Bromlexl Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) I kjølvannet etter årets E3 så er det to ting som stikker seg frem som fremtidens gaming, det ene er bevegelseskontrolert spilling. Det andre er 3D gaming. Jeg vil i denne tråden høre litt hva brukerne her på forumet har å si om det. Det gjelder jo ikke bare Sony, siden både Nintendo med 3DS og Microsoft (Crysis 2) vil ha 3D support. Grunnen til at jeg er så nysgjerrig er at jeg snuser litt på en 3DTV til meg selv på nyåret, når prisene har sunket og konkuransen øket. Argumentet mot 3Dgaming og 3D TV generelt er det faktumet at mange i nyere tid (de siste 2 årene) har kjøpt seg en ny FullHD eller HD-Ready TV til en relativt stiv sum, og at det å kjøpe en ny TV nå til en enda stivere sum, gjør den Tven som nettopp ble kjøpt overflødig, og at produsentene prøver å pakke på oss en ny farsott for tidlig. Brillene er også et argument mot 3D, hvem gidder vel sitte med noen briller når de ser TV, spiller spill og ser på filmer. Svaret er veldig mange kinogåere. For de som allerede har briller kan disse 3D brillene være en del bry, noe jeg selvsagt skjønner. Personlig synes jeg det er ganske artig å lese IT-avisen der Thomas (spilljournalisten) skriver mye negativt om 3D teknologien så lenge man må bruke briller. Det skal selvsagt sies at IT-avisen på ingen måte er god journalistikk der objektivitet og saklighet settes som kriterier i en sak, men det blir litt vel mye egne meninger og holdninger som skinner gjennom, spesielt siden det somregel er ham som skriver om 3D teknologien. Når jeg var innom Soundgarden nede i byen (Kristiansand) og fikk sett en film (monster vs Aliens) i 3D på den nyeste samsungmodellen så må jeg si at jeg ble mektig imponert. Hadde allerede sett et par 3D filmer på kino, så viste hva jeg kunne vente meg, men resultatet er jo enestående. Dette er noe vi har ventet på i mange år. 3D har vært en drøm for mange teknologinerder siden tidlig 60-tallet med de røde og grønne og grusomme brillene. Selv vil jeg nok selge min ”gamle” 1,5år gamle Samsung 46” Full HD, og legge ut litt ekstra for en ny 3D TV om et halvt års tid. Kan de som har erfaringer med 3D TV nevne de her i tråden, og de som har meninger om det diskutere det. NB: Prøv å hold det saklig og gjerne respekter at andre mener noe annet en deg. Du er fremdeles en topp person selv om noen er uenige med deg Endret 19. juni 2010 av bromle Lenke til kommentar
BioDex Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Når jeg spiller vil jeg sitte godt tilbake lent i en god sofa eller stol, så kinect eller move er ikke noe for meg. Når det gjelder 3D er det helt utaktuelt nå. Kommer selvfølgelig å vurdere det når prisene på 3D projektorer begynner å bli akseptable for oss vanlige lønnstakere. Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 For min del er 3D fullstendig uinteressant. Jeg er skjeløyd så det holder, og selv om jeg ikke har prøvd dagens teknologi virker det på meg som en billig gimmick som ikke egentlig er særlig billig enda. Hele aspektet med å sitte korrekt i forhold til TV'en og ha på seg et par briller (i tillegg til paret jeg allerede har) er et stort skritt tilbake hva underholdning er for meg - en lett tilgjengelig base for underholdning. Når man videre ser på hvor mange ganger 3D har prøvd seg tidligere uten å bli noen suksess er det ingen tvil om at det sitter langt inne hos folk, til tross for at dagens teknologi er langt bedre og lettere enn hva det en gang var. Problemet er bare at det ikke er lett nok og ikke billig nok. Og for å være helt ærlig ser jeg ikke hva gevinsten av 3D er utover den åpenbare "whoa!"-effekten som sikkert er fantastisk den første gangen, men forsvinner etter et par dager. Lenke til kommentar
JoanTheMan Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Jeg er ikke i nærheten av å være interessert i 3D gaming... Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Jeg er VELDIG interessert i 3D gaming men prisene må ned før jeg slår til. Har testet flere ganger Samsung sitt 3D tv nå og det er en artig opplevelse. Dem som ikke har sansen for 3D er i en av følgende gruppe tror nå jeg da, dårlig syn,ikke testet dem nye 3D tvene, eller har en dårlig økonomi. Mennesker er rimelig enkle, det dem ikke kan oppleve eller skaffe seg er dritt. Rart at pipa får en annen låt om en kan oppleve eller skaffe seg det.... Lenke til kommentar
JoanTheMan Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Jeg skal ærlig innrømme at jeg verken har prøvd eller har råd til det. Men må bare presisere at jeg ikke dermed mener det er dritt, er helt ok at folk liker forskjellige ting, er bare det at 3D ikke appelerer til meg Lenke til kommentar
Bromlexl Skrevet 20. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2010 Tror meg og LarZen har samme oppfatning. 3D er ikke lenger en gimmick slik det var når du fikk med et par 3D briller i donaldbladet eller cornflaksen, det er nå sofistikert teknologi som desverre koster skjorta, armen og en halv testikkel. Personlig føler jeg at bevegelsestyring er mer gimmick en det 3D er, men det er nok mange som er uenige der og mener at det bidrar til å øke interaksjonen mellom spillet og spilleren. Noe som sikkert er veldig bra når du spiller partyspill der mange skal være med, men når jeg kommer hjem etter jobb og vil chille med gaming, så skal det mer en Kinect eller Move for å få meg opp av sofaen. Det jeg derimot kan nye fra sofaen er 3D opplevelsen. Noen nevnte her innsynsvinkelen, så vidt jeg har forstått så er det i hovedsak et problem som er med den brilleløse teknologien Nintendo kjører. Der er det en innsynsvinkel på et par grader, utenfor det så mister mann 3D effekten. For de som ikke har prøvd dagens 3D teknologi enten på kino eller på TV, så anbefaler jeg å ta en tur på kino å se Toy Story 3 når den kommer, eller ta innom en forhandler som kjører demo av 3DTVer og si hva du synes. Er dog enig i at for Ola Normann som ikke er interssert i elektronikk, så er det jo nesten idiotisk å kjøpe ny TV nå. Lenke til kommentar
Bromlexl Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 Kjøpte meg en 3DTV for et par dager siden og har litt erfaringer som kan være til nytte for andre som er glade i spill og vurderer 3DTV. Først kan jeg snakke litt om hva jeg synes om 3D spillene. For det første så er det veldig tydelig at grafikken må lide for effekten av 3D. Wipeout kjører nå i 720 istedefor 1080, men det ser fremdeles bra ut og grafikken er tilnærmet fullversjonen vi er kjent med, og 3D effekten fungerer ganske bra. Motorstorm demoen er av en helt annen klasse og ikke i den posetive retningen. Det posetive er at 3D effekten fungerer bra her også, men det ser ut som PSP versjonen har blitt portet til PS3. Grafikken er til de grader nedgradert. Vannet er nesten tatt bort, og erstattet av flate teksturer. Noen teksturer er enda skarpe og bra, men det er få av dem. Super Stardust HD var kul og grafikken fin, synd det ikke er helt min type spill, men godt eksempel på at 3D effekten kan fungere veldig bra med PSN spill, siden de som regel krever mindre av prosessor og grafikk-kort i utangspunktet. Så er spørsmålet, har jeg kastet bort latterlige summer for nedgradert grafikk og halvslapp gimmick? På ingen måte, til min store overraskelse så fungerte 2D til 3D konverteringen overraskende bra i spill. Ja dere hørte riktig, det fungerer faktisk veldig bra. Det er ikke som en 3D film der alt kommer mot deg, men det gir en ekstra dybde i spillet, og siden TVen tar seg av konverteringen så blir ikke grafikken noe forringet. Det vil si at jeg har utrolig mye 3D innhold takket være konverteringen. God of War 3 ser veldig bra ut i 3D, samme gjør Fallout 3, der våpnet en holder nesten popper ut av skjermen iforhold til nesten. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Har sett på Samsung sitt 3D tv for en stund siden og idag fikk jeg sett på Panasonic sitt 3D tv....og det var helt mindblowing bra. Var ikke samme 3D filmen som gikk så kan ikke sammenligne dem opp mot hverandre men det jeg fikk se var så heftig og 3D effektene virket mer "rolig" og behagelig å se på...det var skarpt og ting kom ut av tv på en måte jeg ikke fikk oppleve med Samsung... Lenke til kommentar
Bromlexl Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 Har sett på Samsung sitt 3D tv for en stund siden og idag fikk jeg sett på Panasonic sitt 3D tv....og det var helt mindblowing bra. Var ikke samme 3D filmen som gikk så kan ikke sammenligne dem opp mot hverandre men det jeg fikk se var så heftig og 3D effektene virket mer "rolig" og behagelig å se på...det var skarpt og ting kom ut av tv på en måte jeg ikke fikk oppleve med Samsung... Nå kan jeg ikke sammenligne siden jeg ikke har sett Panasonic sin 3DTV, men på monster vs aliens 3D som jeg har sett utstilt på Soundgarden, vil jeg påstå at ting kom ganske mye "ut" av skjermen. Men det er meget mulig at Panasonic sin teknologi er bedre, kanskje den kjører på en høyere frekvens? Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) Det jeg opplevde når jeg så på Monsters vs Aliens 3D på Samsung var meget bra dybde men klarte ikke å se ting komme ut...for alt jeg vet så kanskje det ikke var så fokus på akkurat det heller på dem klippene jeg så. Det som plaget meg litt på Samsung var flimer og at bildet var noe "urolig" om jeg kan kalle det det.. Mens på Panasonic så var bildet rolig og behagelig å se på, men en helt annen film..var en slags demo plate med litt forskjellige ting på. Men når en skal evnt kjøpe så må en sammenligne med samme film for å se...men jeg fikk en voldsomt wow opplevelse i motsettning til Samsung som var uten tvil bra altså...men her arresterte jeg meg selv i å så der å måpe og mumle at ting kommer jo ut av TV!!! Hehe, 50" til 20 lapper....huff frister VELDIG! EDIT: Og en annen ting som ikke jeg klarte å se på Panasonic som var på Samsung i 3D var denne halo effekten. Endret 25. juni 2010 av _LarZen_ Lenke til kommentar
Bromlexl Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 Husker når jeg så demoklippet av Monster VS Aliens, så var det god dybde som du sa, men følte at det manglet den "wow" ting popper ut av skjermen opplevelse. I den demodisken av filmen som ble vist var det bare en liten scene som var slik, og det var når en fyr sitter med sånn racket/pingpong på en snor, der ballen flyr ut og tilbake igjen. Det var da jeg skjønte at 3D på TV var like bra som på kino. Er også enig i at samsung har litt issue når det kommer til flimmer. Det gir også en form for polarisering når det kommer til mørke områder på filmen. Har ikke fått testet film på TVen min enda. (den kommer i posten snart) men på spill som er konvertert til 3D merker jeg hvertfall den effekten. Svarte områder blir litt "shiny" i mangel på bedre beskrivelse. Det er uansett utrolig gøy med en 3DTV, selv nativ innhold er mangelvare. Pluss, det er jo bare penger Lenke til kommentar
Fenixen_InnleggNO Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) 3d er kommer for å bli, besteforeldrene kan mene hva de vil. Kan ikke være mangen av de som klager som faktisk har vært i butiken og testet feks en av Panasonic sine modeller. Det er jo grisefett, om jeg da må ha en 4-5 briller i stuen skal jeg nå klare å leve med. Jeg vil nå heller ikke si det er dyrt, for 2 år siden var det nesten umulig å oppdrive gode 46tommers lcd skjermer til under 17.000, jeg betalte selv 19000 for min. Mye bedre tver enn min koster i dag 10-11000. At 3d-tvene starter på 15-25k synest ikke jeg er urimelig, og prisene detter nok raskt. Selv venter jeg på en god prosjektor som støtter 3d, de som er kommet til nå er bare søppel. Endret 30. juni 2010 av Fenixen Lenke til kommentar
ShotgunStalker Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Nei. 3D is not my thing. Har ikke prøvd det nei, men det blir litt teit med brillene and so on. Og prisen da. Uff. Lenke til kommentar
Leinen Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Hei Mange mener at 3d bare er en gimmick og kommer ikke til å ta av. La meg spørre, husker dere da bluray kom? Bluray ville aldri ta av og Microsoft er et stort bevis på dette. 3d teknologien er veldig ny. De spill som har 3d akkurat nå som Motorstorm, Wipeout HD etc. har fått 3d lagt på etter spillene ble ferdig utviklet. Derfor er det delt meninger om 3d nå til dags. Det som må huskes er at definisjonen på bra 3d med tanke på spill vil være de spill som er/blir utviklet fra grunnen med 3d. GT5 and Killzone 3 er 2 eksempler på denne type 3d. Som sagt 3d er ny teknologi, og utviklere vil bli flinkere å utvikle god 3d for oss. Selv ser kanskje en treg start for 3d med tanke på at du trenger en tv til godt over 10 000. Men de nye LED tv'ene kostet hva 3d tvene koster nå og nå får du en 40% LED fra Samsung til 8000kr. Pris kommer ikke til å være et problem om ett års tid. Hvis du skal oppgradere TV da så blir det en 3d TV. Lenke til kommentar
