AltF4 Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Det trengs en ny TV i stua, de eneste to kravene som må oppfylles er en størrelse på 40" til 42" og at det er en LCD-TV. Prisen bør være rundt 5000 og ikke over 7000. Tv'en skal i all hovedsak benyttes til helt ordinær bruk, altså TV-titting og en og annen film. Noen HDMI-innganger er nødvendig. Noen som har noen gode forslag? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Her kommer første spørsmål, og det er et standard internett-spørsmål: Hvorfor må det være LCD? Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 Rett og slett fordi plasma ikke vil gjøre seg i den stua grunnet dårlig med lys. Og min fars (som jo er den som skal ha dette apparatet) store tro på at LCD er best. En diskusjon jeg ikke akter å ta, og derfor blir det LCD. Lenke til kommentar
Dunedain Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Første som slår meg er Panasonic TXP42X20, men det er plasma så da er det uaktuelt - selv om jeg kan garantere deg at din far vil få mere glede og mere for pengene i en plasmaskjerm. Men dersom det er LCD du er på jakt etter, så hadde jeg tatt en titt på S-serien til Panasonic, som er en grei TV. Panasonic er også kjent for svært oversiktlige fjernkontroller, noe som settes stor pris på av den eldre garde. Dersom det ikke haster, så er Tandberg Ergoclass II "rett rundt hjørnet". Ergoclass I bød på flotte skjermer med god lyd, og II skal være oppgradert modell av denne. Spørsmålet er om prisen blir i overkant av det du har planlagt. Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) Takk for innspill Dunedain, men nå har Siba kommet med tilbudskatalog (og det begynner å haste - TV'en de har i stua nå viser et bilde som blir mer og mer blått), så nå står det mellom en Sony Bravia 40" LCD og en LG 42" LED (prisene senkes på salget som starter på onsdag) Etter en kjapp titt ser det ut til at LG-TV'en er betraktelig bedre, men hvor stor er forskjellen på LED og LCD, og hva i all verden skal man med blåtann på en TV? Jeg har forøvrig selv en Sony Bravia jeg ikke får fullrost nok og dårlige minner om tidligere LG-fjernsyn, så jeg er veldig usikker på hva som er best - selv om jeg nok ville gått for LG-apparatet selv. Endret 28. juni 2010 av AltF4 Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 LED TV`er er også LCD TV`er, men de bruker ikke en gjevn bakgrunnsbelysning som går bak hele bildet. De benytter flere LED-lys som lyser opp hver sin del av skjermen, noe som igjen resulterer i et rimelig merkbart hopp i kontrast. Men jeg vil fortsatt slå et hakk for Plasma og si det at de nyere skjermene er langt mer lyssterke og bedre i lysere forhold enn de eldre modellene. Lenke til kommentar
psyched Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) Første som slår meg er Panasonic TXP42X20, men det er plasma så da er det uaktuelt - selv om jeg kan garantere deg at din far vil få mere glede og mere for pengene i en plasmaskjerm. Men dersom det er LCD du er på jakt etter, så hadde jeg tatt en titt på S-serien til Panasonic, som er en grei TV. Panasonic er også kjent for svært oversiktlige fjernkontroller, noe som settes stor pris på av den eldre garde. Dersom det ikke haster, så er Tandberg Ergoclass II "rett rundt hjørnet". Ergoclass I bød på flotte skjermer med god lyd, og II skal være oppgradert modell av denne. Spørsmålet er om prisen blir i overkant av det du har planlagt. Jeg vil si plasma er bedre, og jeg kan min TV for å si det sånn... Meeeeen siden vi ikke skal ta opp Plasma vs. LCD så kan jeg bare si at jeg er 100% enig med Dunedain EDIT: Problemet med LED er at LED har konstant belysning. Ergo blir svart grå, plasma derimot kan skru av lyset helt slik at svart blir svart Når du kjøper LCD får du mer for pengene en LED. Endret 28. juni 2010 av backstabber Lenke til kommentar
Dunedain Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) LG 42" LED Den TV-en der kjenner jeg godt til. Utseendemessig er den nydelig, det skal den ha. Men sortfargen er rett og slett elendig, bildekvaliteten er heller ikke mye å skryte av, 100Hz-en oppleves som en god 50Hz og skjermen er et forbanna speil (!) - ser du på film eller TV, så ser du ikke noe i de sorte områdene, bortsett fra et speilbildet av deg selv. Jeg vet jeg høres negativ ut nå, og det er jeg. Jeg har opplevd et par av disse TVene komme i retur fra ufornøyde kunder. Hvis det sto mellom denne og Sony V5500, så tror jeg at jeg hadde gått for Sonyen. Og btw, blåtann på TVer brukes til feks fremvisning av bilder eller avspilling av musikk Endret 29. juni 2010 av Dunedain Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Så LCd er bedre enn LED? Stua TV'en skal stå i er ikke videre godt belyst, videre vil TV'en bli omringet av et møbel som vil skjerme enda mer for lyset. Siste jeg hørte var at plasma var veldig avhengig av lys, og derfor jeg har ikke anbefalt det for faderen. Hvilke plasma-apparater vil dere i tilfelle anbefale? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Plasmaskjermer er det motsatte av avhengig av lys. Vel, de nyere modellene kan lett stå i en opplyst stue, men de eldre trives best i mørket. Jeg vet ikke helt hvor mye en Panasonic G10 42" koster nå om dagen, men før jul kostet den i underkant av 8000 kr. Nå som den nyere modellen er ute vil jeg tro at den har sunket betraktelig i pris. Jeg har den selv og ville ikke byttet den ut selv om jeg fikk andre skjermer kastet etter meg. Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Aha, jeg har levd med den oppfatning av at plasma-TV'er trenger lyse rom og ikke mørke. Alltid moro å lære noe nytt! Takk for forslaget, skal sjekke den opp nå. Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Det ble en Sony Bravia LCD. Saken er løst, tråden stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg