Gå til innhold

Sniktitt: Dragon Age 2 (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med Dragon Age 2 blir PC-utgaven omtrent som konsollutgaven. Spillet ser mye penere ut på PC, men begge har en litt distansert tredjepersons synsvinkel bakfra. Dermed har man også nærmet seg noe mer arkadepregede kamper på PC, og det synes jeg ikke passer med kampsystemet som bør være i slike spill. Ja, du kan kjøre pause her også, og planlegge som en general. Pausemodusen er fin, og du får god oversikt – men jeg savner fortsatt kameraføringen i det første spillet, og følelsen av å spille halvveis turbaserte kamper. Denne oppfølgeren er langt mer actionorientert.

 

Eller kortere forklart, vi selger så mye bedre ved å lage enkle spill til konsoller så vi konsoliserer spillene våre og gjør det så likt Mass Effect fordi det selger bra. Spill blir voldtatt på samme måte som Hollywood filmer nå, det er de som sitter med pengene som styrer slutten handlingen og det etter hva som selger, derfor det dukker opp flere og flere filmer med directors cut, alternativ ending etc på DVD senere (evnt dukker opp i det hele tatt blir riktigere og skrive).

 

Jeg har ikke noe imot god grafikk i det hele tatt, tvært imot men da må jeg SPILLE den, ikke sitte å se. Jeg ønsker heller ikke a til b spilling og at ting man trenger lyser opp. ALT blir forenklet. Heavy Rain er et godt eksempel på hvordan jeg overhodet ikke ønske rat spill skal utvilkle seg.

 

Da Driter jeg i hele Dragon Age og venter på et forhåndsbestilt Gothic 4. Må nesten takke Blizzard som trolig er de eneste som holder liv i PC, Diablo ser ut til å komme bare til PC, håper det selger knall bra, PC må på bena igjen for strategi, fps og rpg er mye bedre på PC. Har PS3 (men den blir mest brukt i sosiale spill sammenhenger).

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar

Blir så irritert når folk skriver "spirituell oppfølger til Baldurs gate" , ikke bland Baldurs gate inn i dette.Såppas respekt fortjener den legendariske serien.

Jeg vil gratulere konsoll-folket med en fabelaktig utvikler.

 

Ja jeg er bitter ,,,,

Endret av Bulletus
Lenke til kommentar

Eller kortere forklart, vi selger så mye bedre ved å lage enkle spill til konsoller så vi konsoliserer spillene våre og gjør det så likt Mass Effect fordi det selger bra. Spill blir voldtatt på samme måte som Hollywood filmer nå, det er de som sitter med pengene som styrer slutten handlingen og det etter hva som selger, derfor det dukker opp flere og flere filmer med directors cut, alternativ ending etc på DVD senere (evnt dukker opp i det hele tatt blir riktigere og skrive).

 

Jeg har ikke noe imot god grafikk i det hele tatt, tvært imot men da må jeg SPILLE den, ikke sitte å se. Jeg ønsker heller ikke a til b spilling og at ting man trenger lyser opp. ALT blir forenklet. Heavy Rain er et godt eksempel på hvordan jeg overhodet ikke ønske rat spill skal utvilkle seg.

 

Da Driter jeg i hele Dragon Age og venter på et forhåndsbestilt Gothic 4. Må nesten takke Blizzard som trolig er de eneste som holder liv i PC, Diablo ser ut til å komme bare til PC, håper det selger knall bra, PC må på bena igjen for strategi, fps og rpg er mye bedre på PC. Har PS3 (men den blir mest brukt i sosiale spill sammenhenger).

Må si meg enig der.

Hadde litt forhåpninger til Dragon Age, siden det ble hypet som en "spirituell oppfølger" til BG, og selv om det nok kan sies å være over gjennomsnittet, så følte jeg at det ble litt for lineært, og valgmulighetene litt for begrensede.

Det var knapt mulig å <insert passende norsk ord for 'interact' here> med noe som helst, utenom spesifikke ting/karakterer som er involvert i fastsatte quests - eller kort sagt, mesteparten av verden er bare passive bakgrunnsobjekter som ikke engang blir unnt en beskrivelse, og man har ikke muligheten til å selv velge om man vil angripe noe eller ikke.

 

Man må nok bare innse at 99% av talentet bak de klassiske Infinity Engine titlene lå hos Black Isle/Interplay, da BioWare hittil ikke har klart å skape noe virkelig bra siden Interplay ble nedlagt.

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at det ikke blir noe kjøp av Dragon Age 2, noe som er synd. Må vel bare innse at jeg ikke får noe nytt Baldur's Gate og at alt nå skal være 3. person og syke actionscener. Dragon Age var det eneste spillet siden BGII som gjorde at jeg fikk lyst til å spille RPGs igjen. Isometrisk synsvinkel kombinert med pause-funksjon gir så mange flere taktiske muligheter og blir bare skuffet når det ser ut som Dragon Age 2 blir hack n slash i stedet for.

 

Hvis jeg vil spille hack n slash så spiller jeg diablo.

Lenke til kommentar

Det noen kaller sykdommer kaller andre fremskritt.

Regner med det var rettet mot mitt innlegg. Kan jeg da spørre på hvilken måte det å gjøre alle spill om til så og si det samme spillet, bare med forskjellige setting, eller som SimalarioN kaller det, Hollywoodifisering, kan ansees som et fremskritt? Variasjon, og unike særegenheter ved spill er det jeg ser etter. Det er derfor jeg reagerer som jeg gjør når jeg leser denne sniktitten. BioWare har her, bevisst eller ubevisst, fjernet det som var særegent ved Dragon Age, altså mye av det jeg likte med det, og i stedet gjort det om til Mass Effect. Hva begrunnelsen er kan man bare spekulere i. De gjorde det samme med Mass Effect, i 2eren fjernet de det særegne ved orginalen og gjorde det om til et oppgulp av "Hollywoodifisering". ME2 er knapt en skygge av det ME var.

 

Det er med andre ord ikke det at jeg mener forandringene ikke kommer til å skape mer flyt i spillet, for det kommer det sikkert til å gjøre, og det blir uten tvil et bra spill. Men det blir ikke Dragon Age, det blir et hvilket som helst annet spill satt til DA universet. Det som gjorde Dragon Age til Dragon Age er hovedsakelig borte, og slike forandringer passer seg ikke for et så respektabelt team som BioWare, eller fra noen andre for den saks skyld. Vil jeg spille Mass Effect så spiller jeg Mass Effect, når jeg spiller Dragon Age vil jeg spille Dragon Age og ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Å dyrke skyting såpass mye i ME2 på bekostning av andre spillelementer er nok ikke retningen jeg ville valgt, men det er likevel et fantastisk spill (og ja, PG-13 Hollywood-stilen er fullt tilsiktet. Omfavn det, eller glem ME-serien). DAO er også et fantastisk spill, men det føles ikke helt ...friskt ut. Mer fart og heftigere kamper + en særere grafisk stil er ikke nødvendigvis gal retning å gå i, men det kan være det. Vi får se.

 

 

Jeg har ingen konsoll i hus, og er selvsagt helt for variasjon på spillmarkedet. Men tendensen mot konsollfiseringer kommer nok ikke til å forsvinne med det første, dessverre. For meg er det å foretrekke fremfor at man driter i å gi ut multiplattform storspill til PC overhodet.

Lenke til kommentar

Jeg vil aldeles ikke ha "grinding" i mine single player-RPG. I MMORPG er grinding, camping osv. flott for dem som får betalt selv om du kaster bort tid. Jo mer tid de kan få deg til å kaste bort (selvfølgelig etter at du er blitt hekta og dermed ikke kansellerer), jo bedre. Såh, regner ikke med at grinding blir et tema i DA2, nei.

 

 

Dette var en av de mer interessante sniktittene jeg har lest. Noe småplukk (se spesielt #9), men godt jobbet. Og takk for at dere ikke gjør som Spillverket og går inn for å hausse opp stemningen (stikkord: Tilforlatelig omgang med fakta og overdramatisering).

I enkelte RPGer er grinding en del av spillet, men kanskje det er mer å finne i JRPG?

Jeg er nok mer på den fronten enn vestlige rollespill og det er nok derfor jeg savner det. Jeg er ikke så glad i at et spill bestemmer for meg hvor sterk jeg skal være til alle tidspunkt. Jeg vil ha muligheten til å velge hvor vanskelig jeg vil gjøre det for meg. Vil jeg ha en sterk gruppe, grinder jeg og hvis ikke, lar jeg være.

 

Men ja, ok...

Lenke til kommentar

DAO har en løsning for deg der, da. Hvis du vil slite, gå til Denerim eller Orzammar rett etter Lothering. Hvis du vil ha det betydelig lettere, gå heller til mage Circle Tower. DAO har level scaling, men bare i visse intervaller, slik at det fortsatt er fullt mulig å være "for svak" eller "for sterk" i forhold til fiendene avhengig av hvilken rekkefølge man gjør ting i.

 

Orzammar fortsatt for lett? Dra uten følge, evt. bruk mods.

Lenke til kommentar

Grinding = MMORPG/JRPG.

 

-

 

Eg syns ikkje BioWare gjorde noko gale frå ME1 til ME2 (bortsett frå å fjerne Charm/Intimidate skill). Dei fjerna t.d. loot som var meir irriterande enn til nytte (spesielt når du fekk t.d. ti pistolar kvart oppdrag, og ingen var betre enn den du hadde), kampane er mykje meir undrehaldande og historien og dialogane er jo minst like god. Paragon/Renegade interupt er jo også genialt, å kunne påverke cut scenes på den måten.

 

Elles ser eg verkeleg ikkje kvifor folk klagar på DA2. Historien verker interessant, dialogane verker veldig interessant og kampane verker interessante. Eg elska DA:O, men kampane blei gjerne litt einsformige.

 

Uansett, så gler eg meg heilt latterleg til DA2. Det å seie at BioWare har svikta fansen og nekte å kjøpe det når vi så vidt veit korleis det blir er jo idiotisk. Mildt sagt.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg dro til Mage Circle Tower først og nå er jeg Orzammar. Det har vel ikke vært vanskelig egentlig og har heller ikke hatt behov for å gjøre det vanskelig for meg heller, men jeg skal tenke på det neste gang jeg spiller.

 

Ellers tror jeg at uansett hva de gjør med DA2 så kommer jeg til å kjøpe det. Nesten 100% sikker på at jeg gjør det.

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

DAO har en løsning for deg der, da. Hvis du vil slite, gå til Denerim eller Orzammar rett etter Lothering. Hvis du vil ha det betydelig lettere, gå heller til mage Circle Tower. DAO har level scaling, men bare i visse intervaller, slik at det fortsatt er fullt mulig å være "for svak" eller "for sterk" i forhold til fiendene avhengig av hvilken rekkefølge man gjør ting i.

 

Orzammar fortsatt for lett? Dra uten følge, evt. bruk mods.

 

Tror det var Denerim jeg gikk til og satt meg fast i veldig tidlig i spillet. I tillegg var slåssingen uvant og derfor vanskelig for meg. Men har planer om å starte på nytt igjen før DA 2, for spillet var tross alt bra.

Lenke til kommentar

Jeg likte spillet. Jeg har ikke spilt på en stund nå, men står ikke fast i spillet heller. Jeg ble bare litt kjepphøy i den turneringen du må igjennom i Orzammar og tapte fordi jeg var for sein med å heale meg.

Jeg vet jo ikke hvordan Origins slutter, men er såpass interessert i hva som skjer i dette at jeg ikke kan la være å prøve det. Hawke er forresten kjempekul.

 

og min lengsel etter grinding er bare fordi jeg er mest vant til det fra JRPG...

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

Mer fart og heftigere kamper + en særere grafisk stil er ikke nødvendigvis gal retning å gå i, men det kan være det. Vi får se.

Delvis enig. Det er en hårfin linje som skiller mellom det å forbedre en god oppskrift, og å ødelegge den. Desverre er det mange, jeg vil faktisk si de fleste, utviklere som ikke klarer å holde seg på den rette siden av linjen når de lager oppfølgere. Mer fartsfylte kamper og en "særere" visuell stil i seg selv er ikke gal retning å gå i, og jeg skal selvfølgelig kjøpe spillet før jeg kommer med en endelig konklusjon, men ut fra det jeg har sett hittil så virker det som BioWare er på den gale siden av linjen denne gangen.

Lenke til kommentar

jeg begynner å bli lei alle rpgpuristfanatikerne der ute.. Jeg f.eks er ikke så glad i rpg hvis man tenker på ting som å levle opp, turbasert slossing.. Det som lokker meg er mulighetene til å utforske, god historie, at man kan påvirke spillets gang ved valgene man tar og bra gameplay..

 

Jeg synes f.eks mass effect 2 er milevis bedre enn 1ern.. Jeg er sikker på at det er flere av meg der ute enn dere rpg purister, og det er vel derfor Bioware går i den retningen. Jeg gleder meg enormt ihvertfall!

Lenke til kommentar

Greit, det finnes flere av dere, men det finnes også langt flere spill tilpasset deres smak enn "vår". Hvorfor kan ikke noen utviklere nøye seg med å lage spill for èn spillermasse fremfor alle? Det var jo ikke akkurat sånn at verken Mass Effect eller Dragon Age solgte for lite på noen måte.

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at det er flere av meg der ute enn dere rpg purister, og det er vel derfor Bioware går i den retningen.

 

Det er alltid lettere å redusere kompleksiteten i produktene sine slik at de er lettfattlige nok til å være salgbare også hos det minste felles multiplum innen målgruppen - her strålende representert av f.eks. deg, Avean, Kawarimi og Purplehaze. EA har riktignok kuttet ned på shovelwarefrekvensen og satset på nye, gode IP-er de siste årene; men ingen kan beskylde dem for å bry seg særlig om nisjespill, til tross for at Bioware gjorde det for noe som nå virker veldig lenge siden.

 

Ellers synes jeg Silvermans forklaring på hvorfor de dropper det isometriske kameraet var noe av det mest unnvikende og innøvde PR-vrøvlet jeg har hørt på lenge. Zoomer inn og ut hele tiden? Formodentlig er det slik at alle de som elsket inklusjonen av et isometrisk kameraalternativ, og nå veldig høylytt ønsker at det skal fortsette å eksistere i oppfølgeren, faktisk benyttet seg av alternativet, og dermed tilbrakte store deler av spillet nettopp i det isometriske perspektivet. Han får det til å høres ut som om folk rullet panisk fram og tilbake med musehjulet hvert femtende sekund.

 

Jeg kommer nok til å kjøpe Dragon Age 2, for det er sikkert verdt å spille gjennom, men jeg mistenker at det - i likhet med Mass Effect 2 - ikke kommer til å nå originalen til knærne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...