teletubbiekid Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 (endret) Er enig i at mange kanskje ikke forstår språket like godt. Men det føler jeg bare poengterer argumentene i artikkelen. Hovedpoenget til forfatteren er jo å poengtere at vi er som kjøpsmaskiner, zombier som ikke ytrer nok kritikk til den verden vi lever i. Og jeg er fullstendig enig. Slik adferd fra utviklere og aksjonærerers side stimulerer ikke akkurat intellektet til sluttbrukeren i særlig stor grad. Vi VIL være zombier som bare kjøper og kjøper. Egentlig er artikkelen en ytring mot hele samfunnet slik det er i dag. Samfunnet blir som zombier som bare konsumerer uten å tenke. Vi trenger en ny kulturell oppvåkning. Fra midten og mot slutten av 60-tallet hadde vi en musikalsk oppvåkning i form av The Beatles, Brian Wilson, Kinks, The Doors etc. John Lennon mente jo f.eks etterhvert at hver eneste låt de valgte å gjøre noe med skulle være original, noe de klarte til gangs. Og betyr ikke det da mer? Er ikke spill som Final Fantasy 7 noe vi vil ha? Like godt gjennomtenkte historier? Klart, Mario og Zelda er spill som gjør såsi det samme hele tiden, men det kler formen utrolig godt. De gjør uansett noe mer med det, de er kreative. DET vi vil definitivt ha mer av. Men massene bestemmer og "dressene" som artikkelforfatter bruker så fint fôrer kun det de er trygge de kan tjene penger på. Synes faktisk dette var en svært god artikkel. Og at noen ikke forstår språket eller hva som menes sier jo mer om dere egentlig,og bare poengterer poenget med artikkelen ytterligere. Problemet med teksten er ikke at innholdet er til tider slitsomt å tyde, men heller forfatterens blærete påstander og formuleringer, unødvendige metaforer og det store fraværet av gode argumenter.Kan se for meg hvordan forfatteren oppfører seg på restaurant. Han vil sannsynligvis vittig informere sitt selskap om at lasagne er for ukultiverte bavianer som bare konsumerer det de kjenner fra før av, og deretter kreve at kokken skal finne opp en kreativ, ny rett dedikert til hans svulmende intellekt. Wait... drar du fram FF7 som et eksempel på kreativitet innenfor spillverdenen? Mener du virkelig at FF7 ikke appellerer til ukritiske zombier, men at det heller stimulerer intellektet på samme måte som The Beatles, i form av ekstrem orginalitet og nyskapning? FF7? Endret 29. juli 2010 av teletubbiekid Lenke til kommentar
Licht Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Er ikke spill som Final Fantasy 7 noe vi vil ha? Jeg håper du setter pris på ironien i at spillet du framhever som det ypperste innenfor intellektuelle kvaliteter når det gjelder spill ikke bare er den syvende iterasjonen av en spillserie, men at nevnte spillserie nå også teller tretten hovedtitler, med nummer fjorten underveis, og et utall spin-offs og remakes strødd rundt i spillhistorien? Synes faktisk dette var en svært god artikkel. Og at noen ikke forstår språket eller hva som menes sier jo mer om dere egentlig,og bare poengterer poenget med artikkelen ytterligere. Artikkelen er god for ett formål, og ett formål alene: Å overbevise pretensiøse - la meg låne et Tonny-verdig uttrykk - sykofanter om at de tilhører en (fullstendig imaginær) elite, slik at de kan grine på nesen over de primitive ytringene til de ignorante massene som omslutter dem på alle kanter. "Poengterer poenget" er forresten en kjempeformulering. Kanskje du burde vurdere en karriere innen spilljournalistikken, du har iallefall elitismen på plasss - og det er jo etter sigende det viktigste. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 (endret) Jeg driter i hvordan jeg selv skriver, jeg er ingen forfatter. Jeg skriver som jeg tenker jeg Og er ikke i noen elite, men jeg setter pris på originalitet og når noen tør gjøre noe hvor inntjeningen kanskje ikke er garantert. FF7 drar jeg fram fordi det er et spill hvor utvikleren hadde stor kjærlighet for det de holdt på med, historiemessig. Er vel også enig i at språkbruket i artikkelen er noe overdrevet, men det gir jo grobunn for å lære mer om språk forsåvidt. Uansett så er det mange svært gode poeng. Vi bare konsumerer og hiver oss over all driten vi blir presentert. Det å være i "eliten" er noe tøv som ikke finnes spør du jeg. Å tro man er det er å være høy på seg selv. Folk som tror de er noe har jeg ingenting til overs for, jeg blir bare kvalm. Men det betyr ikke at man ikke trenger å sette pris på nyskapning og originalitet, eller at man trenger å være i noen "elite" av den grunn. Jeg elsker Beach Boys sin Pet Sounds, og jeg elsker Grieg. Det betyr ikke at jeg går rundt og tror jeg er noe, for det er jeg ikke. Jeg liker også Rihanna, bare så det er sagt Endret 30. juli 2010 av Kenny Bones Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Jeg driter i hvordan jeg selv skriver, jeg er ingen forfatter. Jeg skriver som jeg tenker jeg Og er ikke i noen elite, men jeg setter pris på originalitet og når noen tør gjøre noe hvor inntjeningen kanskje ikke er garantert. FF7 drar jeg fram fordi det er et spill hvor utvikleren hadde stor kjærlighet for det de holdt på med, historiemessig. Er vel også enig i at språkbruket i artikkelen er noe overdrevet, men det gir jo grobunn for å lære mer om språk forsåvidt. Uansett så er det mange svært gode poeng. Vi bare konsumerer og hiver oss over all driten vi blir presentert. Det å være i "eliten" er noe tøv som ikke finnes spør du jeg. Å tro man er det er å være høy på seg selv. Folk som tror de er noe har jeg ingenting til overs for, jeg blir bare kvalm. Men det betyr ikke at man ikke trenger å sette pris på nyskapning og originalitet, eller at man trenger å være i noen "elite" av den grunn. Jeg elsker Beach Boys sin Pet Sounds, og jeg elsker Grieg. Det betyr ikke at jeg går rundt og tror jeg er noe, for det er jeg ikke. Jeg liker også Rihanna, bare så det er sagt Jeg kan forsåvidt være enig med at folk kanskje er litt vel ukritiske til ting, nå vil jeg dog si FF-serien kanskje er et erkeeksempel på hva jeg oppfatter som å legge lista lavt, masse mas om at det er en fantastisk historie osv, i mine øyne skal man ikke lese gode boka før det er en historie som langt overgår ssamtlige i FF-serien, men la gå. Ellers kan man jo spørre seg om det er et problem? Jeg oppfatter meg selv som mer kritisk til spill enn mange, den ene siden er at det kanskje tvinger fram bedre kvalitet, men den andre siden er jo at jeg tilsynelatende har mindre glede av spill enn andre(?), liker man spill godt, så er jo det fint, selv om man er ukritisk? Når det gjelder artikkelen er jeg enig med mange andre, fremmedord og fagutrykk brukes i mine øyne for å gjøre en tekst mer konsis og presis, i dette tilfellet brukes det motsatt. Dette er ikke noe dikt, det eneste man oppnår er å trekke fokus vekk fra det som faktsik ønskes(?) diskutert, nemlig spillmediet. AtW Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Jeg kan forsåvidt være enig med at folk kanskje er litt vel ukritiske til ting, nå vil jeg dog si FF-serien kanskje er et erkeeksempel på hva jeg oppfatter som å legge lista lavt, masse mas om at det er en fantastisk historie osv, i mine øyne skal man ikke lese gode boka før det er en historie som langt overgår ssamtlige i FF-serien, men la gå. Historien i FF7 er så god at de fleste ikke engang forstår den. De tror de gjør det, men de forstår den egentlig ikke. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg tenkte "HÆÆ?" da jeg spilte det første gangen. Ikke før de senere årene har jeg faktisk forstått historien, noe som tyder på at det var godt gjennomtenkt. Jeg ser ikke på oppfølgere som noe dårlig, dersom det gjøres bra. Men jeg liker ikke spill som ikke utfordrer oss på noe som helst intellektuelt plan. Poenget til forfatteren står fortsatt, dog er kanskje ikke spillmediet det beste eksemplet å bruke det på. Det finnes utrolig mange eksempler på spill som er svært godt gjennomtenkt og som faktisk gjør noe annet. Så har vi også spill som Gears of War osv hvor man hovedsaklig bare skyter seg frem til neste mål. Men disse spillene SKAL jo være sånn, de er lagd for det. Jeg ville heller ha diskutert denne problematikken rundt musikk, film og tv-serier. Problemet er definitivt tilstede der også, og sannsynligvis langt mer enn i spillmediet. Ellers kan man jo spørre seg om det er et problem? Jeg oppfatter meg selv som mer kritisk til spill enn mange, den ene siden er at det kanskje tvinger fram bedre kvalitet, men den andre siden er jo at jeg tilsynelatende har mindre glede av spill enn andre(?), liker man spill godt, så er jo det fint, selv om man er ukritisk? Helt klart. Det viktigste er at spillet er godt gjennomført for det det er. Kvalitet med andre ord, noe som går utenfor type sjangre egentlig. Et bilspill er ikke nødvendig spesielt dypt, men er det svært gjennomført så vil det jo være et godt spill. Man kan ikke bare slenge på en Metal Gear Solid-historie i et bilspill. Far Cry 2 synes jeg er et godt eksempel på det artikkelforfatteren vil ha frem. Har spilt det i noen timer hos en kompis og det er fint liten variasjon. Virker som om de brukte mest mulig tid på å lage verdenen og teknologien bak, og deretter ga blanke i hvordan spillet faktisk ER. Forfatteren her mener også tydeligvis at GTAIV er noe drit, noe jeg er svært uenig i. Liberty City er for det første utrolig godt gjennomført og lagd. I tillegg oser det av kvalitet og historien er kanskje litt så som så, men det har klar moral og mening. Tilleggspakkene er jo svimlende gode, spesielt Ballad of Gay Tony. Når det gjelder artikkelen er jeg enig med mange andre, fremmedord og fagutrykk brukes i mine øyne for å gjøre en tekst mer konsis og presis, i dette tilfellet brukes det motsatt. Dette er ikke noe dikt, det eneste man oppnår er å trekke fokus vekk fra det som faktsik ønskes(?) diskutert, nemlig spillmediet. Enig, for mye av det gode blir ikke nødvendigvis godt Selv hadde jeg ingen problemer med å forstå teksten, men lettleselig var det definitivt ikke. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Jeg synes det er bra vi har gått fra å kritisere hvordan artikkelen er skrevet og over på hva den faktisk tar opp. Det er å misforstå problemet hvis man legger vekt på hvor mange tall en tittel har bak seg. Det spiller ingen rolle hva spillet heter, det er innholdet man ønsker variasjon i ikke navnet. Man kunne godt kalt hvert nye Zelda noe helt annerledes, men konseptet ville vært det samme, det samme kunne man gjort med Final Fantasy, utan at det hadde tjent noen hensikt. Å ha et gjennomgående navn, en merkevare, hjelper oss å orientere. Å skulle endre tittel kun for å unngå anklager om manglende kreativitet ville vært feil prioritering - legg heller innsatsen der den trengs. Å i det hele tatt nevne Final Fantasy i sammenhengen kommersialisering er blodig urettferdig. Det finnes ingen annen spillserie, med mulig unntak av Metal Gear Solid, der det er lagt så mye kunstnerisk talent ned i hver enkelt del av produksjonen. Final Fantasy ble bygd opp av menn som Hironobu Sakaguchi, kanskje den sterkeste historiefortelleren bransjen har sett, Nobuo Uematsu, som er en anerkjent klassisk komponist langt utover spillbransjen og Yoshitaka Amano, som utstiller kunsten sin de på mest prestisjetunge galleriene verden over (som jeg anbefaler alle å ta en titt på). Ja, Final Fantasy er store penger - det skulle bare mangle - men det er alt annet enn sjelløst. Jeg er enig i at mange av spin-offene kan avskrives som kommersielle og middelmådige. Det kan virke som om alle suksessrike franchiser begynner å gro den typen kviser, men det er helt andre mennesker som jobber med disse og jeg synes ikke det skal brukes til å sverte de som gjør en kjempeinnsats med hovedserien. Historien i FF7 er så god at de fleste ikke engang forstår den. De tror de gjør det, men de forstår den egentlig ikke. Det er problemet, samtidig som det er en av mange grunner til at historien i nettopp VII er så gjennomført. Man behøver ikke å være den skarpeste kniven i skuffen for å skjønne den delen som handler om å redde verden fra Sephiroth, og det var det aspektet jeg forholdt meg til da jeg spilte gjennom første gang som 14-åring. Men etter hvert som jeg (forhåpentligvis) modnet intellektuelt og spilte om igjen - noe jeg har gjort i overkant av 20 ganger - oppdaget jeg at jeg egentlig ikke hadde skjønt noenting og bare fått med meg et tynt skall av hva spillet egentlig handlet om. Jeg har lest mer bøker enn de fleste jeg kjenner, inkludert flere av klassikerne, og jeg vil si FFVII er på høyde med de beste av dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå