Gå til innhold

Ny gaming-stasjonær!

Anbefalte innlegg

Hallo!

Har lenge vært på utkikk etter en TV jeg kan bruke for konsollene mine, men etter at det har begynt å bli ufattelig mye problemer med PCen min, lurer jeg på om jeg ikke skal gå for en ny stasjonær istedet. Men uheldigvis har jeg temmelig liten kunnskap om hardware rundt dette, så fint om noen kunne hjelpe meg med å velge riktig! :)

PCen skal hovedsakelig brukes til spill, og trenger derfor ikke å ha så veldig mye dilldall rundt annet multimediabruk (selv om det ikke nødvendigvis må unngås). Den skal ha Windows 7, og minimum klare å kjøre StarCraft II på ultra. Men siden SCII ikke er det spillet som krever mest hardware, må PCen gjerne være i stand til mer.

Ser for meg at prisen ligger mellom 10-20 000 kroner. Jeg har ikke kjøpt PC på rundt to år, og vet ikke hvordan prisene har forandret seg, så jeg er ganske fleksibel. Kan med andre ord bøye meg utenfor dette mellomrommet også, selv om jeg ikke er veldig hypp på å betale altfor mye. Men det er bare å komme med forslag!

Jeg kan også trenge en skjerm til herligheten, om noen har noen bra forslag rundt dette.

Takk for all hjelp!

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja er ikke noen guru på området selv, men med det budsjettet trenger du ikke bekymre deg for å ikke finne noe. Prisene har gått litt ned samtidig som maskinvarekravene ikke har økt så mye.

En pc som klarer å kjøre det meste til en ganske bra pris er denne. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599757 Komponentene er ikke de aller, aller nyeste, men ikke langt unna. Og jeg kan ikke komme på så mye denne maskinen ikke vil klare å kjøre. Med mindre det kommer en n ykonsollgenerasjon som løfter maskinvarekravene i nær fremtid vil jeg tro du klarer deg en god stund med den. :)

Du kan også spare en del på å bygge pc'n selv, men vet ikke hvor kyndig du er på det området. Da kan kanskje dette være et alternativ. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145 Sparer et par lapper og komponentene er en tanke nyere, men det er ikke da sagt at de er så veldig mye bedre.

Dette er forøvrig en ypperlig skjerm, og jeg kan anbefale den på det varmeste. :)http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=591381

Det er da noen få forslag, og skulle det ikke passe finnes det all verdens av muligheter med et så romslig budsjett. Men det er jo ikke vits å btale mer enn nødvendig heller. ;)

Lenke til kommentar

Takk for flere forslag! Er ingen kløpper på å bygge, dessverre, selv om jeg kjenner et par som kunne klart det. Må derfor høre litt rundt før jeg gjør et endelig valg, men både den første og den andre du linket til virket jo habile. Skjermen så også god ut, men jeg venter til jeg får litt flere forslag før jeg setter noe i stein!

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10440 Denne er spesialtilpasset SCII :D Der er det med skjerm. Sleng på denne og du er "good to go"!

EDIT: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10440 Her med litt bedre prossesor og uten SCII som du sikkert har :)

EDIT2: Komplett likte ikke at jeg linket til "velg deler selv" delen sin... Så trykk på velg selv.

Bytt kabinett til antec 900 (er litt bedre)

Prossesor til intel i7

Skjermkort til gainward geforce GTX 470

Huk av SSD-harddiskramme (bare om du skal ha SSDen da)

Tastatur til Logitech gaming g110

Mus til Roccat kone

Spill til "ikke valgt"

Da skal summen bli 13478,-. Det er med skjerm og alt du trenger. (kan bli mer om du skal ha SSDen.) Alle valgene jeg har anbefalt for deg kan sløyfes for at budsjettet skal gå opp.

Endret av backstabber
Lenke til kommentar

OK, vurderer å gå for den nå, med de spesifikke valgene du skrev (uten mus, dog, har fra før). Men hva er egentlig en SSD? Ser ut som en form for ekstern harddisk, men jeg er sannelig ikke sikker.

Og, tastatur. Har tidligere vurdert G19, er dette verdt de 700 kronene mer det koster enn G110? Er det så bra som de sier? Noen med erfaring her?

