Gå til innhold

Hvorfor handler folk på "dedikerte" spillbutikker?

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på hvordan de "dedikerte" spillbutikkene greier å holde seg i live. De er jo så fryktelig overpriset på både spill, konsoll og spillutstyr.

Hva får folk til å kjøpe et spill på Game, Gamestop eller EBGames til 599kr, når butikker som Elkjøp/Lefdal og Platekompaniet som regel selger de mye billigere?

De gangene jeg har vært og sammenliknet priser, så koster det ofte hundrelapper mindre om man holder seg unna Game/Gamestop/Ebgames. Jeg har t.o.m. sett brukte spill som koster mer enn nye på de andre butikkene!

Jeg har en følelse av at det er litt "Telenor syndrom" som er ute og går. At folk ikke vet bedre, ikke orker å sjekke andre steder eller går dit av gammel vane.

Så mitt spørsmål er egentlig.. hvordan kan disse butikkene fortsatt ha kunder?

La til en avstemning også, siden jeg er litt interessert i hvor folk handler spill. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi GAME og de andre butikkene som regel har et ekstremt mye bedre utvalg. Og ikke minst folk bak kassa som vet hva de snakker om. Jeg har flere ganger blitt positivt overrasket over hvor hyggelige og imøtekommende de som jobber på GAME nær meg har vært. Såpass fornøyd var jeg av å ha slått av en prat med dem angående om jeg burde kjøpe Heavy Rain eller ikke (ikke noe salgs-taler) at jeg kom tilbake dagen etter og kjøpte det.

Prisene er ikke de laveste, men behandlingen er så mye bedre.

Må legge til det at jeg ikke pleier å kjøpe spillene mine i "disse" butikkene.

Lenke til kommentar

handler som regel på gamestop. lell om jeg må kjøre i en time og ta en ferge og elkjøp og expert ligger 10 min unna.

grunnen er at spillutvalget stinker på elkjøp og expert her. tåler å betale litt ekstra for god kundehjelp. og det jkan no hende jeg skal levere in et spill eller kjøpe et brukt et. de får jeg ikke med expert og elkjøp.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper der prisen er lavest, ofte er det Platekompaniet i Norge. Jeg har sjelden noe behov for å få hjelp, jeg vet som regel minst like mye om hva jeg skal ha som selgeren.

Når det er sagt så savner jeg mer spesialiserte spillbutikker, som ikke forsøker å konkurrere på mainstream-markedet men tar inn spill litt utenom de vanlige og da tenker jeg særlig på import og retro, også kunne man satset på å ha et større utvalg av spill-effekter som klær, actionfigurer, artbooks osv. Etter at Spider Man ble borte er alle spillbutikkene i Norge blitt identiske i utvalget, jeg savner å kunne gå inn i en butikk og se spill jeg ikke var klar over fantes.

Endret av Spartakus
Lenke til kommentar

Handler på Game fordi de har utvalg, sære titler, og selger brukt. Ofte mange gode tilbud der som man aldri ville funnet i generelle elektrobutikker som Elkjøp osv. Nye spill unngår jeg å kjøpe der, da blir det enten Platekompaniet eller Playcom (som i det siste har begynt å prismatche platekompaniet på nye spill).

Lenke til kommentar

Jeg var veldig glad i SpiderMan som lå i Drammen. Jeg kjøpte Final Fantasy IX i nettbutikken deres. Jeg forhåndsbestilte Wii da den kom og han i butikken la av spill til meg selvom han egentlig ikke kunne gjøre det. Jeg savner den butikken. Jeg handler ikke i "fysiske" butikker lenger p.g.a prisen er lavere i en nettbutikk. Skal jeg ha en CE eller LE er jeg nesten garantert å få den om jeg forhåndsbestiller den kjapt på nettet. I butikk, særlig Gamestop, vet de ikke hva de får av slike ting og da kan de ikke la deg forhåndsbestille de utgavene. De utgavene går som regel til venner av de i butikken eller de ansatte i butikken. Det er iallefall min erfaring da jeg jobbet der.

Lenke til kommentar

Spiderman var råe på å importere JRPGer da mange av dem bare kom ut i USA. De hadde spill ingen andre i landet hadde...Arc the Lad, Lunar, Ys osv. De hadde også et pent utvalg retrotitler hovedsakelig til NES og SNES, både amerikanske og europeiske, hvor dem ble av jeg skulle jeg likt å visst.

Lenke til kommentar

Spiderman var råe på å importere JRPGer da mange av dem bare kom ut i USA. De hadde spill ingen andre i landet hadde...Arc the Lad, Lunar, Ys osv. De hadde også et pent utvalg retrotitler hovedsakelig til NES og SNES, både amerikanske og europeiske, hvor dem ble av jeg skulle jeg likt å visst.

