Gå til innhold

Nedgang på gjennomsnittlig kvalitet av spill

Bjoolz

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte min PS3 tidlig og var stolt av den. Vi hadde ikke så mange spill, men vi kunne ihvertfall si at det vi hadde holdt jevnt over god kvalitet. Jeg kunne mobbe folk med 360 siden det virket som at de kun fikk et bra eksklusivt spill en gang i skuddåret og da hjalp det ikke at de satt der og hadde betalt under halvparten for sin 360 som jeg gjorde for min kjøre PS3. Som folk sikkert har fått med seg så har PS3 begynt å spise opp den store salgstallfoskjellen som det før var mellom dem. På en måte er jeg glad for at Sony selger mange konsoller sånn at den neste kan bli enda bedre, men på den annen side så virker det som at det kommer flere og flere spill på konsollen som rett og slett aldri skulle bli sluppet gjennom kvalitetskontrollen.

Det å ha en PS3 for noen år siden var nesten som å ha en Dreamcast når den kom ut. Det var en forholdsvis dyr konsoll med få spill, men de som hadde den viste når de spilte at de stort sett fikk kvalitet når de først var ute og handlet. Folk så før ned på andre som hadde en Dreamcast pga floppen den ble, men etterhvert når spillene til konsollen kom på PC og andre medier begynte folk å tenke "Wow.. Dette er faktisk utrolig bra spill".

Jeg begynner å spore av litt her kjenner jeg så jeg skal avslutte før det blir for ille. Jeg har et ønske å komme med til Sony og det er at de skal skjerpe kvalitetskontrollen. De har laget en konsoll jeg liker utrolig godt, men jeg blir litt flau når jeg ser det stadig økende tallet på spill fra tredjeparts utviklere som man skulle tro at hadde lært seg å lage spill ved å bruke google. Nå skal det sies at Sony har vært flinke til å la tredjepartsutviklere komme fram og vise fram sitt produkt, men før så var som regel også disse spillene kvalitetstitler eller ihvertfall middels gode.

Er det bare jeg som ser starten av et dårlig mønster eller begynner jeg å bli gammel og grinete?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville egentlig ha sammenligna PS3 med Xbox(1), og 360 med PS2.

Ja, det stemmer bedre. Bortsett fra at Xbox var var langt kraftigere enn PS2. Noe PS3 ikke er over 360.

Husker jeg kjøpte Xbox dag 1 med spill som Rallisport Challenge, DOA3, Halo og JSRF. Var nesten som en generasjon over PS2.

Og i motsetning til PS3 i dag, så var xbox versjoner av multiplattfrom spill så godt som alltid kraftig forbedret over PS2 utgavene.

Lenke til kommentar

Hmm, skjønner ikke helt hvordan en tråd kalt "Nedgang på gjennomsnittlig kvalitet av spill" plutselig handler om konsoller.... :p Men men, eneste grunnen til at PS3 kanskje hadde litt mer "kvalitets-sikring" til å starte med har nok meste med å gjøre at den kjører helt annerledes kode enn hva som er vanlig. Mye av det som kom ut tidlig var nok bra subsidiert av Sony, som naturligvis nok da prøvde å få tak i best mulig software.

Når det gjelder hva tråden egentlig burde ha handla om så er det egentlig litt feil perspektiv. Spillmarkedet har blitt større og mer mangfoldig, så gjennomsnittlig så vil nok de fleste oppleve at kvaliteten synker. Men hvis du bare ignorerer den delen av markedet du ikke er interessert i så er det nok ikke noen stor forskjell.

Lenke til kommentar

Ville egentlig ha sammenligna PS3 med Xbox(1), og 360 med PS2.

Ja, det stemmer bedre. Bortsett fra at Xbox var var langt kraftigere enn PS2. Noe PS3 ikke er over 360.

Husker jeg kjøpte Xbox dag 1 med spill som Rallisport Challenge, DOA3, Halo og JSRF. Var nesten som en generasjon over PS2.