Uansett, takk for hjelp, Backstabber!

Lenke til kommentar

Ikke noe problem :) Har lite erfaring med G19, eller noen tastatur fra logitech for den slags skyld.

SSD hardisker er litt som store flash kort om man har i mobiler, kamera osv. Altså en hardisk som ikke snurrer men er mere digital om man kan si det på den måten. Fordelen med SSD er at den er MYE raskere en snurre disker. Den kan også hente fram ting fra flere deler fra hardisken samtidig, noe snurre hardisker har vanskelig for å gjøre. Den er også helt stille siden den ikke har en snurre disk. Så det man må gjøre om man skal ha SSD er å legge win7 (eller OSet man skal ha) på den, da vil man boote på +/- 20 sekunder. Alt annet i windows vil også gå mye raskere. Man bør også legge nettleser, en film du vet du skal se og yndlings spillet ditt på den. Så setter du den vanlige hardisken til å skru seg av etter ca. 20 min uten bruk. Da vil du ha en rimelig stille media / spillpc.

Lenke til kommentar

EDIT2: Komplett likte ikke at jeg linket til "velg deler selv" delen sin... Så trykk på velg selv.

Bytt kabinett til antec 900 (er litt bedre)

Antec 900 er kanskje det beste kabinettet man får på kjøling, men det bråker noe veldig om man ikke har viftene på low og det er veldig lite plass i det. Jeg fikk plass til et HD 5850 med under 1cm igjen å gå på. Neste gang jeg skal ha kabinett tror jeg nok jeg satser for et big tower og ikke et midi tower.

Lenke til kommentar

Det er en stund siden jeg var helt oppdatert på maskinvarefronten, men det er noen regler du alltid må huske på. Let etter erfaringer fra andre, enten her eller på sider som prisguide.no. Aldri kjøp det aller dyreste. Nivået under gir i 99% av tilfellene veldig, veldig mye mer for pengene i tillegg til å være en god del billigere. For de som husker når Intels Core 2-serie ble introdusert, E6700 mot E6600 var ikke et spørsmål.

Når det gjelder hvilke spill den kan- eller ikke kan dra, så er sider som Toms Hardware oversiktelige med vannvittig mye data å lese seg opp på.

Forøvrig så er en SSD akkurat det samme som en harddisk, uansett om den er ekstern eller intern. Det er en lagringsenhet som er basert på flash-minne, lik det i minnekort, fremfor platebasert lagring i tradisjonelle harddisker. Fordelen med det er en vannvittig rask søketid. Hvis jeg ikke tar helt feil så er de også raskere på dataoverføring enn en standard 7200rpm 3.5" 1TB-harddisk, generelt sett.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hallo!

Har lenge vært på utkikk etter en TV jeg kan bruke for konsollene mine, men etter at det har begynt å bli ufattelig mye problemer med PCen min, lurer jeg på om jeg ikke skal gå for en ny stasjonær istedet. Men uheldigvis har jeg temmelig liten kunnskap om hardware rundt dette, så fint om noen kunne hjelpe meg med å velge riktig! :)

PCen skal hovedsakelig brukes til spill, og trenger derfor ikke å ha så veldig mye dilldall rundt annet multimediabruk (selv om det ikke nødvendigvis må unngås). Den skal ha Windows 7, og minimum klare å kjøre StarCraft II på ultra. Men siden SCII ikke er det spillet som krever mest hardware, må PCen gjerne være i stand til mer.

Ser for meg at prisen ligger mellom 10-20 000 kroner. Jeg har ikke kjøpt PC på rundt to år, og vet ikke hvordan prisene har forandret seg, så jeg er ganske fleksibel. Kan med andre ord bøye meg utenfor dette mellomrommet også, selv om jeg ikke er veldig hypp på å betale altfor mye. Men det er bare å komme med forslag!

Jeg kan også trenge en skjerm til herligheten, om noen har noen bra forslag rundt dette.

Takk for all hjelp!

Anbefaler denne, tror den holder i massevis http://www.lefdal.com/product/data/stasjonar-pc/PAHPE345SC/hp-pavilion-elite-hpe-345sc

Endret av Shadow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...