Gå til innhold

Burde Rare låne bort seriene sine til andre utviklere?


Mr. Pants

Anbefalte innlegg

Etter at Rare sin negative holdning førte til at MundoRare, en innmari god fanside, besluttet å legge ned har jeg mistet smaken for Rare selv om de har vært en av mine favorittutviklere i alle mine år som en spiller. De har tilsynelatende gitt opp plattformspillene de er kjent for (Banjo-Kazooie, Conker's Bad Fur Day) til fordel for Kinect, Xbox-Avatarer og spill som har med de (Kinect/Avatarer) å gjøre. Når de sitter på IP-er som Banjo, Conker, Perfect Dark og så videre uten å gjøre noe med de er det innmari surt for spillere.

 

Banjo-serien er, sammen med Halo, mine favorittspill. Det gjelder Nuts&Bolts også, selv om fan-brillene jeg har på, siden det er Rare som lagde det, begynner å falle av. Hvis Rare verken klarer eller vil lage flere spill i seriene de sitter på, burde Microsoft ta styringen og la andre studioer få prøve seg. Noe annet er å la elskede karakterer og navn svinne hen og dø. Det tjener ingen på.

 

Forøvrig er det slik at Microsoft eier Rare og alle deres eiendommer, i tilfelle det er noen som er i tvil. Det var en periode hvor Nintendo eide ~40-50% av aksjene i Rare, men de hadde aldri majoriteten.

Endret av Laland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs litt om Perfect Dark er noen dødt, siden Perfect Dark Zero var ganske ræva. Jeg vet ikke helt om Perfect Dark har noe å stille opp med. Det var sikkert bra på N64, men standarden er en helt annen i dag. Nostalgi gjør ikke en spillserie bra.

Banjo derimot er en spillserie som aldri burde dø. Jeg ser på Banjo som jeg ser på Mario, Sonic og Ratchet.

Lenke til kommentar

Nevnte det egentlig bare fordi det så litt snaut ut med kun to titler. Har ingen erfaring med Perfect Dark, GoldenEye eller Donkey Cong Country selv, selv om de alle er fra glansdagene deres. Diddy Kong Racing, derimot, var gledelig så lenge jeg spilte det. Det er egentlig bare Banjo, Conker og Kameo jeg har lyst til å se mer av. Men jeg vet ikke om jeg vil at Rare skal utvikle dem. De har hatt en konstant nedtur helt siden MS-oppkjøpet. Trist, men sant.

Lenke til kommentar

Peter Molyneux er faktisk sjef for både Lionhead og Rare nå.

 

Lionhead Studios founder Peter Molyneux is already a busy man, but now he's even busier. That's because Microsoft has given him a promotion.

Develop is reporting that the famed designer is now the creative director of Microsoft's European studios. He will now be overseeing fellow UK developer Rare, as well as his own studio Lionhead and other European projects.

 

Molyneux assumed the role back in March. He continues to be based at the Lionhead offices.

 

http://www.1up.com/news/microsoft-peter-molyneux-promotion

 

Det virker dog som om han er mer opptatt med Lionhead's egne prosjekt.

 

I’m introducing something at Lionhead. It’s going to be this creative week where, nearer Christmas time, everyone in the studio is going to have an entire week to do whatever they want. And at the end of the week we’re all going to come together look at people’s ideas, and that’s going to form the foundations of what happens next at Lionhead.

 

http://www.develop-online.net/features/940/Interview-Molyneuxs-vision-for-Lionhead

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Lionhead.. det er dem med Black&White og Fable, er det ikke? Kreative er de ihvertfall! Er det ikke der Peter Molyneux holder til også? Det kunne blitt riktig så bra. Peters ambisjoner og en IP som Banjo kunne gått hånd i hånd!

Ja, det var det jeg tenkte på. Spørs om han er interessert i å jobbe med et spill som Banjo da. Han har nok en del baller i luften allerede.

Men Microsoft er nok ikke dumme. De vet hva vi vil ha, men ting tar tid, så for alt vi vet, så kan det jo hende at noen jobber med et nytt Banjo-spill nå :hmm:

 

EDIT: Jeg må legge til at Peter Molyneux er min favoritt-spilldesigner :)

Endret av Amored
Lenke til kommentar

Stemmer det, syntes jeg hadde lest noe om at han hadde fått en større rolle, men var ikke helt sikker. Molyneux er en flink kar, men har har veldig lett for å snakke for mye. Fable 2 skuffet veldig ut i fra utviklerdagbøkene og superlativene han hadde strødd om, men slikt skjer. Nuts&Bolts solgte innmari dårlig, så jeg vet ikke om MS har lyst til å prøve å gi liv til vår kjære bjørn og fugl utover N&B.

Lenke til kommentar

Rare var sammen med Insomiac en av de utviklerne som jeg hadde mest forventninger til når det gjelder spill og mens Insomiac fortsatt levere varene så har Rare mistet mesteparten av mitt elsk for dem. Håper fremdeles på en oppfølger av Kameo da jeg syntes det spillet fortjener en oppfølger men har min tvil om det noen gang kommer en da dette spillet ikke akkuratt ble en salgsuksess. Ett nytt Banjo spill hadde heller ikke gjort noe for å si det sånn.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Rare_games

 

Der finner man en side over hva Rare har toucha og siden MS tok over har produktivitet gått nedover, synd og si det men Rare er nå en utvikler jeg bryr meg mindre om.

Lenke til kommentar

Men Microsoft skjønner nok hvorfor det solgte dårlig, så det er ikke verre enn at de ber Rare lage et nytt Banjo i likhet med sånn det var på N64.

Personlig, liker jeg Nuts&Bolts godt.

Jeg er helt enig, men jeg vet ikke om MS har noe særlig tro på Banjo-franchisen.

 

Rare var sammen med Insomiac en av de utviklerne som jeg hadde mest forventninger til når det gjelder spill og mens Insomiac fortsatt levere varene så har Rare mistet mesteparten av mitt elsk for dem. Håper fremdeles på en oppfølger av Kameo da jeg syntes det spillet fortjener en oppfølger men har min tvil om det noen gang kommer en da dette spillet ikke akkuratt ble en salgsuksess. Ett nytt Banjo spill hadde heller ikke gjort noe for å si det sånn.

 

http://en.wikipedia....t_of_Rare_games

 

Der finner man en side over hva Rare har toucha og siden MS tok over har produktivitet gått nedover, synd og si det men Rare er nå en utvikler jeg bryr meg mindre om.

Det er som om jeg skulle skrevet det selv. Veldig synd, men dessverre sant.

Lenke til kommentar

Nedgangen til Rare startet lenge før MS kom på banen. Viktige deler av teamet som stod bak Goldeneye forlot Rare på slutten av 90-tallet og startet opp Free Radical Design(Timesplitters).

 

MS har dog ikke klart å stoppe strømmen av oppsigelser. Det er f. eks ikke lenge siden Grant Kirkhope og David Wise, mesterhjernene bak soundtrackene til Rare, forlot selskapet.

 

Ang. produktiviteten til Rare så synes jeg at den har vært akseptabel de siste 5 årene. Det kan fort endre seg dersom de ikke annonserer noen flere spill snart.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...

Killer Instinct var kanskje ikke det spillet jeg hadde i tankene da jeg lagde denne tråden, men jeg er uansett storfornøyd med annonseringen. Den åpner for nye muligheter for de andre IP-ene til Rare.

 

Dersom de kan ta en over 15 år gammel IP og la en annen utvikler få lage oppfølgeren, så er det fortsatt håp for at vi kan få nye oppfølgere til Banjo og Conker.

 

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...