Papirpose Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Holder på med et LCD-display fra Hammar. I den forbindelse lurer jeg på om noen kan forklare en liten sak for meg (har ikke akkurat noen doktorgrad i elektronikk). 10kOhm-potmeteret på tegningen under skal kunne brukes til å regulere kontrast. Spørsmålet her er følgende: Kan noen forklare hvorfor 10kOhm-potmeteret er koblet som det er? VLc på LCD-displayet er contrast adjustment, og skal iflg databladet kobles til jord. Hvorfor er denne koblet til det miderste beinet på potmeteret og +5V koblet til det øverste? På 100Ohm-potmeteret er jo det øverste beinet koblet til LCD-displayet mens det midterste og det nederste er koblet til jord. Det funker jo fint. Hva er egentlig det midterste beinet på potmeterne til? Lenke til kommentar
555 Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 På tegningen er det koblet 0V på nederste ben på potmeteret og 5V på øverste. det midterste benet kan justeres opp og ned.(tenk et skyvepotmeter (er ikke sikker på hva det heter))Slik det er koblet kan du ta ut mellom 0 og 5V. RETT MEG HVIS JEG TAR FEIL! Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 22. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2003 Så det er slik at vha potmeteret kan man gi VLc mellom 0V og 5V? Tror kanskje jeg bare skal prøve å lodde det på. Jeg MÅ ikke forstå det, men det er litt mer lærerikt når jeg vet hvorfor jeg gjør det jeg gjør Edit: Ok, det fungerte da Slår meg til ro med det gitt. Takker Lenke til kommentar
555 Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Så det er slik at vha potmeteret kan man gi VLc mellom 0V og 5V? Ja, tror det. (Hvis vi går ut ifra at VLc er jord) Lenke til kommentar
Aerocker Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Så det er slik at vha potmeteret kan man gi VLc mellom 0V og 5V? Ja, tror det. (Hvis vi går ut ifra at VLc er jord) Om VLc er jord så vil jo spenningspotensialet der vere lik jord -> 0V Det er helt rett at på den midterste pinnen kan du ta ut mellom 5V og 0V i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 22. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2003 Så det er slik at vha potmeteret kan man gi VLc mellom 0V og 5V? Ja, tror det. (Hvis vi går ut ifra at VLc er jord) Om VLc er jord så vil jo spenningspotensialet der vere lik jord -> 0V Det er helt rett at på den midterste pinnen kan du ta ut mellom 5V og 0V i dette tilfellet. Takk takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå