Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL --- Dårlig download ved upload..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Altså, dere må vite det at adsl er half duplex.. dvs at det går utover download hastigheten om du samtidig laster opp.. sdsl feks er full duplex som igjen da vil si at linjene jobber uavhengig av hverandre så har du da 1mbits sdsl linje så kan du laste opp med 1mbits hastighet samtidig som du kan laste ned med 1mbits hastighet.

Åhh jeezez, here we go again... Nei, det er IKKE duplex som er problemet!!!! Det er TCP/IP-protokollens funksjon!!!!!!!!!!! :evil::evil:

Du vil også på en full-duplex SDSL-linje også kunne oppleve dette problemet, men sjansen er mye mindre takket være symmetriske hastigheter....

Kan ikke HW lage en FAQ om dette.. Det er jo alltid en eller annen som tror at full duplex er løsningen på alt, og forvirrer da andre med samme propagandaen!!

Lenke til kommentar
<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font class=postbody>Quote:</font><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR><TR><TD><FONT class=quote><BLOCKQUOTE>

On 2002-02-07 22:29, talisar skrev:

Og hvilke "bredbånds" tjenester trenger mer enn

128kbit ut hastighet? Med unntak av ftpservere

og fildelingstjenster som jo ikke er lov å kjøre

i utgangspunktet:)

</BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End -->

Hva med for eks web server,spillserver osv. Er ikke ALLE som er opphengt i warez,men uansett,jeg har 768/128 fra upc,jeg er ikke fornøyd med min linje,hvis jeg skal for eks laste opp et freeware prog til en kompis,så kan jeg bare glemme å gjøre noe annet pga den "SIMPLE 128 kbit" uploaden gjør at jeg får 700+++ i ping i spill osv.

Så jeg synes ABSOLUTT at folk har bruk for mer en 128 kbit i upload,jeg vil tippe du sitter på isdn eller modem :razz:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Prog_Kick på 2002-02-11 00:38 ]</font>

Nei faktisk ikke :) Har hatt en Delta linje fra NGT i over 2år nå jeg. (moro at denne posten dukket opp igjen). Uansett er ikke web server og spillserver bredbåndstjenester men servertjenester. To vidt forskjellige ting. Så jeg spør igjen.. hvilke bredbåndstjenester som finnes i dag krever mer enn 128kbit upload:)?

Lenke til kommentar

Talisar: hivis du er fornøyd med å bruke linjen til kun å surfe så greit for meg.

En liste over ting som krever bedre en 128 ut hastighet.

Mail med litt store vedlegg.

Jobbe mot filer på kontoret (laster ned med ftp, redigerer, laster opp igjen)

Spille BF1942 (DC) mens damen laster ned greier til sims ;)

Har egen webserver ( som faktisk er helt tillat hos ngt) og har noen videosnutter der som folk avogtil gidder å se på.

Rett og slett på grunn av TCP/IP sinn oppbygning, når du laster ned så sender TCP pakker tilbake med info om mottatte pakker er motatt og at CRC stemmer, dette krever litt ut hastighet og blir denne brukt opp av noe annet så stopper rett og slett inntraffikken opp forde den slipper opp for ledige vinduer.

Håper disse grunnen er 'godtat' ;) ( og at det siste avsnittet også forkarer hvorfor men mister inn hastighet når det er trafikk på utlinjen.

G.

Lenke til kommentar

Nei faktisk ikke :) Har hatt en Delta linje fra NGT i over 2år nå jeg. (moro at denne posten dukket opp igjen). Uansett er ikke web server og spillserver bredbåndstjenester men servertjenester. To vidt forskjellige ting. Så jeg spør igjen.. hvilke bredbåndstjenester som finnes i dag krever mer enn 128kbit upload:)?

Jeg skjønner at du ikke har så mye erfaring med bruk av bredbånd. - La oss si at du kommer hjem fra ferie med noen hundre bilder som du skal fremkalle på nettet, - litt kjedelig å laste opp 200MB over 128k ... - Da er vi altså tilbake til gode gamle ISDN tider - verden (les telenor) har altså ikke gått videre ...

Telenor er ubrukelig for alle andre enn de som skal lese litt mail og surfe.

Lenke til kommentar

Litt generelt om Full / Halv duplex. (FD/HD)

Får litt sprikende melldinger fra både Telenor og NGT om hva de bruker.

Det er i grunnen ikke noe i veien for å å kjøre FD bortsett fra at det krever litt mere utstyr i sentralen.

Det er ett problem som man sliter med på xDSL og det er ekko på linjen det vil si at signalet 'går rundt' enden av kabelen og kommer tilbake. G.Lite er det vanligste å bruke (NGT) siden det krever mindre utstyr denne har ikke 'echo cancellation' og blir da så vidt jeg kan forstå HD siden man da får echo på det man sender og ikke vil være istand til å luke dette ut fra motat data. Det er mulig dette bare gjør at denne ene kanalen blir 'lukket' (ADSL bruker 256 separate anlaloge kanaler), det må jeg nesten lese litt på.

G.

Og igjen..... om man har ADSL SDSL har ingen ting med om linjen er Full eller Halv Duplex. det beskriver kun om det er forskjell på hastigheten inn og ut.

Lenke til kommentar

De 2 hovedgrunnene til at folk har BB:

Laste ned warez, filmer, musikk og alt mulig som finnest på irc, winmx og kazaa

Onlinespill. Eg har sjølv hatt ISDN på onlinespill lenge og noken servere går det på...men kan ikkje sammenlignest med BB.

Og såklart det at du er online 247...som er ein lettelse etter å ha hatt ISDN.

Eg har eit trådlaust BB lokalt....og har testet det endel ganger om dagene og eg har 400-420 kb...

har lastet ned 3 forskjellige filer samtidig med 30-50kBps på kvar...men har ikkje hatt DL på 100 enda...(har bare lasta ned 10 filer)

90% av alle program som lastes ned er vel stort sett ulovlige

128kbit på ei BB linje er jo rett og slett skuffende...Når du først har BB bør jo pingen være bedre enn den var på den gamle ISDN linja.

Lenke til kommentar

Ok har nå bladd litt i noen bøker for å sjekke dette en gang til ;)

Og må bare innrømme at jeg har vært litt unøyaktig (usikker) i min beskrivelse tidligere.

For det er absolutt ingenting i veien for at ADSL ikke skal være full duplex.

de gangene det kreves echo cancelers er når man skal gjøre hver enkelt av kanalene FD.

Bare for å ta litt teknisk først

ADSL linjen kjører jo som vi alle vet over vanlig telefonlinje. Denne linjen har en båndbredde på 1100kHz, POTS (Plain Old Telephone System) bruker bare 300 til 3400 Hz (altså 3100Hz) så legges det inn ett 'buffer område' for å ungå forstyrelser mellom POTS og DSL delen.

Det gjenværende deles så opp i 250 4312.5 Hz kanaler som brukes til å overføre data. Og her er det echo canceler saken kommer inn, uten denne vil kanalen kun være i stand til å overføre data i en rettning av gangen.

1kanal er forbeholdt oppstrøms kontroll og en for nedstrøms kontoll.

De resterende 248 kanalene deles så opp i Oppstrøms og Nedstrøms datalinjer i et eller annet forhold. I følge standarden så vil det være 80% inn til brukeren og 20% ut fra brukeren og det ser ut til at Telenor følger denne standarden. Mens andre som NGT bruker en annen oppdeling, ihvertfall på de lavere hastighetene hvor man har litt å gå på.

Og som sagt 'echo cancelers' er kunn nødvendig for å gjøre noen av de høyere frekvente kanalane FD, noe som kreves hvis man skal klare å skvise 8Mbps ut av teknologien.

Og det er nok det bedre forholdet mellom oppstrøms og nedstrøms hastighet som gjør at NGT brukere opplever mindre tap av nedstrøms hastighet ved oppstrøms trafikk.

G.

Lenke til kommentar

Gaute: Hver av kanalene du snakker om brukes hos NGT som simplex, enten opp eller ned, og kan sende uavhengig av om det sendes på noen av de andre kanalene. I praksis blir det dermed full duplex. De som går opp kunne også blitt snudd og gått ned (halv duplex), og da ville man fått tilnærmet lik opphastigheten + nedhastigheten når man bare laster ned, men som alle NGT-brukere vet gjør man ikke det.

Lenke til kommentar
128kbit på ei BB linje er jo rett og slett skuffende...Når du først har BB bør jo pingen være bedre enn den var på den gamle ISDN linja.

Tror ikke det er en eneste ADSL isp som leverer under 384kbps på en adsl linje.. download that is..

upload er en annen sak, og det er det vi snakker om her..

Lenke til kommentar

Siden det er enda noen som ikke har skjønt det....

Duplex.jpg

To jeg kjenner har 704 linje og begge får faktisk 704 :)

Hadde 704 linje før og scorte da alltdit rundt 700 på itavisen og andre speedometer.... Nå har jeg 1024 og scorer rundt 1000-1020 på speedometer.... :)

Er utrolig nok fornøyd med Telenor :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...