Gå til innhold

Vakkert RPG \ Adventure

Anbefalte innlegg

Hei Gamerfolkens

Sitter her med ett rykende ferskt GTX 480 og så bra grafikken i Metro 2033 nå enn er, så er det ikke min type spill og langt ifra min type setting, så jeg lurer på om noen har noen råd ang. eventyrspill \ rpg`er med natur og slorslått utforskning?

Spill jeg tidligere har likt svært godt er The Witcher, Risen, Gothic 1, 2 og til dels litt 3`ern også, Max Payne, Deus Ex, Metal Gear Solid serien, Final Fantasy 7, har 13 liggende foran PS3`n men mistet interessen når man ikke får utforske verden \ byer. Rise of the Argonauts... fullt av bugs men stemningen var bra, God of War 1 og 2, mistet interessen i 3`ern.

Oblivion, Bioshock, Gears of War, Halo etc er ikke så interessant, heller ikke hardcore rpg`er med terninger og formler, er mest på arpg jeg liker meg. Bør ha god og involverende historie.

Finnes det noe jeg har oversett der ute? The Witcher fant jeg for snart ett år siden, hadde aldri hørt om det og bestemte meg bare for å teste det siden det var så mange som skrøt av det... Og herregud for ett spill... Håper igrunnen på å finne enda ett sånnet :-) Har lest igjennom listetråden hvor toppspillene anbefales, men enten har jeg testet dem eller så tilhørte de i feil kategori (racing etc.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke har noe imot litt gamlere spill så er iallefall Beyond Good and Evil et genialt adventure spill. Egentlig er hva du nevner i så forskjellige kategorier.

Du kan vel alltids prøve Dragon Age Origins, historien minner mye om LotR, vet det er mange innpå forumet som digger det. (selv om jeg synes det var ganske så dårlig.)

Greier ikke helt å se hva jeg kan nevne som går under alle kriteriene.

Lenke til kommentar

Jeg plukket opp DAO under en deal hos play.com for en stund siden, men etter introsekvensen etter installeringen ble jeg igrunnen oppgitt av LOTR preget og la det i fra meg.

Er ikke så fan av å ha flere karakterer heller, blir ikke like knyttet til protagonisten som i for eksempel Gothic, hvor man starter som ett null alle er frekke med, men hvor det endres etter hvert som man bygger seg opp og blir sterkere, så lysten for å starte det opp har liksom dødd ut før jeg i det hele har begynt ett new game. Installerte Bioshock 1 i dag, sikret meg de på salg hos Steam i sommer, men det tok ikke så lang tid før jeg så at det kom til å bli tomt for særlig med mennesker, masse "skremming" av en som ikke blir skremt av typiske Fear, Dead Space etc. tullespill.

Kom gjerne med sniktips langt utenfor kravene jeg stiller. Å ha strenge krav kan ofte oversensurere og blokkere ute gode opplevelser, noe jeg tror skjer akkurat nå da jeg opplever en spilltørke.

Får gi Bioshock en sjanse til, men tviler på jeg blir sittende særlig lenge.

Lenke til kommentar

Hva med Two Worlds og Divinity 2? Har også hørt mye bra om Assassin`s Creed 2. Mass Effect 1 og 2 har også noen flotte områder i natur samt noen store byer å utforske.

Ga bort AC 2 ca. halveis i spillet, Divinity avsluttet jeg etter en 2 timer, Mass Effect 1 avsluttet jeg etter bare å ha sett den overpretensiøse startsekvensen.

Jada, jeg er kjempekresen. Skal youtube Two Worlds nå, har bare hørt navnet bli nevnt i rpg sammenheng før. :D

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å anbefale noe, siden du enten har prøvd de virkelig gode spillene eller så liker du dem ikke. Neverwinter Nights 2 kan jeg anbefale, men der styrer du flere personer (som dragon age). Ikke akkurat det mest åpne spillet, men jeg liker nå omgivelsene i alle fall.

Ellers vil jeg anbefale å spille spill litt lengre enn en time eller to, siden det er mange spill som ikke tar seg opp før etter en stund.

Men, hovedproblemet her er nok at du er såpass kresen. Du skal selvfølgelig gjøre akkurat det du vil, men hvis du ikke har prøvd de så er det en haug med gode indie-spill der ute! Braid, World of Goo, Osmos (sistnevnte er veldig kort), Machiniarium og en rekke andre som har veldig interessante konsepter og er godt utført. Disse er nok det strake motsatte av det du nevner, men å utvide horisonten er en god ting :)

Du får uansett ha lykke til med å finne et spill som passer for deg.

Lenke til kommentar

hehe første gang jeg har hørt noen gi opp et spill rett etter intro....

Jeg har egentlig viktigere ting å gjøre enn å spille dataspill, som f.eks studiene, derfor avslutter jeg spill dersom de ikke fenger. Ringenes Herre plagiat er ikke noe jeg vil bli engasjert i, så det forsvant ut av vinduet :-)

Blir litt som om du ser på TV2 og introen til Sex and the city dukker opp, så vet du hva du kommer til å få servert og klarer på forhånd å bestemme deg for om du vil digge dette eller om det bare blir "meh". Når det er langt nok borte fra ens interessefelt så er det ikke "bare å prøve det i ca. 5 timer så vil du nok like det du også!".

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar

Okay, har lest bøkene 2 ganger, sett filmene flere ganger og spilt gjennom DA: O to ganger. Kan med hånden på hjertet si at det ikke er plagiat, men det får så være :p

Kanskje The Witcher? Litt gammelt men 2'ern er jo på vei...

Jeg må unnskylde meg dersom det for en fan virket som om jeg trampet foten i gulvet og konstanterte at det var plagiat, det var ikke meningen. Det jeg mente å utrykke var at jeg følte det når jeg så introvideoen. Story \ Innhold \ Opplevelse er svært individuelt og vanskelig å pinpointe bombastisk. Har også sett en del av gameplayet fra en i kollektivets maskin og det jeg har sett av spillet gjør at jeg ikke løper for å innstallere det :-) BioWare sine spill er ikke så tiltalende ovenfor meg, men jeg ser at de er vellagde og de har ett enormt publikum for en årsak. M.a.o. prøver jeg ikke å kritisere, men å poengtere med hvorfor spillene ikke tiltaler meg :-)

Når det gjelder The Witcher, var dette en skikkelig outsider jeg aldri hadde hørt om i fjor inntill jeg leste mange her på forumet si at det var en av de beste RPG`ene gjennom tidene, og overraskelsen var derfor stor når en polsk utvikler tok meg så med storm. Fantastisk historie, univers og stemning. Råskapen tiltaler meg virkelig, og da mener jeg ikke blod og gørr eller det teite kampsystemet, men råskapen i dialogen og tematikken, på samme måte som råskapen i Gothic en gang tiltalte meg. Så TW2 venter jeg med stor spenning på :D

Error:

Neverwinter Nights 2 spilte jeg når det kom ut husker jeg. Vakre omgivelser og ikke så verst RPG messig spill, men jeg ble ikke ordentlig sugd inn med hud og hår i universet, så etter en del timer ble det til at jeg falt ut av det og la det til slutt på hylla.

Braid føler jeg alle skryter av, men dette klarer jeg ikke å engasjere meg i, kanskje spillet er for filosofisk for meg? Machinarium var fengende og hadde ett artig konsept, men pek og klikk spill er min frues geskjeft så det kjøpte jeg til hènne :-)

Noen som kan si noe om f.eks Settlers 7, rent bortsett fra Stupidsofts kopibeskyttelse? Akkurat nå begynner jeg å bli desperat etter spill med vakker natur :D

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar

The Settlers 7? Sannsynligvis det beste Settlers siden Settlers 2 (og anniversary), ganske artig. Litt kjipt med kopibeskyttelsen, men du får også prøve å tenke hvor ofte dette vil påvirke deg. Meget underholdene når du har økonomien oppe å gå samt at spillet gir forskjellige stier til seier (du må dog generelt sett velge mer enn 1). Krigingen er ikke som i RTS lengre, du har heller hærførere som sender hærene fram. Denne delen kunne nok blitt gjort litt bedre, men det underholder og for å være god må du igjen være en meget dyktig bybygger. Alt i alt, fantastisk spill.

Okay, spilt The Witcher. Hmmm *tenke* Mount and Blade Warband? Ikke direkte pent kanskje, men ganske morsomt og annerledes. Er også endel mods som vistnok skal være ganske så bra.

Lenke til kommentar

Risen og Drakensang?

Risen er fra utvilkerne av Gothic også om jeg ikke tar helt feil.

Har spilt Risen, skal sjekke ut Drakensang.

Krist2: Har hørt de to bli nevnt i samme åndedrag tidligere... Skal sjekke det ut.

Ghaundan: Takk. Kopibeskyttelsen er mer ett prinsipp enn en belastning, men med en router mellom pc`en og interwebzen så forekommer det en del brudd innimellom. Opplever f.eks nå som jeg er nyinnflyttet til min fru, brudd i hytt og pinevær selv om jeg er koblet opp via wire for minimum lag. Hva det skyldes har jeg riktignok ikke hatt tid til å sjekke opp i enda, og skal nok få løst det, men det er bare som ett eksempel på at i prinsippet, er kopibeskyttelsen null verdt når man heller ikke får noen bonus for å være online, som, onlineplay.

Hva skjer om nettet er nede fra ISP`s side og alle utgiverne har begynt å benytte seg av den typen kopibeskyttelse, samtidig som det regner ute og det er senhøstes og man fikk ikke tak i jaktkort? Da har man jaggu lite annet å finne på, så når man har brukt 499,- på ett spill, skal bli tvunget til å lese en bok til 349,- istedet, da er man på ville veier ;-)

Nå er jeg selv på ville veier og kjører avgårde i en lang digresjon :-). Innstallerer Dragon Age og gir det ett par timer ikveld, mens jeg laster ned ett par nye jeg har kjøpt. Noen tips til class \ race \ strategi å gå for?

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å ikke gå warrior, mest fordi det er flest warriors å velge blandt av NPC's, syns at både mage og rogue er morsomme classes. Har kun prøvd Dwarf Noble og Human Noble. Foruten en intro del og visse reaksjoner fra NPC's er det kun små stats som skiller de.

Lenke til kommentar

Både Dragon Age (min favorittklasse er Rogue, og mages kan bli temmelig råe, men Warrior er trolig enklest å spille for førstegangsspillere) og spesielt Mass Effect-serien er vel verdt å investere tid i. Synd å la førsteinntrykket ødelegge. Mass Effect 1 kan riktignok virke primitivt og "fiklete" (tross en svært god historie), men til gjengjeld tar ME2 av og er en skikkelig action-thriller av et spill (det er også, på godt og vondt, ganske "RPG light").

Som noen nevnte er The Witcher 2 på vei. De sier det er et skikkelig RPG, men så ser det ut som et actionspill for konsoll i gameplayvideoene... Kan bli veldig bra likevel, jeg tror og håper det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...