Gå til innhold

To forstekere på en høyttaler

Anbefalte innlegg

Holder på med et lite prosjekt i båten:

Har en bilradio som er koblet til 4 stk. høyttalere. Har også en VHF radio, men den er koplet til en egen høyttaler, som er gruelig stygg. Er det mulighet for å kople både VHF og radio til alle de 4 andre høyttalerene uten å måtte kjøpe ny radio eller ny VHF, eller andre investeringer som koster?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...men helt sikker er jeg ikke.

Ett normalt forsterkertrinn er jo laget for at en høyttaler etterr f.eks. ett trommeslag ikke stopper med en gang, og på den måten som en dynamo leverer litt signal tilbake til forsterkeren. Og da er det vel dempningsgraden på forsterkeren som forteller hvor mye forsterkeren bryr seg om signalet som kommer tilbake. VHF'en vil jo her sende tilbake signal til forsterkeren. Men test det... går 90% sikkert bra.

Truls

Lenke til kommentar

For å si ddet på den måten: Hvis jeg tester det, og det ikke funker, er det noen sjans for at VHF'en eller radioen kan bli ødelagt? VHF'en koster over 5000,- og er ikke interessert i å ødelegge denne.

Og hvis det blir lyd ved første forsøk, er det noen sjanse for at VHF eller radio vil få "langtidsskader"?

Lenke til kommentar

Den lette løsningen: Koble fra Line-out på VHF'en til line-in på forsterkeren til stereoanlegget.

Og litt værre:

Se litt teknisk på det:

Sammenlign: Ett 3V batteri + lyspære med En forsterker + høytaler

Sammenlign: To 1,5V batteri + lyspære med To forsterkere på halv effekt + høytaler

Det skal altså fungere fint å sette to forsterkerene i serie på en høytaler så lenge de har uavhengige strømkilder og/eller skilletrafo. Da får du høre både stereo og VHF samtidig. Juster bare på volume-knappene for å få passe balanse mellom VHF og stereoen.

NB. Pass på å ikke ha stereoen på høyere lydnivå enn det VHF'en klarer å levere.

Forsto jeg spørsmålet riktig?

Lenke til kommentar

Når vi først er inne på bilradio og vhf-radio, har jeg et spørsmål til folk som er meget flinke med elektronikk og bilradioer.. :o

Har en Blaupunkt München, med telefonmute-inngang. Lurer på om den har inngang slik at man kan bruke stereo-høyttalere som mobil høyttaler også. Så kommer problemstillingen:

Jeg har en radio (som brukes til kommunikasjon med andre med samme type radio + lytting av diverse), og vil koble denne til bilradioen. Jeg har allerede en aux-kabel og får lyd, men må da koble over fra CD til aux hvis jeg vil høre noe.

Jeg vil helst at mens jeg spiller CD, så mutes denne dersom det sies noe på radioen, og lyden kommer på høyttalerene. Er dette mulig?? :woot:

Kanskje må man lage en liten dings, som sender muting signal til bilstereoen hver gang det skjer noe på radioen? Noen smarte sjeler her? :D

Lenke til kommentar
Den lette løsningen: Koble fra Line-out på VHF'en til line-in på forsterkeren til stereoanlegget.  

Og litt værre:  

Se litt teknisk på det:

Sammenlign: Ett 3V batteri + lyspære med En forsterker + høytaler

Sammenlign: To 1,5V batteri + lyspære med To forsterkere på halv effekt + høytaler

Det skal altså fungere fint å sette to forsterkerene i serie på en høytaler så lenge de har uavhengige strømkilder og/eller skilletrafo. Da får du høre både stereo og VHF samtidig. Juster bare på volume-knappene for å få passe balanse mellom VHF og stereoen.  

NB. Pass på å ikke ha stereoen på høyere lydnivå enn det VHF'en klarer å levere.

Forsto jeg spørsmålet riktig?

Tror du forstod spørsmålet riktig, ja. Å kople VHF i line-in på bilstereoen går ikke, siden jeg ikke har line-in.

Hvorfor må ikke bilstereoen spille høyere enn det VHF'en kan levere? Sender du liksom strømmen i "revers", inn i VHF'en og "sprenger" den?

Både VHF og bilstereo er koplet til samme batteri i båten hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Hvorfor må ikke bilstereoen spille høyere enn det VHF'en kan levere? Sender du liksom strømmen i "revers", inn i VHF'en og "sprenger" den?

Tenk på eksemplet med to batterier + lyspære. Hvis det ene batteriet er et vanlig firkantet 9V-batteri og det andre et et 12V bilbateri så må lyspæren tåle 21V. greit. La oss si lyspæra er på 50W ved 21V. Da vil det gå en strøm i kretsen på 50/21= 2,4A. En slik strøm er helt i orden for et bilbatteri men det stakkars 9V-batteriet vil bli glovarmt og kanskje bryte sammen.

Dvs. at utgangstrinnet på VHF'en må tåle den strømmen som går i kretsen selv om det er forsterkeren som er strømkilden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...