Gå til innhold

Trenger spill-TV!

Anbefalte innlegg

Da har litt sparing her og der endelig ført til at jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av en ny TV. Men jeg har et lite problem: jeg har ikke snøring på TVer. Jeg har jo lagt merke til enkelte andre "hjelp til TV"-tråder her, men jeg klarer ikke lese hva jeg har lyst på utifra det som står der. Altså: jeg trenger deres hjelp til å velge en god TV som hovedsaklig skal brukes til å spille spill på Playstation 3 og Xbox 360. Det vil nok gå mest i PS3, om det skulle gjøre noen forskjell.

Jeg ser for meg at TVen er minst 37", hadde egentlig sett for meg 42-47" (er vel disse som er standard størrelser?). Den skal, som sagt, brukes til å spille, og gjerne ha en prislapp på 5-10 000 kroner. Jeg vet ikke helt hva som er standardpris på slike TVer, og kan dermed vurdere gå over/under dette. Skader ikke å foreslå en for mye!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panasonic TX-P42/46/50G20

Priser

42": 7289,-

46": 8990,-

50": 11470,-

Denne TV'en er veldig god til både film, sport og spill. Hvis du skal bruke PS3'en din som Blu-ray-spiller i tillegg er det bare å slå til på denne. TV'en har også spillmodus som reduserer inputlag (tiden det tar før signalet kommer inn i TV'en til bildet vises på skjermen).

Noen foretrekker LCD/LED til spill, noe jeg simpelthen ikke kan forstå (med mindre det spilles i et rom med mange vinduer og fullt dagslys). Plasma er overlegen på responstid, og har et mye mer behagelig bilde - og er også bedre på å vise ikke-HD-signaler som f.eks. DVD og Wii. Skal du derimot koble en PC til TV'en din eller foretrekker skarpe farger og lyssterke bilder foran mer realistiske farger og dypere svartnivå bør du vurdere LCD/LED, men denne TV'en er min beste anbefaling til deg akkurat nå.

Endret av SpillRune
Lenke til kommentar

Snip

Noen foretrekker LCD/LED til spill, noe jeg simpelthen ikke kan forstå (med mindre det spilles i et rom med mange vinduer og fullt dagslys). Plasma er overlegen på responstid, og har et mye mer behagelig bilde - Snip

Du har sikkert rett her, men det du ikke tenker over er at når man spiller så er det som oftest en konstant hud. Vil ikke bildet da brenne seg fast i skjermen om han spiller lenge? Kan ikke mye om TV, men før var ihvertfall slikt.

Endret av Lexiboij
Lenke til kommentar
Du har sikkert rett her, men det du ikke tenker over er at når man spiller så er det som oftest en konstant hud. Vil ikke bildet da brenne seg fast i skjermen om han spiller lenge? Kan ikke mye om TV, men før var ihvertfall slikt.

Jeg skjønte ikke hva du mente først, du må ikke skrive "HUD" med bare små bokstaver :p Svaret på spørsmålet ditt er vel tja. De fleste spill tar hensyn til dette og har semi-transparent HUD eller HUD som dukker opp når du trenger den og forsvinner igjen etterpå, og da er det ikke noe problem. Noen spill lar deg også justere gjennomsiktighetsgrad og plassering av HUD'en. I tillegg er TV'er mye bedre på å forhindre innbrenning nå + at det er innstillinger for å rense bort hvis det skulle skje. For å være 100% trygg kan man bare ta et kvarters pause hver andre time og se på noe annet . Panasonic selv sier at det ikke skal være noe fare med stillbilde hvis det ikke overstiger ett døgn, men jeg ville vært litt mer forsiktig enn dette da innbrenning ikke regnes som produktfeil og dermed ikke dekkes av garanti.

Endret av SpillRune
Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke hva du mente først, du må ikke skrive "HUD" med bare små bokstaver :p Svaret på spørsmålet ditt er vel tja. De fleste spill tar hensyn til dette og har semi-transparent HUD eller HUD som dukker opp når du trenger den og forsvinner igjen etterpå, og da er det ikke noe problem. Noen spill lar deg også justere gjennomsiktighetsgrad og plassering av HUD'en. I tillegg er TV'er mye bedre på å forhindre innbrenning nå + at det er innstillinger for å rense bort hvis det skulle skje. For å være 100% trygg kan man bare ta et kvarters pause hver andre time og se på noe annet . Panasonic selv sier at det ikke skal være noe fare med stillbilde hvis det ikke overstiger ett døgn, men jeg ville vært litt mer forsiktig enn dette da innbrenning ikke regnes som produktfeil og dermed ikke dekkes av garanti.

Skal se til at det blir skrevet med store bokstaver neste gang. :) Takker for opplysningene.

Ønsker Shampoo lykke til med TV-kjøpet samt et vist annet kjøp han tydeligvis har glemt. ;)

Lenke til kommentar

Hva da? Blizzcon? Har spart til TV "på si" i en god stund nå, Blizzcon går på den generelle sparinga (om jeg kan ta meg råd til Blizzcon når tiden for billetter kommer), hvis du skjønner. Man har da et system :p

Uansett, TVen du viste, SpillRune, virket bra. Den størrelsen jeg kan like, med tilsynelatende god bildekvalitet, og en god pris. Noen andre som støtter Rune her, eller som har andre forslag?

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale den av hele mitt hjerte. Jeg har den foregående modellen (G10) og jeg kunne ikke vært mer fornøyd med den. Etter hva jeg har lest og hørt er den nyere modellen en rimelig forbering også, så jeg tror rett og slett ikke at du kan trå feil med den.

Lenke til kommentar

Noen andre som støtter Rune her, eller som har andre forslag?

Støttes fullt og helt! Har samme tv som Lakus og sitter med det samme inntrykket. Beste tv'n jeg har hatt. Innbrenning er ikke et problem, da skal du la den stå ekstremt lenge på samme bilde (et døgn eller mer, har testet). Og den nye modellen er sikkert enda bedre. Jeg sier "Go for it!" :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg er fremdeles superfornøyd med min Samsung M87, og den er jo snart 4 år gammel nå tror jeg. Så jeg tror nok at du vil bli ganske fornøyd sålenge du ikke kjøper det billigste av det billige. En kamerat av meg kjøpte en Samsung B535, og den er kjempefin den og. Eneste jeg har blitt litt bortskjemt med er at selv om jeg har 40", som forsåvidt er greit nok, så har jeg fremdeles lyst på 50-55" for å få enda mer "kino-følelsen" :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...