Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snart klart for felles mobillader

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo GAMMELT nytt. Hva er det neste mobilen.no skal skrive om? At Apple skal lansere noe som heter iPad?

Også er det slik at produsentene (Nokia, Sony Ericsson, HTC og Samsung) gikk sammen for denne standarden. EU-instansen måtte bare godkjenne dette da det var spørsmål om fri konkurranse.

Ja, at det kommer en felles ladestandard er gammelt nytt (se linken i artikkelen). At vi nå nærmer oss 2011 da dette vedtaket settes ut til livs synes jeg var verdt en påminnelse, særlig når det også kommer nye reaksjoner fra USA om at de også bør følge etter Europa på når det gjelder felles ladestandard.

Vi har altså skrevet om dette emnet tidligere. B)

Lenke til kommentar

Er enig i at en oppdatering er helt greit. Jeg høster i alle fall gleden av å ha felles lader med min Nokia og min HTC.

Laderen som fulgte med HTC 300M bluetooth-håndfrien min bruker også micro-usb, men når jeg forsøkte å la laderen som fulgte med håndfrien lade Nokia-telefonen min, så sa det stopp. Den hadde tydeligvis ikke nok ladestrøm. HTC telefonen klarte seg med den lille laderen.

Moralen er: Selv om standarden blir lik for pluggene, så kan det være at noen ladere er for svake (eller sterke?)

Lenke til kommentar

Grunnen til at at Nokiaen din ikke ville lade, er nok så enkelt som at det finnes USB-ladere som ikke klarer å levere høy nok ladestrøm. Alle opererer på 5 V, og USB-standarden sier at et USB-uttak skal kunne levere 500 mA (0,5 A) Det skal derimot ingenting til at en telefon krever mer enn dette for å lade, og er da lade-kretsen av det noe enklere slaget, tar den da ikke imot lading om strømmen er under det nivået den krever. Alt fra 500 mA til 1500 mA har jeg sett blandt diverse ladere.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...