Gå til innhold

Burde Rare låne bort seriene sine til andre utviklere?

Mr. Pants

Anbefalte innlegg

Rare har utviklet en rekke legendariske spill de to siste tiårene. Alt fra Battletoads til Killer Instinct til BanjoKazooie til Jet Force Gemini til Perfect Dark. Rare har vært gjennom det meste meste. De sitter på rettighetene til haugevis med berømte figurer og serier.

De fleste her på forumet har nok fått med seg at det er Rare som står for utviklingen av Kinect Sports. De har i tillegg hovedansvaret for avatar-systemet. Nå er jeg klar over at Rare trolig arbeider med flere prosjekt enn bare disse to, men jeg begynner alikevel å bli bekymret for Rare's klassiske IP'er.

Hvorfor?

1. Et sett nye øyne. Et av problemene til Rare's spill i senere tid har vært at de ofte er for avanserte for sitt eget beste. Selv skulle jeg gjerne ha sett et nytt Banjo-spill i stil med BanjoKazooie, ikke Tooie eller Nuts & Bolts.

2. Hvorfor ikke? Nintendo har ofte lånt bort seriene sine til andre utviklere. Bare se på Rare's Donkey Kong Country og Starfox spill. Sony har også gjort det med f. eks Socom, God of War og Jak & Daxter.

3. Microsoft/Rare hadde beholdt rettighetene til spillene.

Noen forslag til andre utviklere:

1. Twisted Pixel Games - BanjoKazooie TPG er mest kjent for The Maw og Splosion Man. De ser ut til å ha god greie på platformsjangeren

2. Insomniac Games - BanjoKazooie, Jet Force Gemini eller Perfect Dark IG vil neppe utvikle eksklusive spill til X360 da de nettopp har gått multiplatform. Jeg synes dog at det hadde vært en god match.

3. 2K Marin - Perfect Dark 2K Marin er flinke til å ta eksisterende IP'er og lage velfungerende oppfølgere.

4. 4J Studios - XBLA-spill

Hva synes dere? Høres det ut som en god ide? Selv synes jeg det hadde vært fryktelig synd om Rare's klassiske serier gikk i glemmeboken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Du burde sette deg litt mer inn i det du sier før du begynner å bable. Rare kan ikke "låne" bort seriene sine på samme måte som Sony og Nintendo. Sony og Nintendo eier stort sett alle selskapene som lager spill i franchiser som de eier. Eksempel? Det er Sony som eier God of War og selskapet som har laget spillene. Sony eier og Naughty Dog, som lager Uncharted 2. På samme måte er det MS som eier Rare, og da kan ikke Rare bare låne bort sine serier i hytt og pine.

Det er viktig å lære seg forskjellen på utgiver og utvikler, og huske at det stort sett er førstnevnte som eier rettighetene. Treyarch og IW kan ikke bare lage CoD-spill og så få noen andre enn Activision til å gi dem ut.

Du kan selvsagt drømme om en 2K Marin-utvikler Perfect Dark-oppfølger, men det vil aldri skje, og for at det skal kunne skje må TakeTwo hoste opp en del kroner til MS for å få rettighetene.

PS: Banjo Tooie er et mye bedre og mer innholdsrikt spill enn Banjo Kazooie, selv om det følger samme oppskrift. Er enig i at Nuts & Bolts var skuffende.

Lenke til kommentar

Du burde sette deg litt mer inn i det du sier før du begynner å bable. Rare kan ikke "låne" bort seriene sine på samme måte som Sony og Nintendo. Sony og Nintendo eier stort sett alle selskapene som lager spill i franchiser som de eier. Eksempel? Det er Sony som eier God of War og selskapet som har laget spillene. Sony eier og Naughty Dog, som lager Uncharted 2. På samme måte er det MS som eier Rare, og da kan ikke Rare bare låne bort sine serier i hytt og pine.

Sony har da lånt bort mange av seriene sine.

De lånte bort God of War til Ready at Dawn.

De lånte bort Jak and Daxter til Ready at Dawn

De lånte bort Socom til Slant Six Games

De lånte bort Ratchet & Clank til High Impact Games

Samme med Nintendo:

De lånte bort F-zero til Sega, og senere Suzak

De lånte bort Zelda til Capcom

De lånte bort Wario til Treasure, og senere Suzak og Goodfeel

Så ikke kom og si at Sony og Nintendo ikke låner bort seriene sine. MS/Rare har for så vidt lånt bort en serie allerede(Viva Pinata Party Animals). Kanskje det er du som burde sette deg litt mer inn i det?

Du kan selvsagt drømme om en 2K Marin-utvikler Perfect Dark-oppfølger, men det vil aldri skje, og for at det skal kunne skje må TakeTwo hoste opp en del kroner til MS for å få rettighetene.

Jeg tror du har misforstått litt. MS ville selvsagt ha beholdt rettighetene til IP'en. Til gjengeld hadde f. eks Take Two fått beholde en god slump av inntektene.

Lenke til kommentar

@Leflus: Sony er fortsatt utgiver, så de har ikke lånt bort noe som helst. De bestemmer hvem som skal lage spillene. Rare gir ikke ut noen av spillene. Det er Microsofts jobb. De kan ta en IP, og gi den til et annet studio når som helst. Det er jo det som skjer med Halo f.eks.

Lenke til kommentar

Jeg er likevel enig i at MS burde la noen et annet studio leke med IP'ene som Rare har utviklet. Så vidt jeg vet så er det ikke mye igjen av det gamle Rare-teamet uansett.

Faen, jeg vil ha en ordentlig oppfølger til Conker's Bad Fur Day >_<

Ja, enig med deg. Dumt å la sånne IP'er bare ligge der.

Lenke til kommentar

@Leflus: Sony er fortsatt utgiver, så de har ikke lånt bort noe som helst.

Err... Selvsagt gir Sony ut spillene. De eier rettighetene til seriene.

Selv ser jeg på det som å låne bort en serie dersom en uavhengig utvikler får lov til å lage et nytt spill i serien. Det har lite å som om MS, Sony eller Nintendo er utgiver for spillet.

Rare gir ikke ut noen av spillene. Det er Microsofts jobb. De kan ta en IP, og gi den til et annet studio når som helst. Det er jo det som skjer med Halo f.eks.

Jeg er klar over at MS er utgiver for Rare's spill. Denne tråden handler spesifikt om Rare's serier, og det er derfor jeg ikke brukte Microsoft i trådtittelen. I OP'en skrev jeg for øvrig at MS/Rare ville ha beholdt rettighetene til spillene.

Lenke til kommentar

Du burde ha formulert deg annerledes. Å kalle det å låne bort serier blir feil, da de som har rettighetene fortsatt tjener penger på det. I dag er Rare en førstepartsutvikler for MS, siden MS kjøpte opp 100% av aksjene (51% fra tidligere sjef, 49% fra Nintendo), så det er lite trolig at deres spill vil dukke opp på noe annet enn Microsofts konsoller (med unntak av håndholdtmarkedet, inntil videre). Det betyr og at MS sitter med rettighetene deres, og kan dermed la andre selskaper lage spill med de lisensene (jeg vil i alle fall tro det).

Personlig så tror jeg få av deres lar seg lage i dag, spesielt skytespillene. Perfect Dark fikk jo en oppfølger, men det var langt i fra det samme. Håper at de kan få skjerpa seg og gitt ut et nytt og skikkelig Banjo-spill til. De burde og lage et en oppfølger til Bad Fur Day (én remake holder ikke). Kall den gjerne "Another Bad Day".

Lenke til kommentar

Isteden for å blåse liv I gode gamle IP'er og mest sannsynlig lage noe som ikke holder mål, burde man heller bruke penger og tid på å lage nye og kreative spill.

Var det jeg mente i det siste avsnittet i den forrige posten. Plattformspill er mulig å blåse liv i, men FPS-spill ville måtte gjennomgå en del forandringer siden sist.

Lenke til kommentar

Å kalle det å låne bort serier blir feil, da de som har rettighetene fortsatt tjener penger på det.

De fleste som låner bort tjenester, penger eller andre goder tjener som regel på det. Jeg kan alikevel ta selvkritikk og si at det kunne vært formulert bedre.

I dag er Rare en førstepartsutvikler for MS, siden MS kjøpte opp 100% av aksjene (51% fra tidligere sjef, 49% fra Nintendo), så det er lite trolig at deres spill vil dukke opp på noe annet enn Microsofts konsoller (med unntak av håndholdtmarkedet, inntil videre).

Jeg har vel aldri sagt noe annet? Når jeg dro paralleller til Sony og Nintendo's utlånte serier regnet jeg med at folk forstod at jeg snakket om spill til Microsoft's egne platformer.

Det betyr og at MS sitter med rettighetene deres, og kan dermed la andre selskaper lage spill med de lisensene (jeg vil i alle fall tro det).

Som jeg allerede har vært inne på med Viva Pinata Party Animals til Xbox 360.

Lenke til kommentar

Jeg vet hva du sa. Jeg bare fremstilte situasjonen så klart som mulig, i tilfelle noen ikke forstod. Uansett, det er lite trolig at selskap som 2K er interissert i å lage slike spill.

Fair enough. :) Jeg er enig i at 2K neppe vil gå med på en slik deal. Det høres dog ut som en god match, og det kunne ført til en ny start på serien.

For alt jeg vet arbeider Rare med en oppfølger til Perfect Dark as we speak.

Lenke til kommentar

Dersom Microsoft kjøper opp f.eks. Twisted Pixel eller Insomniac, kan det godt hende at MS lar de lage "Rare-spill", men det skjer nok aldri at MS lar en tredjeparts-utvikler lage førstepartsspill. Og jeg tror ikke Banjo Kazooie forlater Rare. Det blir nesten som om f.eks. Irrational Games skulle begynne å lage GTA :p

Lenke til kommentar

Er litt usikker på hva som ville skjedd om noen andre hadde kjøpt opp Rare, eller Rare selv hadde kjøpt seg fri (slik som Bungie gjorde). Bungie beholdt ikke Halo-rettighetene, MS har dem fortsatt, selv om Bungie aldri kommer til å ha noe mer med Halo å gjøre etter Reach. Oh well, så lite som Rare har lagd de siste årene, så tviler jeg på at noen er interissert i et kjøp.

Lenke til kommentar

Er litt usikker på hva som ville skjedd om noen andre hadde kjøpt opp Rare, eller Rare selv hadde kjøpt seg fri (slik som Bungie gjorde). Bungie beholdt ikke Halo-rettighetene, MS har dem fortsatt, selv om Bungie aldri kommer til å ha noe mer med Halo å gjøre etter Reach. Oh well, så lite som Rare har lagd de siste årene, så tviler jeg på at noen er interissert i et kjøp.

Det kommer nok an på hva som står i kontrakten mellom Rare og Microsoft. Litt usikker, men jeg regner med at Microsoft eier IP'ene til Rare nå. Så hvis Rare ble kjøpt opp av f.eks. Nintendo, så ville de ikke fått med seg Banjo og Perfect Dark, med mindre Microsoft og nintendo ble enige om noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...