Hr. Jenssen Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Rider of Reason, om du bare hadde giddet å lese vidre i innlegget mitt, så hadde du nok skjønt hva jeg faktisk mener. Og det du sier om at praktisk talt ingen spill(-utviklere) i dag tar historiefortelling seriøst, vitner mer om at du enten ikke har spilt nok spill, eller rett og slett bare har spilt feil type spill mens for mange spill med VELDIG god historie har passert rett under nesa di. Endret 17. august 2010 av Hr. Jenssen Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Joda jeg leste innleget ditt jeg, og du sier mye bra, men jeg tror missforståelsen her forårsakes av at du og jeg har forskjellig oppfatning av spill som tar historie seriøst. Jeg snakker ikke om spill som Uncharted 2 og The Witcher (som du nevner), som jeg er fullstendig enig i at har en god historie. Kanskje spesielt The Witcher som faktisk er bland mine aller største favorittspill. Historien i de spillene er superbra, men det er når du ser på dem isolert sett. Historien er der en del av spillet. Spillet er ikke sentrert rundt historien, slik den er i Heavy Rain. Kan kanskje si det på denne måten. I The Witcher spiller du et spill med en god historie. I Heavy Rain spiller du en god historie. Håper jeg klarte å gjøre poenget mitt litt tydeligere nå. Endret 17. august 2010 av Rider of Reason Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Hva jeg mente med det jeg sa (som du siterte), var rett og slett at Cage fremstår som en veldig trangsynt mann i artikkelen. Det virker som om han ønsker at alle spill KUN skal handle om det kunstneriske, ikke det underholdende. Derfor sier jeg "takk gud for at ikke alle spill er som Cage vil at de skal være". Rett og slett fordi jeg foretrekker å ha et valg. Jeg foretrekker mye variasjon. Jeg forstår poenget ditt bedre nå. Personlig synes jeg det er galt å gjøre det til en unnskyldning at gameplay'et er helt ødelagt fordi "vi valgte å fokusere kun på historien". Gode spill blir ikke laget sånn. Det samme gjelder også i film-verdenen. En film med en god historie er en film med en god historie, men en god film har en god historie, blant andre elementer. På samme måte er det viktig at et spill, i tillegg til å ha ett eller flere hovedelement(er) som holder høy standard (i Heavy Rain's tilfelle er det historien og konsekvensene av valgene man tar, eventuelt også det visuelle), må alt det andre også fungerer så bra som en burde forvente. Vennligst legg til merke at jeg ikke sier at Heavy Rain har ødelagt gameplay eller dårlig historie - jeg har ikke spilt spillet - jeg setter bare ting litt på spissen for å uttrykke min mening om Cage's syn på spill. Skal man KUN ha historie, IKKE gameplay, så er kanskje en TV-serie, film eller bok noe å foretrekke i stedet. Gameplay er nøyaktig hva som skiller spill fra de andre underholdningsmediene. Om Cage ikke forstår dette, bør han heller starte å skrive filmmanus. Edit: Legg forøvrig også merke til at jeg ikke har noe mot spill av typen Heavy Rain og Fahrenheit, og jeg er glad for at folk kjøper spill av den mer "unike" typen, da det kanskje vil hjelpe de store studioene med å åpne øynene for nye muligheter... men jeg sier bare at Cage kanskje spiller litt på feil bane, om han mener å gjøre sine spill enda mer "ekstreme". Endret 17. august 2010 av Hr. Jenssen Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Vennligst legg til merke at jeg ikke sier at Heavy Rain har ødelagt gameplay eller dårlig historie - jeg har ikke spilt spillet - jeg setter bare ting litt på spissen for å uttrykke min mening om Cage's syn på spill. Skal man KUN ha historie, IKKE gameplay, så er kanskje en TV-serie, film eller bok noe å foretrekke i stedet. Gameplay er nøyaktig hva som skiller spill fra de andre underholdningsmediene. Om Cage ikke forstår dette, bør han heller starte å skrive filmmanus. Disse tingene er jeg helt enig i. Jeg er også enig i at Cage kan uttrykke seg litt vel arrogant til tider. Men slik jeg forsto ham, så er det spill som Heavy Rain hvor alle (for å låne ditt ord) elementene bygger opp om historien. I stedet for at historien står ved siden av andre elementer. Altså at historien er primærfokuset, og alle de resterende elementene som utgjør et spill forsterker og fremhever den historien. Dette er selvfølgelig ikke noe alle vil like. Det kan selv ikke David Cage påstå, men siden smaken er delt er det jo ikke en dum ting at alle partene får sitt. Forøvrig takk for en god diskusjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå