Gå til innhold

Anmeldelse: Hegemony: Philip of Macedon (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra spill, og det første strategispill jeg har prøvd der faktisk forsyningslinjer er like viktig som det var når Phillip var ute på erobringer, her holder det faktisk ikke bare å ha nokk farmer som drar inn nok mat som blir vist på ett nummer, nei her velger du hvor maten skal sendes fra hver farm, og med å gjøre det får du forsyningslinjer, disse linjene kommer du til å måtte sende til forskjellige byer, alt etter hvor mye tropper du har i byene du sender til, jeg måtte sende minimum mat fra 3 farmer til der jeg hadde hoved hæren min, men du kan å sende soldater rett bort til findens farmer og brødfø deg på findens bekostning, forsyningslinjene dine kan kuttes av finden og har du soldater i byen vil de etterhvert byne å sulte alt ettersom hvor mye mat som er alt lagret i en by, men du kan å gjøre det samme mot finden og faktisk tvinge finden ut fra beskyttelse av sine murer. Så spillet skal ha stor + for at logistikk faktisk er med på en realistisk måte, selv om behovet for vann ikke er med.

 

Det jeg savner er diplomati, handel og store slag der byer og allierte møter opp på valgte slagmarker, selv om slag er større en bare 3 enheter mot hverandre, det er mer små skirmishes, tropper som beskytter byer og pass, jeg møter ofte på 10-12 enheter som kommer ut av byer, blir å sikkert større hærer etter hvert som jeg kommer lenger i spillet.

 

Men det at diplomati er helt borte er for dårlig når det handler som Phillip II som brukte diplomati til stor suksess: bestikkelser, løfter om mer enn han noen gang ga, spilte stater mot hverandre, giftet seg 6 ganger i tidlig alder for politikk og rikets sikkerhet, 20 år etter giftemålet med Olympias (nr4 Alexanders mor) giftet han seg på ny, først da hadde han luksusen av å velge ut av personlig smak. Eneste form for diplomati som spillet nevner er størelsen på hærene dine i hver by på grensene, det avgjør om du blir anngrepet eller ikke, det er ikkeno erklæring om krig eller fred, dette gjør at spillet blir hektisk ettersom du konstant må forsvare deg på alle fronter, det å virker urealistisk, Phillip hadde den fordelen at han var konge, mens grekerne hadde et Polis system som betydde at borgerne stemte om de skulle gå til krig eller ikke, dette tok tid og det utnyttet Phillip, som å brukte bestikkelser. Mens i spillet kommer borgerne bevepnet ut klare for krig så fort du nærmer deg en by, men mindre de er helt klart i mindretall da.

 

Så min mening er at spillet er bra, men mangler mye som ville ha gitt spillet mer realistisk og dyp spillfølelse.

Endret av Jan25
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...