peze1980 Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Vet ikke om dette har blitt diskutert her paa forumet för, da jeg er helt ny her i dag! Hei, forresten! Men da jeg kom over denne tittelen paa Play.com http://www.play.com/Games/PlayStation3/4-/8084385/Sega-Mega-Drive-Ultimate-Collection/Product.html kom jeg til aa tenke paa dette med pris. Her faar man altsaa over 40 gamle SEGA-spill til 130 norske kroner!! Ikke bare faar man muligheten til aa spille de gode gamle titlene igjen, men man kan endelig save naar og hvor som helst! Oh joy! Jeg har bestilit mitt eksemplar og det er paa vei i posten. Uansett, poenget med innlegget mitt er; husker noen av dere hva spill kostet paa 80/90-tallet? For eksempel de store titlene som Sonic og Super Mario. Og var det stor forskjell mellom Sega og Nintendo? Og hva kostet en konsoll paa den tiden? Venter spent paa svar Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Jeg husker N64 spillene var dyre. Kostet liksom 700,- kr elns. Også klager vi på i disse dager at spill er dyre og at vi ikke har råd... Lenke til kommentar
Lexiboij Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Jeg husker N64 spillene var dyre. Kostet liksom 700,- kr elns. Også klager vi på i disse dager at spill er dyre og at vi ikke har råd... Vel de er jo forsåvidt det, 600 for noe skrot som MW2? Ikke et øre mindre siden release i samtlige av butikkene i mitt nærområde. Gjelder foresten også nesten alle andre generiske skytespill som er blitt hypet opp i himmelen. Lenke til kommentar
Amored Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Vel de er jo forsåvidt det, 600 for noe skrot som MW2? Ikke et øre mindre siden release i samtlige av butikkene i mitt nærområde. Gjelder foresten også nesten alle andre generiske skytespill som er blitt hypet opp i himmelen. 399,- på CDON.com, men det er jo bare et ræva generisk skytespill, som ikke har fgalt et øre siden releasedagen On-Topic: Vet ikke helt om PS1 kan regnes som retrospill, men siden vi snakker om 90-tallet her, så husker jeg flere spill som kostet 499-599,- osv. Spill har vel alltid vært ganske dyrt. Filmer også forsåvidt. Vi kan vel kutte det ned til at underholdning er dyrt Endret 20. august 2010 av Amored Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Det koster å være en gamer med andre ord. Lenke til kommentar
Amored Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Det koster å være en gamer med andre ord. Og det er verdt hver bidige krone 2 Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Det koster å være en gamer med andre ord. Og det er verdt hver bidige krone Damn right. Lenke til kommentar
Crazy Joe Davola Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Enkelte SNES spill kostet 899,- husker jeg. Helt sjukt. Det var mine foreldre som kjøpte spill til meg da, så da måtte jeg tenke nøye gjennom hvilket spill jeg ville ha, for det ble lenge mellom hver gang jeg fikk et nytt spill. Nå, i dag, synes jeg spill er billig, ivertfall i forhold til hvor mye underholdning du får ut av det. Splitter nye spill koster som regel bare 399,- hos elkjop.no. Har derfor handlet veldig mye derfra i år. Bruker også play.com da de ofte senker prisen på nye spill til under 200,- bare noen måneder etter at det er sluppet. 1 Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Det er ikke noen tvil om at selv om vi oppfatter spill som dyre så er de faktisk veldig rimelig priset her i Norge. Som nevnt i innlegget over meg er det veldig ofte en ser at butikker kjører kampanjer som setter prisen rundt veldig akseptable 400 kroner. Ellers er vel heller ikke 500 kroner særlig mye for et nytt spill egentlig. Normalt sett vil du få iallefall over 8 timer med spilletid, og i veldig mange tilfeller langt, langt mer. Er det da virkelig så dyrt med 500 kroner for 10+ timer med spilletid kontra 100 kroner for 1-3 timer med film? Som mange andre her synes jeg også å huske at spillene ikke var noe billigere før. De lå som regel på det samme nivået som nå, eller dyrere. Litt avhengig av plattform og årstall kunne det skille så lite som noen tiere eller flere hundrelapper i forhold til dagens priser. Ingen tvil om at dagens utvidelse av spillmedie har skapt en skarpere konkurranse mellom spillprodusentene og maskinvareprodusentene. Dette ser man jo i den stadig økende underholdning/kroner og ytelse/kroner. 1 Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Jeg har sett enkelte spill på Play.com som er helt nye som er under 200,- kr. Jeg har spart en god del penger ved å bruke Play.com. Noe som irriterer meg er at det er ikke alle avdelinger du kan kjøpe fra. Vi fikk heller ikke spill så ofte, men vi hadde da en god del N64 spill for det. Jeg har 15 spill til N64 faktisk og de fleste fikk vi vel om vi hadde bursdag eller til jul eller ved en annen anledning. Husker vi kjøpte The New Tetris til 298,- elns. Da var vi happy, for å få et spill til den prisen. 1 Lenke til kommentar
JoanTheMan Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Jeg husker også hvor dyrt det var før i tiden. Husker jeg måtte velge mellom Zelda: OOT og Yoshi Story til N64 fordi begge kosta 699 i en lekebutikk ( gjorde nok mitt beste valg i livet der^^ ) Dessuten husker jeg en gang så var det en butikk som ble lagt ned og solgte spill så billig som 299!!!! Hadde det ikke vært for at jeg var så ung hadde jeg nok blitt klissete i buksa! For det var jo helt sinnsykt billig! Egentlig greit at det er billigere siden jeg får spilt flere spill. Meeen, bruker aldri flere måneder på samme spill lenger siden det alltid er noe som ligger å venter 1 Lenke til kommentar
peze1980 Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 Er det da virkelig så dyrt med 500 kroner for 10+ timer med spilletid kontra 100 kroner for 1-3 timer med film? Utrolig godt poeng du har der! Har faktisk ikke tenkt saa nöye paa det för. For meg er det liksom saann at jeg kvier meg fordi det er saa "mye" penger paa én gang. Men det er klart, du faar jo virkelig valuta for pengene! Problemet er selvfölgelig hvis du kjöper et spill som det viser seg at du ikke liker eller synes er kjedelig. Heldigvis finnes det jo saa mye info man kan sjekke paa nettet i forkant (anmeldelser/videoer) at det er ikke et saa stort problem lenger. Men för i tiden, ja da kunne det hende man gikk paa en smell 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Det er ikke noen tvil om at selv om vi oppfatter spill som dyre så er de faktisk veldig rimelig priset her i Norge. Som nevnt i innlegget over meg er det veldig ofte en ser at butikker kjører kampanjer som setter prisen rundt veldig akseptable 400 kroner. Ellers er vel heller ikke 500 kroner særlig mye for et nytt spill egentlig. Normalt sett vil du få iallefall over 8 timer med spilletid, og i veldig mange tilfeller langt, langt mer. Er det da virkelig så dyrt med 500 kroner for 10+ timer med spilletid kontra 100 kroner for 1-3 timer med film? Som mange andre her synes jeg også å huske at spillene ikke var noe billigere før. De lå som regel på det samme nivået som nå, eller dyrere. Litt avhengig av plattform og årstall kunne det skille så lite som noen tiere eller flere hundrelapper i forhold til dagens priser. Ingen tvil om at dagens utvidelse av spillmedie har skapt en skarpere konkurranse mellom spillprodusentene og maskinvareprodusentene. Dette ser man jo i den stadig økende underholdning/kroner og ytelse/kroner. Du får mange TV-sesonger til odel og eie for 300-500 kroner, det kan argumenteres for at det er mer underhodlning enn ett gjennomsnittlig spill. Videre så er prisene som diskuteres her veldig avhengig av plattform, konsollspill er dyre i forhold til PC-spill. AtW 2 Lenke til kommentar
Amored Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Er det da virkelig så dyrt med 500 kroner for 10+ timer med spilletid kontra 100 kroner for 1-3 timer med film? Utrolig godt poeng du har der! Har faktisk ikke tenkt saa nöye paa det för. For meg er det liksom saann at jeg kvier meg fordi det er saa "mye" penger paa én gang. Men det er klart, du faar jo virkelig valuta for pengene! Problemet er selvfölgelig hvis du kjöper et spill som det viser seg at du ikke liker eller synes er kjedelig. Heldigvis finnes det jo saa mye info man kan sjekke paa nettet i forkant (anmeldelser/videoer) at det er ikke et saa stort problem lenger. Men för i tiden, ja da kunne det hende man gikk paa en smell Nå er det ikke mange spill som varer i over 10 timer heller da. Med mindre det er en multiplayer-feature der. RPGs varer jo alltid lenge. Men 100kr for en 2 timers film er like bra pris som et 10 timers spill til 500kr. Får du en 3 timers film til 100kr, så er det bedre pris enn et 10 timers spill til 500kr. 1 Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 De aller, aller, aller fleste av spillene mine har vart lengre enn 10 timer. Når jeg snur meg opp i hylla nå kan jeg enkelt tenke tilbake på hvor mange timer jeg har tilbrakt med hvert spill. Langt mer enn noen film jeg noengang har sett. Når det kommer til tv-serier så er det jo klart at de koster omtrent like mye, om ikke mindre. "Problemet" er at TV-serier, som film, er passive opplevelser. Du ser på at en rekke hendelser utfolder seg på skjermen. I spill derimot er du plassert i denne historien, og enten du vil det eller ikke er du en aktiv del av kraften som skyver historien videre. For min del er det det som gjør at spill med en god historie er hundre ganger mer minneverdig enn en film med en god historie. Spillet fester seg rett og slett bedre til langtidsminnet og utgjør derfor for min del mer valuta for kronasjene. 1 Lenke til kommentar
Amored Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 (endret) Ok. Se på hvor lang tid du har brukt i single player da. Multiplayer blir som bonusmateriale på en DVD-film. EDIT: Replays av SP, blir det samme som å se filmen en gang til. EDITEDIT: Det at en filmopplevelse er passiv, er sant. Men ofte en like god opplevelse hver gang du ser filmen. Endret 21. august 2010 av Amored 1 Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Multiplayer blir som bonusmateriale? What? Så min spilletid i f.eks Battlefield og Gears of War teller ikke? Multiplayeraspektet til et spill teller jo like mye som singleplayerdelen. 1 Lenke til kommentar
Amored Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Multiplayer blir som bonusmateriale? What? Så min spilletid i f.eks Battlefield og Gears of War teller ikke? Multiplayeraspektet til et spill teller jo like mye som singleplayerdelen. Har ikke sagt at det ikke teller. Spillet er først og fremst SP, og multiplayer er noe de legger til (og det er bra). Ja, begge teller. På en DVD-film har du filmen (SP) som var i ca. 2 timer. I tillegg får vi som oftest bonusmateriell (MP) som kan være alt fra noen minutter til 6 timer. 1 Lenke til kommentar
Whackedorange Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Konsollspill har blitt biligere igjennom årenes løp mye takket være att det har blitt knallhard konkuranse mellom selskapene, husker godt når Nintendo hadde tronen da kosta de nye spilla opp i mot 900 kr og hvis man også tar i betrakning inflasjon så var den kostnaden veldig stor. Når det gjelder datapsill, tenker da mest primært på commandore, pc spill osv så har disse hatt en liten prisøkning hvis man tenker i direkte kroner men hvis man tar inflasjon med i denne betraktningen så ligger de stort sett på samme nivå nå som for 20 år siden. 1 Lenke til kommentar
Amored Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Konsollspill har blitt biligere igjennom årenes løp mye takket være att det har blitt knallhard konkuranse mellom selskapene, husker godt når Nintendo hadde tronen da kosta de nye spilla opp i mot 900 kr og hvis man også tar i betrakning inflasjon så var den kostnaden veldig stor. ... Det blir jo solgt mye mer spill i dag enn det gjorde for 20 år siden også, så da er blir det også lettere for selskapene å ta mindre for spillene 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå