vet ikke med dere andre, men for min egen del så er jeg optimistisk med tanke på at den negative trenden kommer til å snu. 8) Lykke til uansett, til alle som søker jobb i dette trange markedet. IKKE GI OPP, SÅ GÅR DET TIL SLUTT !!! Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 23. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2003 Ser ikke noen framtid i dette landet hvor vi bare sitter og selger olje og kun driver med tenesteyting (butikker, taxi ++). Det er sant nok, norge burde egentlig være et rendyrka industriland på høyt nivå med alle de fossefall vi har her. Det kunne fremstille jern og aluminium men med skattene og alle avgiftene er det bare å glemme. Nå er det bare tjenestebedrifter som driver med taxi, kjøpesentere og slikt som ikke skaper verdier i det heletatt. Siden vi importerer alt blir det en kunstig "luft" i økonomien i landet og, før eller senere. Leste da tyske LIDL skal åpne 100 butikker i landet nå snart og søker butikksjefer rundt om, så jeg vil bare si - slå til på dette om du kjenner deg selv som en leder. Om varene blir solgt 20% lavere en norges laveste Rema 1000 blir det ikke mangel på kunder de første årene. Lenke til kommentar
Legion Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 ...norge burde egentlig være et rendyrka industriland på høyt nivå med alle de fossefall vi har her. tullprat! det er denne tankegangen(blant annet) som gjør at man ikke klarer å skape noe nytt. problemet er at få tørr å satse på noe nytt, noe som kveler gründere og pionérbedrifter slik at de ikke kommer videre. når det bygenner å investeres igjen vil det ta seg opp. et lite sidesprang: vil du heller selge kaffebønner til noen kroner pr tonn, selge ferdimalt kaffe eller selge kopper kaffe på café? du er klar over at en kopp kaffe på restauranten på toppen av tårnene i Malaysia koster oppimot 100kr. disse prinsippene er de samme overalt. Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 23. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2003 et lite sidesprang:vil du heller selge kaffebønner til noen kroner pr tonn, selge ferdimalt kaffe eller selge kopper kaffe på café? du er klar over at en kopp kaffe på restauranten på toppen av tårnene i Malaysia koster oppimot 100kr. disse prinsippene er de samme overalt. Tror jeg ville valgt å selge ferdimalt kaffe. Kaffebønner blir solgt på auksjon som mye annet og får da en variabel pris. En restaurant der nede er 99% avhengig av turister. Men det er jo riktig nok at gründere trenger investorer. SND gir kanskje penger men trolig bare småtteri. De flest bedrifter trenger flere millioner om det skal fungere normalt. Bare lokaler og innredning koster i overkant av 500.000, og det for en vanlig butikkhandel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå