Gå til innhold

Spørsmål rundt Iphone 4

Anbefalte innlegg

Hei, jeg hadde tenkte å kjøpe men en ny Iphone 4 men trenger hjelp med å skjønne noe før jeg bestemmer meg for å kjøpe den (ja jeg vet den er utsolgt)

Jeg har aldri brukt smart telefon før så jeg lurte på disse tingene:

1. Hvis jeg kjøper den fra Iphone store uten binding trenger jeg et nytt sim kort (microsim) eller får jeg den med evt hvor kjøper man den og er den gratis?

2. Kan jeg koble til hvilket som helts nett uten at det koster? (jeg mener privat nett) og hvis jeg er et sted langt fra hjemme og trenger nett hva er mulighetene?

3. Må man betale for musikk og spill og må dette skje gjennom Itunes?

4. Med eller uten binding?

Takker for all hjelp :)

Endret av Zaetar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Ja du trenger et nytt microsim kort, dette får du om du kontakter dem du har mobil abonnement fra. Og det koster sikkert rundt 150-200 kr.

2: Kan koble til trådløse nettverk som du har tillgang til ja, om du vil ha mobilt bredbånd noe som er jo veldig kjekt med slike tlf så har Netcom noe som heter iConnect som jeg personlig lurer på å skaffe.

3: En må kjøpe musikk og spill og det foregår via iTunes og Appstore.

4: Dette er jeg litt usikker på faktisk, har ikke regnet på det selv men jeg tror jeg kjøper direkte fra Apple. Da jeg aldri kan tro Netcom eller Telenor selger den rimeligere med binding en 4800.- som Apple skal ha.

Lenke til kommentar

4: Dette er jeg litt usikker på faktisk, har ikke regnet på det selv men jeg tror jeg kjøper direkte fra Apple. Da jeg aldri kan tro Netcom eller Telenor selger den rimeligere med binding en 4800.- som Apple skal ha.

Avhenger litt. 16GB koster rundt 2500 med iConnect, basis prisen for iConnect er 248, men 348 i bindinstida. Man kan derfor regne 100,- i nedbetaling, noe som vil gjøre at det lønner seg å kjøpe med binding. Telefonen får du åpnet uansett, om den skal brukes i utlandet el iløpet av bindingstida

Lenke til kommentar

3: En må kjøpe musikk og spill og det foregår via iTunes og Appstore.

Nå vet jeg ikke om de har implementert en slags kopisperre på iPhone 4, men jeg tviler, så la meg rette litt på det du skrev så det blir litt tydeligere:

Man kan flytte over nedlastet musikk, og man må ikke kjøpe noe som helst via iTunes. Spill og utallige andre praktiske ting kan kjøpes via Appstore, men de har også en drøss med gratis spill og duppeditter der som du kan kose deg med. Og skulle du ha lyst på et produkt som koster penger, så er ikke prisen noe å hyle for. Fra 6 kroner og oppover.

Lenke til kommentar

Ja definitivt. Men da ryker vel garantien hvis jeg ikke husker feil.

Man kan ha mye moro med en ren og uforandret iPhone, så du kommer nok ikke til å angre hvis du går for innkjøp, Zaetar.

Ja, garantien ryker jo i utgangspunket, men det er sjelden at en feil så ille at man ikke kan gjenopprette telefonen, og gjør man det, er det ikke mulig å finne ut at den har vært jailbreaket, det blir iallefall i gjort, så det er ikke det store problemet.

Ellers, forbrukerrettigheter er ganske mye bedre i norge enn i usa, i usa er det vel strengt tatt bare produsentgaranti som gjelder, mot at vi har gode reklamasjonsrettigheter i norge, så om feilen ikke er software relatert, så skulle det strengt tatt ikke ha noe å si uanett, (men lykke til med å overtale apple om det..)

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Vurderer å kjøpe en fra netcom sånn at jeg kan få nett overalt og ha garanti men de har ikke det inne før en lang tid :/

Men hvis man jailbreaker kan man laste ned apps osv gratis?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på dette, men jeg regner med at man kan laste ned spill og programmer fra piratbukta eller lignende nettsteder, og deretter flytte de over på telefonen. Men med tanke på at de fleste bare koster 6 kroner, så ser jeg ingen grunn til å jailbreake bare på grunn av gratis spill. Man finner mange nok av de på appstore fra før av.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på dette, men jeg regner med at man kan laste ned spill og programmer fra piratbukta eller lignende nettsteder, og deretter flytte de over på telefonen. Men med tanke på at de fleste bare koster 6 kroner, så ser jeg ingen grunn til å jailbreake bare på grunn av gratis spill. Man finner mange nok av de på appstore fra før av.

Ja 6 kroner virker ikke så mye, men hvis jeg kjøper apps fra Iphone betaler jeg i Itunes eller f.eks til netcom? Hvordan funker betalingsmåten?

Lenke til kommentar

Har et nytt spørsmål.

Bestilte Iphone med Netcom Iconnect og minsteprisen prisen blir da 6666 for 12 månder men er dette pluss det man betaler for å få telefonen? for ellers blir det 6666+3000 noe som blir vel over 9000 og det er alt for mye.

Grunnen til at jeg bestilte iconnect var fordi det er gratis nett hele tiden og opp til 5gb, men trenger jeg så mye? kommer sikkert til å være på nett 2-4t rundt 5 dager om uken, er det verdt det da?

Eller er det anbefalt å kjøpe fra apple store til 5000 også bytte til et billig abb som tar 150 kr for nett?

Endret av Zaetar
Lenke til kommentar

Har et nytt spørsmål.

Bestilte Iphone med Netcom Iconnect og minsteprisen prisen blir da 6666 for 12 månder men er dette pluss det man betaler for å få telefonen? for ellers blir det 6666+3000 noe som blir vel over 9000 og det er alt for mye.

Grunnen til at jeg bestilte iconnect var fordi det er gratis nett hele tiden og opp til 5gb, men trenger jeg så mye? kommer sikkert til å være på nett 2-4t rundt 5 dager om uken, er det verdt det da?

Eller er det anbefalt å kjøpe fra apple store til 5000 også bytte til et billig abb som tar 150 kr for nett?

Totalprisen inkluderer prisen du betaler for selve telefonen, så i priseksempelet ditt koster altså iPhone 4 3 000 kroner, samt at abonnementskostnader utgjør til sammen 3 666 kroner.

Hvorvidt det lønner seg å kjøpe iPhone 4 uten abonnement kommer helt an på ditt forbruk. Normal anbefaler vi å kjøpe ny mobil uten abonnement og finne det billigste abonnementet i forhold til ditt ringemønster (-ta en rask sjekk på Ringepriser!) - det blir som regel billigst totalt sett over et år.

Når det gjelder akkurat iPhone kan imidlertid de spesielt utformede iPhone-abonnementene være gunstige, ettersom man -som du påpeker - bruker mobilt internett langt oftere enn på andre mobiler, inklusive de fleste andre smartmobiler. B)

Lenke til kommentar

@ Vegard Haugen, akkurat hva er årsaken til at iPhone kommuniserer så mye mer over 3gnettet enn andre smartmobiler? Jeg har undret meg litt på det der fordi så mange sier det samme, men jeg forstår ikke helt hva som gjør at iPhone f.eks bruker så mye mer datatrafikk enn min HTC Desire.

Skulle gjerne brukt sitat her, men jeg har faktisk enda ikke forstått hvordan jeg siterer noe i denne versjonen av forumet. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...