Spiderman gikk konk desverre...han fyren som starta det som hadde butikken ved Karl johan han er skribent i Gamereactor nå faktisk.

Lenke til kommentar

Siden jeg kjøper de fleste spilla mine ved release bruker jeg Spaceworld som har 100 spenn i minus første uka, men handler også en del av CDon og Videogameplus. Mitt inntrykk er att Elkjøp/Lefdal ikke er så billig som mange vill ha det til iallefall ikke i min by. Gamestop er overprisa til de grader men hender jeg kjøper der hvis det er eldre tittler jeg er på jakt etter.

Lenke til kommentar

Det virker som en hard bransje. Jeg vet om flere uavhengige spillbutikker som har gått konk, kun kjedene består. Det er litt trist, men unngåelig, og det gjør så det blir mye mindre variasjon mellom butikkonseptene. Det er minst 10-20 butikker som selger spill i Oslo sentrum alene, men alle selger det samme. Det er ikke noen vits å gå på jakt etter "funn" noe annet sted enn brukthyllene, og der skal man være heldig hvis man finner noe annet enn ti kopier av The Golden Compass til PS2 (dog så jeg en brukt kopi av Shadow of the Colossus på Gamestop for noen måneder siden - den ble fort borte).

Lenke til kommentar

Synes litt spesielle butikker slik som Spiderman var kunne starte en online butikk jeg, hvor en har alt av spill og ikke kun mainstream mjølet som en får kjøpt på samtlige andre butikker...noe å tenke på for noen med økonomisk sans? :p

Lenke til kommentar

Pga internett har bredt utvalg og kunnskap hos betjeningen blitt noe jeg har klart meg uten (dessverre?). Nå har vi aldri hatt noen skikkelige spillbutikker før gamestop her jeg bor uansett, og de besøker jeg av og til for å utnytte meg av tilbud uansett.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne handlet oftere hos dedikerte spillbutikker som GameStop osv. Men jeg gjør det ikke... Jeg synes konseptet til GameStop hvor man kan levere inn spill og enten få penger tilbake, eller en forhåndsbestilling til et nytt spill er fantastisk, men de har ødelagt det totalt ved å gi latterlige priser tilbake.

Dersom et spill står på eksluderingslista (som er grusomt lang, hadde vært enklere om de ramset opp de spillene de faktisk VIL ha) - får man tilbake 5 kr. Det synes jeg er umoralsk, spesielt når de selger nye spill til 599 - og jeg velger derfor å handle andre steder.

Hjelper ikke om de ansatte har peiling eller er hyggelige, når følelsen jeg har når jeg går ut av butikken er at jeg har blitt lurt.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Jeg handler vaneligvis der det er billigst eller på nettet, men det er jo sånn at de billigste stedene ikke alltid har det man leter etter, og da ender jeg opp på Game eller lignende.

Jeg skulle gjerne sett det som noen nevner her, en spillbutikk som selger litt spesielle spill, retro spill osv. Skulle gjerne startet en online butikk selv, men jeg har ikke peiling på sånt :D

Lenke til kommentar

Kjøper ofte spill på gamestop eller på nettet. Det er ingen Game butikker i nærheten og expert og elkjøp har ikke så veldig spennende titler. Elkjøp er forresten like dyrt som gamestop i Kristiansand.

Edit: Platekompaniet har ofte lave priser så hender jeg handler der og.

Endret av Craxdm
Lenke til kommentar

Som Lakus påpeker tidligere i tråden er det innmari ålreit å handle på steder hvor de har litt peiling. "Min" Gamestop har kanskje ikke så alt for mange oppvakte karer, dog noen er det og daglig leder kjenner meg som kunde fra han i sin tid startet Free Record Shop, og jeg får titt og ofte litt godsaker av ham når jeg er der og handler. For eksempel t-skjorter (rein reklame selvfølgelig) eller et lite prisavslag. Å faktisk kunne diskutere spill med noen er også en veldig hyggelig bonus.

Dessuten selger de også brukte spill, og er jeg i tvil om en tittel er noe for meg er det ypperlig å finne den billig og brukt. Ellers handler jeg på Platekompaniet, da de gjerne har fine priser (og et par søte kassadamer ^_^).

Lenke til kommentar

Jeg har overhodet ingen behov for hjelp av andre mennesker bak en skranke til å velge spill, så for meg handler jeg der det er billigst. Vi har så forskjellig smak og behag blant spill at jeg ikke vil stole på noen 100%, så da er reviews, gameplay videoer på youtube og tilbakemeldinger fra forumbrukere som fungerer for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...