Tjaa. Grafisk sett vil jeg påstå at sonys egne spill imponerer mer grafisk sett i forhold til 360 sine. Ikke like mye som disse tidlige spilla du nevnte sammenlignet med ps2 spill på den tiden, men det er likevel noe av det samme vil jeg påstå.

PS3 har også kraftigere, men særere maskinvare, så noe av forskjellen der var vel at der utviklere klarte å utnytte mye av xbox1 sin kraftige maskinvare allerede da den var ganske fersk, var det noe som ps3 utviklere absolutt ikke klarte.

Forøvrig vil jeg påstå at det absolutt ikke var noen bedre kvalitetskontroll når ps3 var yngre, bare færre spill

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Er det virkelig ikke mulig å diskutere et tema som dette uten at det skal eskalere til 3. verdenskrig? :(

For å svare på spørsmålet ditt så vil jeg be deg lese tittelen på tråden en gang til. Svaret ligger der. Det er en nedgang på gjennomsnittlig kvalitet.

Som Gormers var inne på tidligere så er poenget at spillindustrien har vokst, og de "nye" konsollene har fått bedre fotfeste. Det lages mange flere spill til konsollene nå, og da sier det seg selv at kvalitetsnivået synker. Ikke fordi det lages færre kvalitetsspill, men fordi det lages flere drittspill. Et bra spill blandt 10 gir et høyere gjennomsnitt enn 9 av 100.

Så kvalitetsspillene er der, ja faktisk flere av dem nå. Du må bare lete etter dem blandt mylderet av middelmådige spill. :)

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ser starten av et dårlig mønster eller begynner jeg å bli gammel og grinete?

Det kan jo hende smaken din har endret seg og? Jeg vet ikke om jeg regnes som gammel (30), men jeg merker at jeg foretrekker langt andre ting nå enn da jeg knottet på PS1, Amigaen e.l for en del år tilbake. For min del har dette vært den generasjonen jeg har vært ivrigst i forhold til spill. Spill slippes i alle retninger, og jeg er nesten overrasket over at det ikke har kommet nisjespill for SM-interesserte, eller Bocca-spill... vent... det HAR kommet bocca-spill; det kommer med det ene Move-spillet. Med den strømmen av spill, og ikke minst variasjonen i det som kommer, må nesten gjennomsnittet trekkes ned. Spill er nå en mainstream fritidsaktivitet, så vi må nesten leve med det. Derfor blir det vel viktigere og viktigere å sile ut hva som kan tiltale en selv.

Jeg sitter med PS3 og 360 og er fornøyd med kvaliteten på spillene jeg velger å spille. Det er også godt at de eksklusivene som jeg hopper på på de respektive konsoller også er godt håndtverk (stort sett). Men nå er jeg i den posisjonen at jeg kan kose meg med et ganske vidt spekter av sjangere, mye fordi jeg bruker spill til avkobling mer enn som hobby pr nå.

Lenke til kommentar

Noe som irriterer meg grønn er at selskaper som EA bevisst skaffer seg haugevis med lisenser bare for å masseprodusere søppel som de vet kommer til å selge i massevis til de stakkars intetanende "casual gamers" der ute. Mange av lisensene kunne blitt brukt til å lage noen fantastisk gode spill, men neida, her er det snakk om kvantitet over kvalitet over hele fjøla. Dette forhindrer utvikling i spillindustrien og misbruker talentet til mange av spillskaperne der ute.

Lenke til kommentar

Noe som irriterer meg grønn er at selskaper som EA bevisst skaffer seg haugevis med lisenser bare for å masseprodusere søppel som de vet kommer til å selge i massevis til de stakkars intetanende "casual gamers" der ute. Mange av lisensene kunne blitt brukt til å lage noen fantastisk gode spill, men neida, her er det snakk om kvantitet over kvalitet over hele fjøla. Dette forhindrer utvikling i spillindustrien og misbruker talentet til mange av spillskaperne der ute.

Hvilke lisenser tenker du på her?
Lenke til kommentar

Hvilke lisenser tenker du på her?

Bare noen tilfeldige eksempler er blant annet Ringenes Herre, Harry Potter og Transformers. Fifa er jo en lisens de har koset seg i ganske mange år nå, men skal ikke si noe negativt om det, siden det er vel en av ikke så alt for mange spill der det faktisk er ganske bra. Nå har de jo snart kjøpt opp halve spillindustrien også bare for å få sette logoen sin på coveret. Syns det er direkte flaut.

Apropo Ringenes herre lisensen så kom spillet Battle for Middleearth og Battle for Middleearth2 ut for noen år tilbake. Nummer 2 var faktisk et utrolig bra laget strategispill som med litt ekstra kjærlighet kunne målt seg med warcraft 3 i kvalitet (etter min mening). De fikk ut noen patcher og det så i det hele tatt veldig bra ut for spillets fremtid. Så fant de ut at de skulle melke kua og slapp en expansion som totalt ødela all balanse i spillet. Spillets fanbase som faktisk ikke var rent få på den tiden ropte etter en balansepatch (gjærne 4-5 skulle man klare å fikse dette), men EA hadde allerede forlatt skuta og flyttet over alle som jobbet med dette spillet til Command & Conquer som da var rett rundt gjørnet. En stakkars representant for EA var innom BFME2 forumet en sjelden gang iblandt med lovnader om en balanse patch i nær fremtid. Måneder gikk uten noen patch i siktet, og om patchen noen gang kom er jeg usikker på. Tror faktisk det til slutt ble laget en patch av noen fans med store programmeringsferdiheter som ble godkjent av EA. Poenget er at ved denne tiden hadde alle sammen rømt dette spillet, og det forsvant lang borte i glemmeboken.

Endret av Terjee
Lenke til kommentar

EA har lite med Transformers å gjøre :p

Ja, tenkte ikke så hardt som jeg burde før jeg postet der, men var vel egentlig veldig klar over dette :p

Poenget var at straks en populær film er underveis kan du banne på et spillselskap gnager til seg lisens til å lage spill av den som skal releases rundt samme tid som filmen kommer ut. Gjelder forsåvidt ikke bare EA games, men tørr påsta at i et stort flertall av tilfellene er det dem. Men det var egentli ikke bare EA jeg tenkte på når jeg skrev min første post, men generelt om opptil flere spillselskaper.

Lenke til kommentar

EA har lite med Transformers å gjøre :p

Ja, tenkte ikke så hardt som jeg burde før jeg postet der, men var vel egentlig veldig klar over dette :p

Poenget var at straks en populær film er underveis kan du banne på et spillselskap gnager til seg lisens til å lage spill av den som skal releases rundt samme tid som filmen kommer ut. Gjelder forsåvidt ikke bare EA games, men tørr påsta at i et stort flertall av tilfellene er det dem. Men det var egentli ikke bare EA jeg tenkte på når jeg skrev min første post, men generelt om opptil flere spillselskaper.

Er enig i at Transformers-spillene som er basert på filmene stinker, men War for Cybertron er svært bra. Det eneste problemet der er at det er svært få som fortsatt spiller det på nettet.

Jeg er enig med trådstarter i at det er generelt dårlig kvalitet på spillene i dag. Før var det et ganske stort sprang fra de dårligste spillene til de beste, men i dag er de dårlige blitt bedre og de beste blitt dårligere. Om det gir mening. :blush: Det virker som om det blir lettere å lage brukbare spill, så flere gjør det. Utviklere som ikke kan så mye gjør så bra de kan og ender opp med å lage noe middelmådig. Utviklere som kan sakene sine gidder ikke gjør stort, men lager noe middelmådig og håper det holder å leve på navnet. Ta BioWare, som eksempel. Før kjøpte jeg alt de lagde, fordi jeg visste det kom til å bli bra. Men selv om editoren til Neverwinter Nights var bra gadd jeg ikke spille det noe særlig. Jeg gledet meg til Dragon Age, men gadd ikke fullføre halvparten engang. Mass Effect var bra, men ME2 var en katastrofe. I stedet for å gjøre ME3 virkelig bra bare spyr de ut DLC etter DLC etter DLC til DA og ME2. DA tok årevis å lage. DA2 tok rundt ett år, og da har vi fått en expansion til det første i tillegg. Jeg gledet meg til Starcraft 2, og førsteinntrykket var svært bra. Men da jeg hadde spilt en stund gikk jeg fort lei. Det er ikke dårlig, men utrolig kjedelig. Det har absolutt ingenting av følelsen fra det første igjen. Sånn fortsetter listen. Nintendo har alltid laget bra spill, men selv om Super Mario Galaxy 2 er bra var det ikke bra nok til at jeg gadd fullføre det. Selv Metroid: Other M ser ut til å lide samme skjebne, selv om det er ganske bra laget.

Nå har jeg på et vis glemt hva hele poenget mitt var, men samme det. Jeg har spilt spill i nesten tre tiår, men nå begynner jeg å gå lei. Det er bare samme spill om og om igjen. kke noe variasjon snart er det en fare for at jeg driter i spillene og heller leser en bok.

Lenke til kommentar

Syntes det er ganske middels grafikk på konsollspil nå. Grafikken er kantete og ruglete, særlig når man ser bevegelser i bakgrunnen eller langt unna. NEsten ingen spill er i full HD og kommer man nærme omgivelser ser grafikken grøtete ut. Spill som kommer til PC har ikke dette problemet (så fremt man har en god spill PC). Denne trenden har jeg bemerket meg i 2010 og det ganske elendig. Prøvde f.kes Enslaved demoen til PS3 idag og grafikken var ganske dårlig, samt gameplay var kjedelig. Er mer enig med trådstarter.

Lenke til kommentar

Synes spillene blir bare bedre og bedre jeg! Spiller alt utenom rts og mmo spill på konsoller og det blir bare bedre å bedre spill...det er en veldig spennende tid å være gamer.

Syntes det er ganske middels grafikk på konsollspil nå. Grafikken er kantete og ruglete, særlig når man ser bevegelser i bakgrunnen eller langt unna. NEsten ingen spill er i full HD og kommer man nærme omgivelser ser grafikken grøtete ut. Spill som kommer til PC har ikke dette problemet (så fremt man har en god spill PC). Denne trenden har jeg bemerket meg i 2010 og det ganske elendig. Prøvde f.kes Enslaved demoen til PS3 idag og grafikken var ganske dårlig, samt gameplay var kjedelig. Er mer enig med trådstarter.

Enslaved demoen hadde jo helt rå grafikk, samtlige som har sett den hos meg har alle kommentert at det var helt rå grafikk.

Lenke til kommentar

Synes spillene blir bare bedre og bedre jeg! Spiller alt utenom rts og mmo spill på konsoller og det blir bare bedre å bedre spill...det er en veldig spennende tid å være gamer.

Enslaved demoen hadde jo helt rå grafikk, samtlige som har sett den hos meg har alle kommentert at det var helt rå grafikk.

Syntes den var grøtete i nærbilde, kantete (er det et som er aliasing?) blurrete med objekter på avstand, lite og stive animasjoner. Spesielt gangene inne i flyet så ut til å gå i et inn i hverandre. Min mening selvsagt.

Eneste PS 3 spill som har imponert med glitrende grafikk PLUSS gøyalt gameplay er Uncharted 2. Digga det :)

Endret av Starscream123
Lenke til kommentar

Syntes den var grøtete i nærbilde, kantete (er det et som er aliasing?) blurrete med objekter på avstand, lite og stive animasjoner. Spesielt gangene inne i flyet så ut til å gå i et inn i hverandre. Min mening selvsagt.

Eneste PS 3 spill som har imponert med glitrende grafikk PLUSS gøyalt gameplay er Uncharted 2. Digga det :)

Skal være enig at animasjonene ikke var det beste jeg har sett, men texturene var rimelig skarpe og detaljerte syntes jeg. Og close-ups av karakteren og hu dama synes jeg var voldsomt bra. Men hvilke tv kjører du dette på? Vet at spesielt Samsung sin tidligere LED serie er helt forferdelig på spill om en er vant til noe anna.

Men ja smaken er forskjellig fra folk til folk, prøvde demoen av Castlevania idag og det imponerte rimelig greit også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...