Treningsmagasinet.no Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Dersom du ønsker å spare energi på sykkelturen kan det gjøres med noen enkle. Les saken her Lenke til kommentar
Treningsmagasinet Gjest Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 En liten selvmotsigelse her? Litt rart at proffene sykler med høy frekvens for å holde ut lenger. --- Lavere gir: De fleste sykler med høy tråkksekvens. Det koster mye energi i forhold til om man sykler med en lavere tråkkfrekvens. Man bør derfor kjøre på et høyere gir. Dette kan man spare omtrent 5 prosent energi på. Lenke til kommentar
Treningsmagasinet Gjest Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Lav frekvens gir bedre arbeidsøkonomi hvis det er laktat eller andel av VO2-maks som er målet på arbeidsøkonomi. I realiteten så er det hvor sliten muskulaturen blir og hvor utmattet den blir som er avgjørende for valg av frekvens. - All empirisk forskning viser at lav frekvens er gunstig, men alle som har syklet selv har erfart at en slites mindre ut med høy frekvens. --- Prøv f.eks. spurte etter å ha kjørt 10 min med 70 rpm og sammenlign følesen med å spurte etter å ha kjørt 10 min med 100 rpm. Lenke til kommentar
Treningsmagasinet Gjest Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Hvilken teori ligger bak påstanden om at lavere tråkkfrekvens krever mindre energi enn høy tråkkfrekvens? Anbefalt tråkkfrekvens er gjerne ca 80 pr minutt, men hvis man følger litt med på TdF og annen sykling, så ser man at proffene som regel sykler med en høyere frekvens enn 80. Lenke til kommentar
Treningsmagasinet Gjest Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 hmm....kadensen bør jo være relativt høy - over 80 og kanskje 100, ifølge "ekspertene". Så høyere gir er jo en selvmotsigelse..? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg