Tailzo Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Maskinen min lager en *kndnk* lyd x4-5 ved starten av oppstart. Maskinen resetter seg selv etter at den tiilsynelatende straks er ferdig med å starte opp (etter windows xp logo). Jeg har prøvd å starte den opp i sikkerhetsmodus, men jeg får samme problem. Jeg regner med harddisken er fysisk skadet. Men jeg har noe innhold jeg gjerne ville hatt tatt en nyere sikkerhetskopi av. Det jeg har gjort tidligere, er å koble i en annen harddisk som master, for å deretter overføre filer til "master" harddisken. Men finnes det noe enklere måte? Den gamle PCen jeg kan gjøre det med er så kjip og trang å koble til harddisk i. Hvordan kan jeg gjøre følgende?: 1. Evt. boote i en type linux fra cd rom som gjennkjenner en avtagbar harddisk via usb som jeg kan ta sikkerhetskopi på? 2. Evt. lage en "boot-bar" usb stick med noe linux eller annen lur løsning som lar meg kopiere filer fra den gamle skadede disken? Mener å ha hørt om noe lignende før, men husker absolutt ikke detaljene eller hva jeg skulle gjøre eller evt hvilken type Linux det var snakk om. Endret 17. august 2010 av Tailzo Lenke til kommentar
Laland Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Det første jeg tenkte i det du begynte å mistenke harddisken var å starte Ubuntu Linux fra en Live-plate og bruke diagnostiseringsverktøyene på den. Ubuntu finner du her, og jeg kan anbefale det varmt til feilsøking og som skrivebordsoperativsystem. Det er en stund siden jeg brukte det sist (utgaveversjon 7.**), men jeg tviler på at det er strippet for noe funksjonalitet. Jeg ville gått frem ved å bruke denne rekkefølgen. Last ned, brenn ut på en plate, start opp med platen i uten å installere og bruk Ubuntu rett fra platen. På den måten risikerer du ikke å miste noe data. Endret 17. august 2010 av Laland Lenke til kommentar
Tailzo Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 (endret) ^ Fantastisk, tusen takk! Jeg tror det var akkuratt det jeg lette etter Jeg regner med Ubuntu vil finne ekstern harddisk via usb også? edit: Jeg skriver dette fra Ubuntu. Jeg fikk flyttet over alt. Hjertelig takk! Digger utseende på Ubuntu. Mulig jeg lar CDen være i denne PCen for alltid Kan bruke PCen som en mediapc da. Endret 17. august 2010 av Tailzo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå