Gå til innhold

Mikke på norsk (Wii)

Anbefalte innlegg

Ser at noen her nevner mangelen på engelskkunnskaper i andre land, men jeg synes at det som kalles engelskifiseringen av landet vårt er verre. Om utviklingen fortsetter, så er Norge et engelsktalende land om 50 år. Nei, ta vare på det flotte språket våres sier nå jeg! :)

Ellers ser jeg fram til spillet, det ser fint ut!

Endret av vepsebol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har faktisk klart å gjøre det kunststykket å dubbe Resistance: Fall of man til PS3.

Høres ut som en avgjørelse gjort av noen som ikke har den fjerneste peiling på norsk kultur. Greit nok at de er vant med dubbing i Frankrike og Tyskland...

Norsk kultur? At vi snakker norsk? Ja, vi kan engelsk, men 7-åringer er ikke så flinke på akkurat det området. Selvfølgelig finnes det unntak, men hva satser du på; at en 7-åring med engelsk kunnskaper går og kjøper den engelske versjonen av Epic Mickey selv, eller at moren kjøper den norske versjonen til 7-åringen?

EDIT: Eller begge deler? Warren Spector vil lage et bra spill, mens Disney vil tjene penger.

Endret av Amored
Lenke til kommentar

Har bare ikke gode erfaringer når det kommer til at spillene blir dubbet, som oftest blir de kun dubbet når spillene er rettet direkte mot småbarn... men kan selvfølgelig ta helt feil : P

Minner om at Resistance: Fall of Man ble dubbet til norsk. Det samme med en drøss andre "voksne" PS3-spill.

EDIT: Ser at dette er nevnt nå, men poenget mitt står.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Jeg synes oversettelse er bra, det er ikke til å stikke under en stol at det vil være barn som har lyst på dette spillet, og da kan jaggu meg unga få det de vil ha. At det blir mulig å forandre til engelsk er jo selvfølgelig også omtrent påkrevet.

Etter å ha sett traileren må jeg forøvrig innrømme at fortelleren/trollmannen var fryktelig treg og virket nesten litt uinteressert. Håper det blir litt mer "sprut" i selve spillet.

UbiSoft har jo sørget for å oversette all tekst av sine spill, uten å greie å implementere en noenlunde lettvinn måte å forandre til engelsk.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Er litt usikker på hva jeg synes om stemmen i traileren. Er i utgangspunktet ikke så negativt innstilt til norsk i det spillet her, hvis oversettelsen hadde hatt disney-film-oversettelses-kvalitet hadde det vært greit. Selve stemmeskuespillet (fancy) tror jeg at jeg ville vært fornøyd med, men spill får ofte fremmedord og unaturlige ord i oversettelsen. Teit at man ikke kan velge selv i spillet uansett.

Au naues! Teite Nintendo!

Nintendo gidder vel som regel ikke skrive norsk tekst bakpå spillcovra sine engang? Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Det er no berre flott at dei vil tilby ei norsk oversetting for barn. Sjølv trur eg eg ville foretrekke å spele den engelskspråklege versjonen, men ei oversetting gir absolutt meining for eit slikt spel. I motsetnad til t.d. Heavenly Sword. For all del, den norske versjonen var rasande artig, men eg tvilar på at mange i målgruppa ikkje forstår engelsk.

Forøvrig er eg òg i utgangspunktet motstandar av dubbing, men eg skiller både på om materialet er retta mot yngre barn, og på om det er animasjon eller film. Når det er animasjon, er det ikkje so gale å bytte ut stemmene. Med spelefilm blir det noko anna, det står for meg som ei vederstyggelegheit at dei spelar over stemmene til dei opprinnelege skodespelarane. Og det gjer direkte vondt å tenke på alle spanjolane, tyskarane og franskmennene som ser t.d. Ringenes Herre-trilogien utan stemmene til Ian McKellen og Christopher Lee. Det blir som å servere eit gourmet-måltid for nokon, der vedkommande startar med å peise på salt og ketsjup før dei ein gong har smakt. :angry:

Ahem. Men ein norsk versjon av Epic Mickey er som sagt heilt greit.

Kay

Lenke til kommentar

...Dubbing er fordummende og imo et hån mot de originale i casten (spesielt hva gjelder film)

Det er vel å ta det litt langt? Skal ikke barn få glede av underholding som er rettet mot dem?

Hvis de er så små at de ikke kan lese? Jo seff, de må jo få dubbing. Unger som kan lese klarer seg derimot bedre med subtitles. Dermed plukker de opp engelsk fortest mulig.

Lenke til kommentar

Hvis de er så små at de ikke kan lese? Jo seff, de må jo få dubbing. Unger som kan lese klarer seg derimot bedre med subtitles. Dermed plukker de opp engelsk fortest mulig.

Men det finnes jo barm som ikke lærer språk så veldig lett. Jeg synes det blir litt dumt at 18-åringer skal protestere mot norsk dubbing av spill, når spillet først og fremst er rettet mot yngre. Selvfølgelig liker vi eldre Mikke også, men vi burde være gamle nok til å ikke være egoistiske.

Lenke til kommentar

Være gamle nok til å ikke være så egoistiske? Tullball; det er hele poenget med å bli gammel; nå kan vi være egoistiske og harselere med småknøttene som vil ha ting på sin måte. Vår egen lille hevn for alle de gangene voksne var egoistiske og sta når vi var små. =)

Som da de voksne ga oss norsk dubbing til Pokémon? Fy skam dem altså, så egoistisk!

Lenke til kommentar
Men det finnes jo barm som ikke lærer språk så veldig lett. Jeg synes det blir litt dumt at 18-åringer skal protestere mot norsk dubbing av spill, når spillet først og fremst er rettet mot yngre. Selvfølgelig liker vi eldre Mikke også, men vi burde være gamle nok til å ikke være egoistiske.

Ja, en skulle nesten tro vi er tvunget til å spille den norske dubben når man leser denne tråden her. :huh:

Jeg er enig i at dubbing i utgangspunktet er en uting og er ikke tvil om at barn ville lært engelsk fortere om man ikkke dubbet noe, men jeg tror barn først og fremst spiller for å ha det moro og hvis det er for mange språklige hindere vil de miste interessen før de får sjansen til å lære noe som helst. Det blir som å ikke unne dem de gode opplevelsene spillet forhåpentligvis har å by på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...