Gå til innhold

Metal Gear Solid 4

Ghaundan

Anbefalte innlegg

Har hatt en playstation 3 slim nesten siden den kom ut og må innrømme at foruten media center har den blitt brukt svært lite. Spilt endel Valkyria og lånte endel spill.

Spilte gjennom MGS4 over ett par kvelder og alt i alt er jeg ganske delt i hva jeg syns. Visse deler elsker jeg, andre deler prøver jeg mest å fortrenge. Starten var herlig, mulig jeg har tidsaspektet feil, men mener at MGS var en av de første som var ute med PMC basert plot. I det siste har akkurat det temaet gått igjen i de fleste spill i senere tid. Likevel syns jeg MGS har ett ganske ferskt perspektiv og en ikke helt ensidig illustrasjon av PMC og krigs økonomien.

Etterhvert syns jeg dog det blir verre og verre, jeg tenker ikke helt på det overdrevne som alltid har vært i MGS, men heller graden av det samt humoren. Mye av det som skjedde i akt 5 prøver jeg rett og slett å glemme fordi det ødelegger så mye av total inntrykket jeg sitter igjen med. Raiden, som jeg husker jeg hated i mgs2 (som jeg og en kompis spilte ganske mye av på xbox) og i MGS4 har de gjort det verre. Det overdrevne ninja gaiden kampene var okay, men høye hæler og til slutt ende opp som en armløs fyr som holder sverdet i munnen og kaller på lyn inne i ett metall skip? Og den irriterende romanse scenen mellom Johnny og Meryl var som tatt rett ut av pirates of the carribean. For min del ødela det stemningen av noe som skulle være klimaks i en spill serie jeg har fulgt siden PS 1, og det jeg får er tullete romantikk tatt ut fra en disney film.

Den siste nevekampen mot liquid var artistisk vakker, ett verdig showdown mellom de to brødrene. Men kontrollene var grusomme, følte det var veldig tilfeldig når jeg endelig tok han

Alt i alt så slår MGS4 meg som ett spill med ufattelig mye potensiale, det er mye arbeid lagt ned i alt sammen. Men det faller litt gjennom her og der når det blir ufattelig dumt, nærmest pinlig med forsøk på humor og diverse andre litt vel overdrevne ting.

PS: ett spørsmål, er det mulig å få spilt MGS3 på en PS3 slim?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var synd, husker såvidt litt fra en kamerat som spilte. Du måtte velge kamuflasje selv (kan i 4'eren også, men med auto så blir det unødvendig tungvindt), måtte ta ut kuler, bandasjere sår og slikt. Virket spennende.

Får bli en annen gang da. Har forsåvidt god of war 1-3 jeg også skal spille meg gjennom snart. Det er ikke helt min sjanger, men det skal nok gå bra selv om jeg tror 1 og 2 vil bli en pitteliten nedtur pga tidens tann og at jeg ikke har noe nostalgi knyttet til det. Men hvem vet, jeg kan jo bli gledelig overrasket :) Etter det så er det vel å spille gjennom Valkyria som står på listen og etter det vet jeg egentlig ikke om noen PS3 ekslusive som frister.

Lenke til kommentar

Kjenner meg veldig igjen i det du sier Ghaundad. Syntes MGS2 var et veldig bra spill, både med tanke på gameplayet og historien (selv om den var litt "out there" var det fortsatt akseptabelt). I MGS4 følte jeg at snikingen var ganske meningsløs, bortsett fra helt i begynnelsen der det liksom var opplæring i sniking. Ellers i spillet var det jo krig over alt og fiendene var opptatt med å skyte på de andre folka, så da var det ikke nødvendig med sniking. Her synes jeg også det var veldig teit når du kom inn i et område med kamp, fiendene står og skyter, men dersom de ser deg så går plutselig "alarmen"...

Andre ting som irriterte meg var de ekstremt lange filmsekvensene. Greit nok at de var bra laget sånn grafisk sett, men det ble altfor mye, og dialogene var ikke alltid så veldig bra. Som Unskippable sa: "It's like Hideo Kojima doesn't want to ruin his movie by letting people play". Ganske bra sagt :p

Unskippable

Lenke til kommentar

Var glad jeg kunne ta pause under cut-scenes, syns flere burde gi den muligheten enten det er korte eller lange klipp.

Kjerne gameplayet var litt dårligere enn før, men alt i alt gjorde mye av de nye elementene opp for det.

Historien så syns jeg det skifter mellom en framtidsvision hvor teknologi innfører kontroll over alt som skjer på slagmarken og regelrett oppfordrer til krig for profitt. Ikke som resultat av krigen, men for driften av den. Ganske spennende, men så kommer en cyborg ninja med høye hæler som hopper rundt og kapper alt sønder og sammen. Det ødelegger for stemningen syns jeg.

At Ocelot faktisk ikke var liquid, men kun hypnotisert var også en liten nedtur.

Men som sagt, alt i alt meget fornøyelig selv om visse deler av spillet skal jeg late som ikke eksisterer for det gir meg personlig ett bedre bilde av historien.

Lenke til kommentar

For min del var Raiden et høydepunkt i MGS4; scenen der han dukker opp på takene og slåss med Vamp og robotene hender det fremdeles jeg ser om igjen for nytelsens skyld. Det er merkelig hvordan to mennesker man kan se på akkurat det samme og ha helt forskjellige tanker om det.

Jeg opplevde også romanse-scenen mellom Meryl og Johnny som litt i overkant, det ble mest som en parodi på en Hollywood-actionfilm ala Hot Shots 1 og 2. Men det kan kanskje ha vært hensikten og; amerikansk film er hovedinspirasjonen til Kojima og da er det ikke fritt for at han kanskje harselerer litt med de mer corny aspektene.

Når det gjelder kvaliteten til MGS4 så må det allikevel sies å være det svakeste i serien, ganske enkelt fordi det blir lite spilling i forhold til film. Som en konklusjon på MGS som tar tak i alle de løse trådene fungerer det utmerket og jeg ville ikke vært foruten, dessverre var det så mange løse tråder at ikke ble mye tid igjen til gameplay og jeg satt hele tiden med følelsen at jeg ville spille mer enn jeg fikk lov til - da burde alarmen gå for enhver spillskaper. Gameplayet var heller ikke på nivå med de tidligere, delvis pga. friheten til å velge om man ville snike eller skyte og delvis fordi spillet har en lineær korridorprogresjon gjennom kunstig adskilte soner i stedet for at det foregår i en stor åpen bygning du kan utforske fritt og låse opp nye områder etterhvert. Konsekvensen for min del ble at jeg hvis jeg ikke klarte å snike meg gjennom et sted kunne jeg bare skyte som en villmann og løpe gjennom og straks jeg krysset en magisk grense så forsvant forfølgerne. Til og med det siste partiet der man skal snike seg inn i båten klarte jeg å storme i gjennom på den måten, dog er det mye lettere å snike seg gjennom når man først har funnet oppskriften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...