veritas86 Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 testet for første gang 3d tv i går. har alltid vore litt i mot 3d. men i går ble jeg litt forelska i 3d tv. men kommer til å vente til nyåret før je kommer til å kjøpe må nesten finne en plass å lagre min full hd tv også den er litt for stor til soveroms tv osv. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Sjølv kjenner eg ikkje den store entusiasma når det gjeld dei nye 3D-teknologiane. Men kven veit, kanskje eg ville ha endra oppfatning om eg prøvde det? Uansett, det å måtte ha på seg 3D-briller er ei stor ulempe for min del. Der er ei grense for kor mange par briller eg kan ha på meg samstundes på ein komfortabel måte, og om eg må velge, trur eg eg held ein knapp på det paret som gjer meg i stand til å sjå ting skarpt. Dersom der i tillegg er problem som at ein må site i ein spesiell posisjon i høve til TVen, og at ein blir fort sliten av å sjå på 3D-skjermar, synest eg teknologien fortsatt er for problemtatisk til at eg ønsker å ta han i bruk. Eg har uansett ingen problem med å leve meg inn i filmar og spel med ein vanleg 2D-skjerm. I den tilstanden 3D er i i dag, ser eg for meg at visningsteknologien fort kan komme til å ta merksemd vekk frå innhaldet, heller enn å gi betre innleving. Kay Lenke til kommentar
Wangen_InnleggNO Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Venter bare på at Sony presenterer sin nye 3D projector som kommer til høsten så skal jeg kjøpe meg en slik en. Er man vant til Full HD projector så skal ikke Full HD 3D lide av for liten skjerm hvertfall når det skal prøves for første gang Lenke til kommentar
Toroto92 Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Er veldig interessert i 3D-gaming, men må nok vente til prisene faller litt. For øyeblikket er det utrolig dyrt så akter vel å gi det ett år eller lenger. Endret 30. juni 2010 av Genetics Lenke til kommentar
Ghaundan Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Personlig synes jeg det er ganske artig å lese IT-avisen der Thomas (spilljournalisten) skriver mye negativt om 3D teknologien så lenge man må bruke briller. Det skal selvsagt sies at IT-avisen på ingen måte er god journalistikk der objektivitet og saklighet settes som kriterier i en sak, men det blir litt vel mye egne meninger og holdninger som skinner gjennom, spesielt siden det somregel er ham som skriver om 3D teknologien. NB: Prøv å hold det saklig og gjerne respekter at andre mener noe annet en deg. Du er fremdeles en topp person selv om noen er uenige med deg Merkelig selvmotsigelse i første post, samt at andre som kommenterer for 3D også skal kommentere negativt om personer som er mot dette istedetfor positivt om teknologien. Vitner om dårlige argument... Kjøpte selv en full HD 50" for litt siden så ny med det første skjer nok ikke. Når teknologien, og ikke minst spill/film utvalget har økt så vil jeg ikke se bort fra det i det hele tatt. Men akkurat nå er det... 1 film? og ett par remade spill med 3D. Ikke akkurat nok til å friste enda. Ankepunktene mine, briller! Jeg bruker briller fra før. Har også planer om laser operasjon, eventuelt lære meg å få på meg linser på under ett kvarter...per øye. Og jeg har ikke tenkt å gjøre dette så det skal bli mer behagelig å ha på ett nytt par briller. Jeg har ikke testet de nye tv'ene enda desverre, det jeg er redd for er 1) brillene 2) vinkel, spesielt om flere skal se samtidig. Ikke så aktuelt i spill utenom co-op, men på film kvelder kan det fort bli ett problem. 3) pris, enn så lenge er 3d tv'er for dyr for min smak og etterhvert som teknologien modnes vil tv'ene bli bedre og prisene synke så jeg venter heller litt 4) utvalg av spill/film er enda for labert til at det blir verd prisen for min del. Da frister heller en ferietur til utlandet mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå